شماره ۱۱۱۰

درمان جدید نارسایی قلب کودکان

پزشکی امروز

درمان جدید نارسایی قلب کودکان

چهارشنبه 17 شهریور 1395

برای کودکان مبتلا به نارسایی حاد قلب، تنها وسیله‌ی پشتیبان حیات، دستگاه‌ کمکی بطن یا VADs)Ventricular assist devices) است که در خارج از بدن قرار‌می‌گیرد. این دستگاه‌ها با خطرات قابل‌ملاحظه‌ای همراه هستند و باید در بیمارستان مدیریت شوند. محققان مؤسسه‌ی ملی قلب، ریه و خون (National Heart, Lung and Blood Institute)، یک VAD مینیاتوری را برای کودکان کم سن و سال طراحی و تکمیل کرده‌اند (Miniaturized ImplantableVAD) که طرح «Infant Jarvik 2015» نامیده ‌شده‌است.

گرچه VAD‌‌هایی برای بزرگسالان طراحی‌گردیده اما هنوز گونه‌های قابل کاشت این دستگاه‌ها برای کودکان کم سن‌و‌سال تولید نشده است‌. هدف این بررسی، این نیاز و طراحی یک VAD قابل‌کاشت با جریان محوری (Impaxial-Flow VAD) است و در تست‌ها‌ی در خارج از بدن (In Vitro) مشخص‌شده که میزان همولیز درآن در‌مقایــسه با VAD‌ پیش‌از آن به‌نام؛ جارویک ۲۰۰۰ نـوزادان (The Infant Jarvik 2000) به‌میزان قابل‌ملاحظه‌ای بهبود یافته است. نمای همولیز، یکی‌از مهم‌ترین مشکلات در تهیه‌‌ی پمپ‌های کوچک است. نرخ جریان‌خون در جارویک 2015 نوزادن به ۳ لیتر در دقیقه می‌رسد، که تقریباً ۲‌برابر نرخ جریان‌خون در مدل پیشین است. این تفاوت مهم در نرخ جریان‌خون نشان‌می‌دهد که می‌توان از پمپ جدید در طیف وسیع‌تری از کودکان استفاده کرد.

در گزارش جاری، محققان این پمپ‌ها را در مسیر Apex بطن‌چپ در ۱۰گوسفند جای‌گذاری کردند. جریان خروجی از پیوند به بخش پروکسیمال آئورت نزولی متصل‌شد و ۸ گوسفند تا پایان آزمایش درآن ماندند و از سلامت مناسبی برخوردار بودند که افزایش وزن آنها، در یک دوره‌ی ۱‌تا‌۲‌ماهه، نشان‌دهنده‌ی موفقیت آزمایش آن بود. ۲‌گوسفند دیگر به‌دلیل عوارضی که به‌طور‌مستقیم به پمپ مرتبط نبودند، تا آخر در ارزیابی باقی‌نماندند.

مهم‌ترین یافته‌ی این بررسی این بود که میزان همولیز (نابودی زودهنگام گلبول‌های قرمز‌خون) بسیار اندک بود، گرچه پمپ با سرعت بالایی کار‌می‌کرد (‌پروانه‌ی پمپ تا‌۱۸۰۰۰‌دور در دقیقه می‌چرخید). در ۶ گوسفند انفارکتوس‌‌های خفیف کلیه مشاهده‌شد که اغلب در‌این نوع تحقیقات حیوانی دیده‌می‌شود و دلیل آن تا حدی ناتوانی در ایجاد حالت ضد‌انعقادی کامل است. کل مسیر جریان VAD  تمیز بود و تنها در یک گوسفند ترومبوز یا رسوب فیبرین ایجاد گردید.

محققان معتقدند که این ارزیابی پیش بالینی نه‌تنها ممکن‌بودن کاربرد بالینی (Clinical Feasibility) این وسیله‌ی ‌جدید را نشان‌می‌دهد بلکه آگاهی‌های مهمی را در‌باره‌ی چگونگی مدیریت این‌وسیله (Device) ‌هنگامی‌که به‌طور‌بالینی در کودکان به‌کارمی‌رود، فراهم می‌سازد.

تعداد بازدید : 824

ثبت نظر

ارسال