شماره ۱۰۱۷

رنگ مدفوع کودک

پزشکی امروز

برای نوزادانی که از شیرمادر تغذیه‌ می‌شوند رنگ‌زرد مدفوع و شل‌بودن آن طبیعی است. وقتی صحبت از مدفوع کودک می‌شود باید به رنگ آن نیز توجه شود. در زیر انواع رنگ‌های مدفوع ذکر شده و معنای آن گفته می‌شود.
سبزتیره. بعد‌از ولادت، اولین مدفوعی که دفع می‌شود سبز متمایل به سیاه و به شکل قیر است. این مدفوع را مکونیوم meconium می‌نامند.
سبزـ قهوه‌یی. از زمانی‌که کودک شروع به هضم شیرمادر می‌کند، مدفوعی به‌رنگ سبز‌ـ قهوه‌یی جای مکونیوم را می‌گیرد و سپس مدفوع به رنگ زرد ـ قهوه‌یی درمی‌آید.
زرد. در‌حدود 5‌ روز بعد‌از ولادت، نوزاد شیرمادرخوار معمولاً دارای مدفوع دانه‌دانه و شل خواهد بود که به رنگ زرد، زرد ـ سبز یا خرمایی است.
قهوه‌یی. درصورتی‌که نوزاد از شیرخشک استفاده کند، رنگ‌مدفوع قهوه‌یی روشن و قوام آن خمیری خواهد شد.
رنگ‌های دیگر. وقتی کودک، خوردن غذای جامد را آغاز می‌کند، رنگ مدفوع ممکن‌است قهوه‌یی تیره شود ولی گاهی امکان دارد رنگ‌های عجیبی نیز دیده شود. به‌عنوان‌مثال ممکن‌است بعد‌از خوردن لبو، رنگ مدفوع قرمز شود و یا دارای رگه‌های آبی تیره باشد که معمولاً بعد‌از خوردن سیاه‌گیله دیده می‌شود. گاهی نیز ممکن‌است رنگ‌مدفوع کودک سبز و نارنجی شود.
گاهی نیز در مدفوع کودک تـکه‌های غـذای هضـم نشده دیده می‌شود.
وقتی مادر پوشک کودک را عوض می‌کند باید به قوام (سفتی، نرمی و شکل‌گرفتن) مدفوع هم توجه داشته باشد.
نوزادان شیرمادرخوار غالباً دارای مدفوع شل و آبکی هستند. اما به‌ویژه مدفوع آبکی ممکن‌است نشانه‌ی اسهال باشد و دفع مدفوعی که شبیه ریگ و دانه‌دانه است نشانه‌ی یبوست می‌باشد.
درصورتی‌که مادر نگران رنگ یاقوام مدفوع باشد باید به پزشک کودک خود مراجعه نماید و این کار به‌ویژه در‌صورت وجود حالات زیر ضروری است:

ـ ادامه یافتن مدفوع سیاه بعد‌از چند روز اول تولد
ـ مدفوع قرمز یاخونی
ـ سفید یاخاکستری
ـ قوام آبکی
ـ دفع دائمی مدفوع زیاد، سفت یا دشوار

ضمناً لازم است وقتی مادر به‌این‌منظور به پزشک مراجعه می‌کند برای شرح کامل وضعیت ازجمله رنگ، قوام، حجم و دفعات دفع آماده باشد. هرچه جزئیات مربوط به این مسأله بیشتر باشد، پزشک بهتر می‌تواند مشخص کند چه چیزی برای کودک طبیعی وچه موقع لازم است درمان شروع شود.

 

تعداد بازدید : 3194

ثبت نظر

ارسال