شماره ۱۰۳۷

لنز داخل‌چشمی و آب‌مروارید مادرزادی

دکتر محمدحسین کوچک‌زاده - چشم

لنز داخل‌چشمی و آب‌مروارید مادرزادی

اصلاح اپتیکی کودکان مبتلا به آب‌مروارید یک‌طرفه‌ای که قبل‌از سن ۷ماهگی تحت عمل‌جراحی قرار‌گرفته‌اند، آفاکی اصلاح شده آنها با استفاده از یک عدسی‌تماسی، به‌مراتب بهتر از لنز داخل‌چشمی (IOL) در اکثریت این بیماران است. لنز داخل‌چشمی اولیه را باید به‌عنوان رزرو در کودکانی به‌کار‌برد که جراح مصلحت بداند. هزینه و نگهداری از لنز تماسی گرچه سنگین‌بوده اما تا‌زمانی‌که جوابگو است بهتر است که ادامه یابد.  

در چند مرکز بررسی انجام شده روی اطفال ۴ تا ۵ ساله، در‌بین ۵۷نفر کودک آفاک که مبتلا به کاتاراکت بوده‌اند و در سن 1تا6ماهگی عمل‌شده بودند و 55نفر دیگر که لنز داخل‌چشمی گذاشته بودند، نتایج بینایی در هردو‌گروه یکسان بود.

عوارض: به‌طور واضحی تعداد زیادی از چشم‌های پسودوفاکیا یک یا چندبار نیاز به انجام جراحی داشتند (41‌بیمار در‌مقایسه با 12نفر در گروه آفاک).

پرولیفراسیون عدسی و غشای مردمکی در پسودوفاکیا، ۱۰برابر بیشتر از گروه دیگر بود. در درازمدت این کودکان یک چشم با دید طبیعی خواهند داشت اما مهم است زیرا این بیماران عمر طولانی خواهند داشت و بسیار مهم است که در چشم مشکل‌دار خود بهترین دید طبیعی را داشته باشند. خصوصاً اینکه در طول زندگی خود برای چشم دیگرشان نیز اتفاقی پیش نیاید.

درحدود نیمی از این کودکان در هر‌دوگروهVA در سن ۴تا ۵ سالگی ۲۰/۲۰ یا کمتر است. اما نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که پتانسیل  دید بهتر وجود دارد. در یک بررسی دید خوب در یک کودک در هر‌دوچشم بالای ۲۰/۱۲ و همراه با احساس دید عمق‌طبیعی بود و البته این خیلی بهتر از یک چشم نابینا در یک کودک جوان است.

به گفته‌ی دکتر لامبرت بررسی کرده‌اند تا بدانند کدام طفل که لنز داخل‌چشمی دارد در طول زندگی خود بیشتر مستعد عوارضی مثل گلوکوم و جداشدگی شبکیه خواهد بود.

می‌دانیم که قراردادن لنز داخل چشمی در چشم سبب خطر گلوکوم پس‌از جراحی کاتاراکت در جوانان می‌گردد و لذا و به‌همین‌علت این بیماران برای باقیمانده‌ی دوران عمر خود نیاز به مراقبت بیشتری داشته تا مطمئن شویم که چشم آنها کاملاًً خوب شده‌است.

Eye Net June 2014

 

تعداد بازدید : 1707

ثبت نظر

ارسال