شماره ۱۰۹۷

لیزر درمانی در کودکان (۵)

پروفسور رضا قادری - پوست

اگرچه این بررسی فقط شامل ۱۵بیمار بوده و پیشرفت‌ در درمان ضایعات ‌آکنه برای حداقل 6‌ماه بعد از آخرین درمان باقی‌ماند، بــررسی‌هایی که هم اکنون دردست انجام هستند، درمورد تصمیم‌گیری برای اینکه آیا نتایج برای ۱۲‌ماه باقی می‌ماند یا نه، می‌باشد. عوارض‌جانبی لیزر ۱۴۵۰nm‌، حداقل است و شامل اریتم و ادم گذرا به‌دنبال عمل جراحی و هیپرپیگمانتاسیون در افراد با پوست تیره‌تر می‌باشد. درمان، هر ۲هفته یک‌بار با منبع نور‌آبی برای یک ماه، به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای ضایعات آکنه و مقدار کلونی P.acnes را بدون هیچ گونه عوارض‌جانبی کاهش داده است.برای برخی افراد، پاسخ التهابی شدید به P.acnes منجر به اسکارهایی به شکل دائمی شده است. تفاوت بین دو نوع اسکار، وابسته به فقدان یا ایجاد کلاژن می‌باشد. اغلب اسکارها وابسته به فقدان‌کلاژن است و ممکن‌است به‌عنوان اسکارهای‌ آتروفیک که پهن، عمیق ، نعلبکی یا اسکارهای Ice-pick که عمیق‌تر با حواشی واضح وشیب‌دار هستند، تظاهر کند.

اسکارهای برجسته که مرتبط با رسوب افزایش یافته‌ی کلاژن می‌باشد، نادر است وشامل اسکارهای هیپرتروفیک و اسکارهای کلوئیدی می‌باشد. بیماران با مناطق وسیع اسکار، ممکن‌است تحت درمان با تکنیک‌های Resurfacing قرارگیرند. Resurfacing شامل حذف اپیدرم و درم فوقانی بدون درگیری غدد سباسه زیرین، فولیکول‌های مو و مجاری عرق است. این تکنیک به پوست اجازه‌ی ایجاد مجدد وتولیـد کلاژن رامی‌دهـد. بـه‌مــدت۱۰سال،Resurfacing ،ناحیه‌ی ‌صورت با استفاده‌از لیزر دی‌اکسیـد‌کربـن و Er:YAG همان‌طور که توضیح داده شد انجام می‌گرفت. این لیزرهای Resurfacing، اغلب با زمان بهبودی طولانی واریتم قابل ملاحظه‌ای همراه می شوند.

Nonablative dermal remodeling تکنیکی است که به‌طور انتخابی آب را هدف قرارداده و باعث دناتوره‌شدن حرارتی و تحلیل کلاژن موجود در درم، بدون تخریب اپیدرم می‌شود.با این روش  و انجام خنک سازی دینامیک اپیدرم، انرژی لیزر فقط توسط لایه‌های درم جذب می‌شود که در نتیجه از آسیب اپی‌تلیال و ایجاد زخم به‌دنبال عمل جراحی لیزر جلوگیری می‌شود درمان‌های متعدد به‌فواصل هر ماه در طول موج‌های ۵۸۵nm تا ۱۵۴۰  و همچنین لیزرهای Flash lamp که نور با موجهای مختلف را ساطع می‌کند، در Dermal remodeling مؤثر بوده‌اند و همچنین این سیستم‌ها اغلب عوارض لیزرهای Ablative سنتی را ندارند، اما از طرف دیـگر، لیـزرهای Nonablative resurfacing فقط پیشرفت‌های بالینی و بهبودی خفیفی ایجاد می‌کند و از طرف دیگر، اغلب بررسی‌های بالینی در جمعیت افراد بالغ انجام‌شده و هیچ‌گونه بررسی روی اطفال انجام‌نشده است.

پسوریازیس:

پسوریازیس به‌طور فیزیکی به‌دلیل تأثیرات آن روی پوست، ناخن وگاهی اوقات مفاصل کودکان و تأثیرات روحی روانی آن به‌دلیل طبیعت مزمن و مناطقی که در معرض دید است، باعث ناتوانی افراد می‌شود. روش‌های درمانی متعدد که برای درمان پسوریازیس ارزیابی شده‌اند شامل: داروهای موضعی‌، داروهای سیستمیک ورادیاسیون ماوراء بنفش است. اخیراً، فتوتراپی با ماوراء بنفش B باریک و لیزر Pulsed-dye در درمان پسوریازیس موفق بوده است.تأثیرات بهبودی با فتوتراپی، تصور می‌شود مربوط به آپوپتوز القاء شده با ماوراءبنفش، توسط سلول‌های T فعال داخل اپیدرم(که در پاتوژنزپسوریازیس ‌دخیل ‌هستند)، باشد.

لیزر Excimer ۳۰۸nm که درآن‌از Lasing medium  کلریـدگزنــون استفاده می‌کنند، امیدی در درمان پسوریازیس‌خفیف تا متوسط می‌باشد. به‌این‌دلیل‌که انرژی بالا بتواند به‌طور مستقیم به داخل پلاک منتقل شده و بهبودی در جلسات کمتری در مقابل سایر درمان‌های فتوتراپی استاندارد ایجاد‌می‌کند. انرژی لیزر Pulsed – dye (nm 585) حرارت را در داخل عروق‌ریزی که خون، اکسیژن و موادغذایی را به پلاک می‌رساند ایجاد می‌کند و عروق را می‌تراشد. این Approach برای بهبود پسوریازیس درناحیه‌ی درم به‌وسیله‌ی درمان منشأ‌ عروقی پلاک‌ها است. بر خلاف لیزر۳۰۸Excimer nm (که امواج نوری کوتاهش برای حذف‌ پلاک داخل لایه‌های اپیدرم است)، در درم عمل می‌کند. مقایسه‌های علمی این دو روش و بررسی‌های درازمدت ، بخصوص در زمینه کودکان هنوز باید انجام شود تا بتوان  در مورد اثربخشی و  ارجحیت این روش‌ها نتیجه‌گیری‌کرد.

سایر استفاده‌های لیزر در رشته  پوست کودکان:

خالکوبی (تاتو):

تاتو به طور رایج و مخصوصاً در بین نوجوانان استفاده می‌شود. با این حال، بسیاری از بیماران تصمیم خود را به‌وسیله‌ی والدین یا مراقب خود مبنی بر برداشت پیگمانته اعلام می‌کنند. روش‌های قدیمی برداشت تاتو از قبیل درمابرژن، Salabration، جراحی و کرایوتراپی پس از ابداع لیزرهای پوستی پیگمانی اختصاصی،کنار گذاشته شده‌اند.لیزرهای پیگمانی اختصاصی با انرژی بالا قادر به تخریب انتخابی پیگمان تاتو، بدون آسیب به بافتی جانبی هستند. ذرات جوهر تاتو به‌وسیله‌ی مواجهه با لیزر تغییر داده می‌شود و سپس توسط ماکروفاژها، فاگوسیت شده و به آهستگی از پوست برداشته می‌شود.

برای برداشت‌پیگمانی قابل‌توجه، انتخاب لیزر بر‌اساس گستره‌ی جذب رنگ‌های جوهر مختلف که در داخل تاتو است می‌باشد. پیگمان مشکی، نور مادون قرمز و قرمز را به‌خوبی جذب می‌کند که در این زمینه، هـرکـدام از لیــزرهـای (694 nm Ruby, Q-switched 1/064 nm Nd: YAG, 755  nm Alexandrite)استفاده می‌شوند. جوهر سبز و آبی به‌بهترین‌نحو گستـــره‌ی موجی nm‌۶۰۰تا۸۰۰ را کــه تــوسط Q- switched یا  Alexendrite تولید می‌شود جذب می‌کند و جوهر قرمز، زرد و نارنجی بیشترین و بهترین میزان جذب را در گستره‌ی نوری‌سبــز که توسط (nm 532)Frequently-doubled YAG یا لیزر Pulsed-dye در فـرکــانس ۵۱۰nm تولید می‌کنند دارد. حتی اگر یک پیگمان رنگ طول‌موج انتخابی برای لیزر داشته باشد، اثر‌گذاری‌ بالینی درمان به‌وسیله‌ی میزان‌جذب یا ترکیب شیمیایی خود جوهر، تحت‌تأثیر قرار‌می‌گیرد. جوهرهای زرد و نارنجی، مقاوم‌ترین رنگ‌ها به درمان هستند. به‌این‌دلیل که در هر طول موج، حداقل میزان جذب را دارند. پیگمان سبز اگرچه انرژی لیـزر Q-switched ruby را به‌خوبی جذب‌می‌کند، ولی نسبت به لیزرهای روشن‌کننده مقاوم است. پاسخ خاکستری ـ سفید بافت، اهمیت این موضوع را بیان‌می‌کند که انرژی لیزر به اندازه‌ی کافی استفاده ‌شده‌است. ۲تا۱۰جلسه‌ی درمانی، اغلب برای درمان لازم است. به‌دلیل اینکه جوهرتاتو در یک تاتوی حرفه‌ای، اغلب عمیق‌تر و متراکم‌تر است و ممکن‌است رنگ‌های متعددی را شامل شود، عموماً نسبت به جوهر تاتوی آماتور، مقاوم‌تر می‌باشد. اگرچه عوارض جانبی با استفاده از لیزرهای Q-switched غیرمعمول است، هیپریاهیپوپیگمانتاسیون‌گذرا، تغییرات بافتی و اسکارها ممکن است به‌ندرت اتفاق بیفتد.

هیپرتریکوز:

هیپرتریکوز یا افزایش غیرطبیعی موهای بدن، ممکن‌است یک منبع استرس هیجانی و عاطفی و انزوای اجتماعی برای کودکان باشد. موهای اضافی که مادرزادی یا اکتسابی هستند، وقتی به‌صورت منطقه‌ای یا سراسر بدن را مبتلا کنند، ممکن‌است یک مشکل زیبایی و یا سایکولوژیک برای بیمار ایجاد کنند که  روش‌های درمانی متنوعی برای آن، شامل انواع لیزر در دسترس هستند.


تعداد بازدید : 2156

ثبت نظر

ارسال