شماره ۱۰۰۰

استرس و سلامتی دهان

دکترعفت لامع - دندانپزشک

استرس باعث سردرد و معده درد می‌شود. اما اگر استرس خیلی زیاد باشد، ممکن‌است باعث مشکلات‌ دهان، دندان و لثه گردد و به‌طور‌کلی سلامت‌عمومی بدن را به خطر بیندازد.

 اثرات استرس و عصبانیت روی سلامت‌دهان عبارتند‌از: زخم‌های دهانی مثل آفت‌دهان و تبخال‌لب، فشار‌دادن دندان‌ها و یا دندان‌قروچه، بهداشت ضعیف دندان و برنامه‌ی غذایی ناسالم، داشتن بیماری‌های لثه ویا بدترشدن این بیماری‌ها.
آفت دهان:
زخم‌های کوچکی به‌رنگ سفید هستند که روی زبان و داخل لب ظاهر می‌شوند. محققان هنوز علت ایجاد آفت دهان را نمی‌دانند، اما حدس می‌زنند به علت مشکلات سیستم ایمنی، باکتری‌ها و ویروس‌ها بروز می‌کنند. محققان معتقدند استرس همانند خستگی و آلرژی ممکن‌است بروز آفت را زیاد کند. آفت دهان مسری نیست و طی 7تا10روز برطرف می‌شود.
برای تسکین‌درد و ناراحتی ناشی‌از آفت می‌توانید از محلول‌های گیاهی مخصوص آن که در داروخانه‌ها می‌فروشند، استفاده‌ کنید. برای کاهش درد آفت دهان، غذاهای تند و غذاهای اسیدی مثل گوجه‌فرنگی را مصرف نکنید.
تبخال لب:
یا زخم سرد توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود و مسری است. تبخال، تاولی پر از مایع است که در اطراف لب‌ها ظاهر می‌شود، اما ممکن‌است در زیر بینی و یا در اطراف چانه نیز به‌وجود آید. ناراحتی‌های روحی در بروز تبخال مؤثر است و همراه با تب، آفتاب‌سوختگی و یا ساییدگی پوست می‌باشد.
تبخال معمولاً به‌خودی‌خود در طی یک هفته خوب می‌شود. درمان تبخال لب شامل داروهای ضد‌قارچ می‌باشد.
فشاردادن دندان‌ها روی‌هم (دندان‌قروچه):
استرس باعث فشاردادن دندان‌ها روی هم می‌شود. همچنین ممکن‌است موجب بروز مشکلاتی در مفصل گیجگاهی فکی شود. این مفصل در جلوی گوش و جایی که جمجمه و فک پایین به هم می‌رسند، قرار دارد باید به پزشک و یا دندانپزشک مراجعه کرد و از او خواست تا برای حل این مشکل کمک کند.
بهداشت ضعیف دهان و دندان:
استرس شدید باعث تغییر خلق‌و‌خوی می‌شود و دیگرحوصله‌ی مسواک‌زدن، نخ‌کشیدن و مراقبت از دهان‌و‌دندان نخواهد‌ بود. اگر از دهان مراقبت نشود، سلامتی دندان‌ها و دهان ازبین می‌رود.
اگر بهداشت و سلامت دهان را رعایت نکنید، منجر به بیماری لثه و افزایش پوسیدگی دندان می‌شوید. هنگامی‌که استرس دارید، ممکن‌است خوراکی‌های شیرین را بیشتر مصرف کنید که این خود عامل بسیاری از مشکلات دندان و تخریب آنها می‌شود. به‌طور مرتب ورزش کنید تا استرس شما کم‌شود. ورزش موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد که برای بهداشت دهان نیز بسیار خوب است.
بیماری لثه:
استرس چه زیاد و چه کم، موجب افزایش پلاک‌های دندان می‌شود.
استرس درازمدت باعث افزایش خونریزی لثه‌ها و یا ژنژیویت (التهاب لثه) می‌شود که ممکن‌است به بیماری لثه‌ای منجر شود.
راهکارهای مقابله با استرس ممکن‌است خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را کم کند.
داشتن یک برنامه‌ی‌غذایی متعادل، به‌طور مرتب نزد دندانپزشک رفتن و بهداشت خوب دهان موجب کاهش بیماری‌های لثه‌ می‌شود.
حداقل دوبار در روز مسواک بزنید و یک بار در روز نخ دندان بکشید.
ضدباکتری نیز باعث کاهش باکتری‌های ایجادکننده‌ی پلاک دندان می‌شوند. ولی به‌یاد داشته باشید که دهان‌شویه را حتماً با تجویز دندانپزشک مصرف‌کنید، چون مصرف حودسرانه آن ممکن‌است مضر باشد.

 

تعداد بازدید : 1630

ثبت نظر

ارسال