شماره ۹۷۷

پوسیدگی دندان وسرطان

پزشکی امروز

طبق نتایج به دست آمده ازیک بررسی تازه‌ی شگفت انگیز، افرادی که دارای حفره‌های بیشتر دردندان‌خود هستند درمقایسه بابیمارانی که دارای حفره (کاویته) نیستند یا تعداد حفره‌های‌شان کم است در معرض خطر کمتر سرطان سرو گردن هستند.

کاویته‌های دندان (یا پوسیدگی) به علت پوسیدگی دندان ایجاد می‌شوند. این حالت وقتی به وجود می‌آید که باکتری‌های موجود دردهان اسید لاکتیک بسازند که با تخمیر کربوهیدرات، مواد معدنی دندان را خارج می‌کند.
طبق نظرپژوهشگران دانشگاه بوفالو درنیویورک، نتایج بررسی‌های پیشین نشان داده است باکتری‌هایی که سبب پوسیدگی دندان می‌شوند با یک پاسخ ایمنی ارتباط دارند که ممکن‌است در برابر سرطان جنبه‌ی حفاظت کننده داشته باشد.
دراین بررسی، 399 بیمار شرکت داشتند که به تازگی درآنها اسکواموس سل کارسینومای سروگردن (HNSCC) تشخیص داده شده بود و 221 شرکت کننده نیز دچار سرطان نبودند و در فاصله‌ی 1999 تا 2007 ازبخش دندانپزشکی و پروتزماگزیلوفاسیال انتخاب شده بودند.
پژوهشگران سابقه‌ی دندانی تمام بیماران، به‌خصوص سابقه‌ی حفره‌های دندانی آنها را آنالیز کردند و این کار با اندازه‌گیری تعداد دندان‌های پوسیده، افتاده و پرشده انجام شد.
از 399 بیمار مبتلا به HNSCC ،  146 نفر (36/6٪) دچار اسکواموس سل‌کارسینوما (SCC) حفره‌ی دهان بودند. در 151(37/8٪) بیمار SCC دهان و حلق دیده می‌شد حال آنکه 102 (25/6٪) نفر دچارSCC حنجره بودند.
درمجموع نتایج این بررسی نشان داد آن عده که دارای تعداد بالای حفره بودند درثلث بالای شرکت‌کنندگان قرارداشتند و درمقایسه با افرادی که دارای حفره‌ی کمتر بوده و در پایین این ثلث قرار‌می‌گرفتند کمتردچار HNSCC بودند.
 این بررسی به‌صورت آنلاین درنشریه‌‌ی JAMA ی گوش و حلق‌وبینی و جراحی سروگردن انتشار یافته است.

 

تعداد بازدید : 1609

ثبت نظر

ارسال