شماره ۱۰۹۲

درمان جدید برای درد مفصل فکی

دکتر ماندانا پرتوی - دندانپزشک ـ اندودنتیست

اخیراً روش جدیدی در ایـرلنـد و انـگلستان برای درمـان اخـتلالات مفصل فکی ـ گیجگاهی (Temporo Mandibular Joint Disorder‌:TMJD) به تأیید رسیده‌است. دستگاه Crezen شامل یک جفت وسیله‌ی (Instrument) تو‌خالی است که داخل مجرای‌ گوش‌خارجی قرار‌داده می‌شود و هدف آن کاهش شناسه‌های (Symptoms) درد و سایش دندان و سر‌درد می‌باشد. بررسی‌های بالینی نشان‌داده که صد‌در‌صد بیماران از این وسیله‌ی جدید راضی‌اند که باعث کاهش درد آزاردهنده‌ی TMJ می‌شود.

با قرار‌دادن وسیله‌ی داخل کانال خارجی گوش که نزدیکترین مکان به مفصل فکی است، دستگاه با اعمال فشارخفیف به دیواره‌های کانال گوش هنگامی‌که دهان درحالت بسته می‌باشد،باعث می‌شود بیمار فک را در‌حالت باز‌کردن نگه‌دارد(Open Bite) که موجب به‌‌حداقل‌رساندن‌فشردن (Clenching)  فک و انقباض عضلات اطراف می‌گردد.

این وسیله را می‌توان در‌طول روز استفاده نمود و در معرض دید نمی‌باشد. وسیله را به‌راحتی می‌توان در محل قرار‌داد و خارج نمود. این وسیله با جویدن، نوشیدن و صحبت‌کردن فرد تداخلی ایجاد نمی‌کند. تنها به ۲۵ ‌دقیقه زمان جهت قالب‌گیری توسط شنوایی‌سنج مجرب نیاز دارد و کارخانه‌ی مربوطه در‌عرض ۲هفته وسیله را تحویل‌می‌دهد. از آنجایی‌که وسیله توخالی است، روی شنوایی تأثیری نمی‌گذارد و دارای میله‌هایی می‌باشد که توسط آن، وسیله از محل خارج می‌شود. در موارد استحمام یا شنا‌کردن کاربرد وسیله توصیه نمی‌گردد. قبلاً از وسیله‌ای به‌نام Bite Splint استفاده می‌شد که با جویدن و صحبت‌کردن تداخل داشت و فقط هنگام خواب، زمان مناسب کاربرد آن بود.

 

تعداد بازدید : 1108

ثبت نظر

ارسال