شماره ۱۰۳۵

تشخیص سندرم عصبی روانی حاد کودکان

پزشکی امروز

گروهی از پزشکان و محققان برجسته از تمام زمینه‌های مختلف عمومی و تخصصی کودکان بیانیه‌ی مشترکی درمورد نحوه‌ی ارزیابی کودکانی ارائه دادند که در آنها علائم عصبی به‌طور ناگهانی ازجمله شروع ناگهانی و شدید اختلال وسواس ـ اجباری(OCD) ایجاد می‌شود.

این تشخیص دشوار به‌طور معمول توسط متخصصان اطفال و یا دیگر پزشکان مراقبتهای اولیه و روانپزشکان کودک انجام می‌شود که از این راهنمای ارائه شده در توصیه‌های چاپ‌شده درمجله‌ی داروهای روانپزشکی کودک ونوجوان (Jornal of Child and Adolescent Psychopharmacology) بهره‌مند خواهند شد. این مقاله که در بخشی‌از شـماره‌ی ویـژه (special issue) درمورد این موضوع یعنی‌PANS/PANDAS چاپ شده‌است.

کیکی‌چانگ از دانشگاه‌پزشکی استنــفورد (شـــهر استنفورد، ایـــالت کالیــفرنیا) به نمایندگی از کنـــسرسیــوم همــکاری Pediatric Acute Onset Neuropsychiatric Syndrome) PANS) و نویسندگان همکار او اهداف اولین کنفرانس توافق PANS را توضیح می‌دهد که هیأت متخصص از روی آن توصیه‌های خود را برای روشن شدن مرزهای تشخیصPANS، برای ایجاد راهبرد ترتیبی برای ارزیابی موارد مشکوک PANS و برای انجام ضروری‌ترین مطالعات مورد نیاز در‌این‌زمینه استخراج کرد. اغلب موارد PANS معمولا توسط یک عفونت و اغلب عفونت تنفسی فوقانی آغاز می‌شود.

در مقاله‌ی«ارزیابی بالینی در کودکان مبتلا به سندرم شروع حاد عصبی روانی کودکان (PANS): توصیه‌هایی از کنفرانس توافق PANS سال2013»، نویسندگان جزئیات اجزای اصلی یک ارزیابی تشخیصی کامل ازجمله سابقه‌ی‌خانوادگی، سابقه‌ی پزشکی، معاینه‌ی فیزیکی، آزمایش روانشناختی و روان‌پزشکی، مطالعات آزمایشگاهی، و ارزیابی بیماریهای عفونی را بیان کردند.

هارولد اس کوپلزویچ، ادیتور مسئول مجله‌ی فوق و رئیس موسسه‌ی ذهن کودک در نیویورک بیان می‌کند: «این لحظه نقطه عطفی در تفکر ما در‌مورد PANS است»، «سردرگمی بیش‌از‌حد طولانی و نداشتن درک مربوط به این سندرم باعث شد تا کودکان زیادی از آن رنج ببرند که درمان خیلی زیادی هم گزارش نشده‌است. این تلاش امید بهبود در کیفیت مراقبت را می‌دهد و خوشحال می‌شویم که بتوانیم از آن پشتیبانی‌کرده و به‌عنوان شمارهی ویژه در‌این مجله چاپ کنیم.»

 

تعداد بازدید : 1504

ثبت نظر

ارسال