شماره ۱۰۲۳

تاثیر دود سیگار بر کودکان

تاثیر دود سیگار بر کودکان

تحقیقات نشان داده‌است فرزندان پدرانی که سیگاری هستند و در آینده صاحب فرزند خواهند شد دچار آسم می‌شوند حتی اگر قبل‌از به‌دنیا آمدن کودکانشان دیگر سیگار نکشند.

چهارشنبه 21 آبان 1393
سپیده زرین کفش، ماما

کشیدن سیگار نه‌تنها برای شخصی که سیگار می‌کشد زیان دارد، بلکه به تمام اطرافیان و محیط اطــراف خــود نیز ضررو زیــان وارد می‌کند.تحقیقات نشان داده‌است فرزندان پدرانی که سیگاری هستند و در آینده صاحب فرزند خواهند شد دچار آسم می‌شوند حتی اگر قبل‌از به‌دنیا آمدن کودکانشان دیگر سیگار نکشند. تاثیر دود سیگار بر کودکان برهمه واضح و مبرهن است .

تاثیر دود سیگار بر کودکان :

این تحقیقات توسط دانشگاه نوروژی انجام شده است هرچه سن شروع کشیدن سیگار والدین کمتر باشد احتمال ابتلای فرزندان آن ها به آسم غی رآلرژی بیشتر می‌باشد. پسرانی‌که قبل‌از سن 15‌سالگی سیگار‌کشیدن را شروع کرده‌اند خطر ابتلای فرزندانشان را به آسم غیرآلرژیک به 3‌برابر افزایش می‌دهند.
کشیدن سیگار توسط مادر قبل‌از لقاح تخم هیچ تأثیری در این روند ندارد. نتایج تحقیقات این دانشمندان به‌این‌ نتیجه رسیده است که اسپرم‌ها در یک مرحله در تکامل خود بسیار حساس به مواد مضر کشیدن سیگار می‌باشند.
مردانی که حتی بعد‌از 15‌سالگی نیز شروع به کشیدن سیگار بکنند می‌توانند روی کودکانشان تأثیر بگذارند به ویژه اگر مدت طــولانی دخــانیات مصرف نمایند.
مردانی که قبل‌از بچه‌‌دار‌شدن حدود 10‌سال سیگار کشیده باشند خطر ابتلا فرزندانشان به آسم 50٪ افزایش می‌یابد.
باتوجه به نتیجۀ این تحقیقات، حتی آلودگی‌های محیط‌زیست و آلودگی‌های شغلی و شیمیایی نیز در روند آن تأثیر منفی دارند.
همانطور که اشاره شد نزد بانوان کشیدن‌سیگار قبل‌از لقاح، تخمگذاری‌ و بارداری هیچ‌تأثیری در ابتلای فرزندان به آسم ندارد ولی بعد‌از لقاح و درحین بارداری باعث ضرر و زیان جنین می‌شود. این تحقیقات روی 13000 زن و مرد درطول 20‌سال انجام شده‌است که اخیراً در سمینار بین‌المللی بیماری های ریوی در مونیخ مطرح شده‌است.

 

 

تعداد بازدید : 1946

ثبت نظر

ارسال