شماره ۱۱۰۶

تائی‌چی و بهبود آرتروز زانو

دکتر سودابه رئیسیان - بیهوشی

تائی‌چی و بهبود آرتروز زانو

تائی‌چی(Tai chi) به‌خوبی درمان فیزیکی استاندارد، سبب بهبود درد و پیامدهای مرتبط در بیماران دارای آرتروز زانو می‌گردد و بهبودی بیشتری را در افسردگی و جزئیات فیزیکی کیفیت زندگی ایجاد می‌کند.

آرتروز زانو یک دلیل اصلی ناتوانی و درد  مرتبط با سن و سال است. درمان‌های درد بدون نسخه  (Overthecounter) غالباً نمی‌توانند نشانه‌ها را برطرف‌کرده و با عوارض نامساعد جدی مرتبط هستند. فیزیوتراپی روشی متدوال در‌‌سراسر ‌جهان است که با وجود تأثیر اندک(Modest) توصیه می‌گردد‌. شناسایی درمان‌های جدید و مؤثر، یک اولویت اضطراری در‌ سلامت‌عمومی و بهبودی بالینی است و تائی‌چی که یک نرمش چند مؤلفه‌ای(Multicomponent) سنتی چینی ذهن ـ بدن‌(Mind-Body) است، مراقبه را با حرکات آرام، آهسته و دلپذیر، تنفس عمیق و تمدد اعصاب ترکیب‌می‌کند و نشانه‌های آرتروز زانو را تسکین می‌بخشد؛ اما هیچ بررسی تاکنون مستقیماً تائی‌چی را با مراقبت‌های استاندارد مقایسه نکرده‌است.

محققان همواره در‌صدد بودند که تائی‌چی را با فیزیوتراپی استاندارد برای تسکین درد، بهبود عملکرد فیزیکی، افسردگی، استفاده از دارو  و کیفیت  زندگی در بیماران دارای آرتروز زانو مقایسه نمایند. چیزی بیش‌از۲۰۰ شرکت‌کننده به‌صورت تصادفی به یکی‌از ۲‌گروه درمانی تخصیص یافتند: تائی‌چی یا فیزیوتراپی استاندارد. بیماران در گروه تائی‌چی، تائی‌چی را همراه با مربی تعلیم‌دیده ۲بار در‌هفته و به‌مدت ۱۲هفته اجراکردند. بیماران در‌گروه فیزیوتراپی ۲بار در‌هفته به‌مدت ۶هفته ورزش‌درمانی استاندارد داشتند و پس‌از آن ۶‌هفته تمرینات خانگی تحت نظارت را انجام دادند.

پس‌از ۱۲هفته، بیماران در‌ هر‌۲گروه بهبودی قابل‌توجهی را در درد خــود نشان‌دادند که توسط امتیـاز شاخص Western Ontario and McMaster (Universities Osteoarthritis  Index  (WOMAC اندازه‌گیری شدند و اثرات بهبودی آن تا ۵۲هفته ادامه پیدا‌کرد. به‌علاوه، بیماران در‌گروه تائی‌چی بهبود سلامت مشخص‌تر (Significant) و بیشتری را در ‌مقایسه با افراد گروه ورزش‌درمانی داشتند. مطابق اعلام محققان‌، این یافته‌ها مؤید آن هستند که تائی‌چی یک گزینه‌ی درمانی مؤثر برای آرتروز زانو است.

تعداد بازدید : 990

ثبت نظر

ارسال