نقش پوست تخم مرغ در ترمیم استخوان

نقش پوست تخم مرغ در ترمیم استخوان

پژوهشگران سلول‌های استخوانی که از بدن بیمار استخراج گشته را با موادی بر پایه پوست تخم‌مرغ ترکیب گشته و در انکوباتور کشت شده می شود. با زایش استخوان جدید از آن در بدن فرد استفاده خواهد شد

سه شنبه 18 تیر 1398 ساعت 15:23
دکتر سیروس ملک پور، متخصص ارتوپدی

در ایام قدیم و در طب سنتی از تخم مرغ و زردچوبه و برخی از افزودنیهای گیاهی جهت ترمیم شکستگیها بهره می جستند و به اصطلاح شکسته بندی می کردند. پس از این همه سال همچنان محققان به دنبال یافتن روشهای کم عارضه و البته طبیعی در علم پزشکی هستند. اخیرا پژوهشگران در کشور آمریکا دریافتند که پوست تخم مرغ در رشد و استحکام استخوانها تاثیرگذار هستند و از این فرآیند در ترمیم استخوان و مفاصل بیماران آسیب دیده حاصل از حوادث رانندگی، سالخوردگی ، سرطان و مجروحان جنگی می توان بهره جست.

پژوهشگران طی ارزیابی های خود در آزمایشگاه با شکل دادن یک قالب هیدروژلی بسیار کوچک و گنجاندن پوست تخم مرغ خُرد شده در آن به رشد استخوانهایی پرداختند که در بافت استخوانها به کار می رود. در این فرآیند، پژوهشگران سلول‌های استخوانی که از بدن بیمار استخراج گشته را با موادی بر پایه پوست تخم‌مرغ ترکیب گشته و در انکوباتور کشت شده می شود. با زایش استخوان جدید از آن در بدن فرد استفاده خواهد شد . با توجه به این موضوع که پوست تخم مرغ حاوی مقادیر کلسیم کربنات است ، پس از اضافه شدن به قالبی از هیدروژل، می‌تواند قابلیت سلول‌های استخوان را برای رشد و استحکام ارتقا بخشد. از این فرآیند در رشد دندانها ، تاندون و غضروف نیز میتوان بهره جست.

نکته قابل توجه در این روش استفاده از سلولهای بدن بیمار است که احتمال پس زدن مواد جدید توسط سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد.

مطابق با آمار محققان سالانه میلیون‌ها تُن پوست تخم‌مرغ در سراسر جهان دور ریخته می‌شود. با تغییر کاربری آنها می‌توانیم به طور مستقیم به اقتصاد و محیط زیست سود رسانده و هم‌زمان راه‌حلی پایدار برای نیازهای بالینی برطرف نشده ارائه دهیم. این پژوهش نخستین مطالعه ای بود که از پوست تخم مرغ در قالب یک هیدروژل جهت ترمیم استخوانها بهره می جست..

 

ترمیم استخوانها

تعداد بازدید : 2865

ثبت نظر

ارسال