شماره ۱۱۰۳

نوردرمانی طاسی

دکتر شهره فتاح‌پور - دکترسیدرضا شیخی - داروساز

نوردرمانی یکی‌از روش‌های ارائه‌ی طب جایگزین و مکمل CAM (Complementary and Alternative Medicine) با بهره‌مندی از خواص نورهای رنگی در تسریع روند بهبودی برخی‌از بیماری‌ها نظیر بیماری‌های پوستی و روانی و کچلی، بااستفاده  از نور لامپ‌هایUV می‌باشد. نورهای خاص بدون تردید نه‌تنها اثرهای درمانی بلکه آثار  اقتصادی (فروش تولیدات و خدمات)، آثار اجتماعی (کسب اعتماد و احساس رضایت یاتحریک و تشویق عامه‌ی مردم)، آثار جنسی (تحریک یا جذب جنس مخالف)، آثار روانی (خوشحالی یا افسردگی)، آثار تعلیم  و تربیتی (به‌ویژه در خردسالان) و همین‌طور بدون شک آثار دیگری را نیز دارند.

نوردرمانی یک روش جدید نیست بلکه پیشینه‌ای کهن دارد؛ پیشینه‌ای به‌قدمت تمدن مصریان باستان! چراکه در معبد «نور و رنگ شفابخش» در منطقه‌ی هلیوبولیس مصر باستان و نیز در یونان پیش‌از میلاد حضرت مسیح پیامبر صلح، عشق و دوستی و نیز در کشورهای کهن چین و هند نیز به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرارمی‌گرفته است. در برخی‌از پژوهش‌های جدیدتر در سال‌های اخیر نیز گزارش‌های بسیاری‌از کاربرد دقیق  نورهایی خاص درجهت بازیابی سریع‌تر تندرستی در دوران نقاهت، تعادل فکر و ایجاد آرامش جسمی و روانی سخن به‌میان آمده‌است. جالب است که بدانید در یکی‌از انستیتوهای هنری، درون ۳ تالار را با ۳‌نوع نور متفاوت نورپردازی نمودند و سپس در تالارهای فوق اسباب‌بازی‌هایی فکری قرار‌دادند. حاصل اینکه پس‌از چند‌روز افرادی‌که در تالار نورپردازی شده با رنگ زرد گرد‌هم آمده‌بودند، تمامی اسباب بازی‌های فکری تالار فوق را یا شکستند یا دزدیدند! ولی چنین اتفاقی در ۲تالار دیگر که با نورهای دیگری نورپردازی شده بودند اتفاق نیافتاد.

در‌خصوص نور زرد فرضیه‌‌ای روانشناختی و جامعه‌شناختی که در ارتباط با تبهکاری است وجود دارد و آن فرضیه این است که در خیابان‌های شهرهایی که با نور شدید زرد نورپردازی شده‌اند، میزان تبهکاری بیشتر‌از سایر خیابان‌های دیگر است.

در مغرب‌زمین نیز محبوب‌ترین نورها نورآبی و نفرت‌انگیزترین نور، نور زرد است. نور‌ زرد فقط در آیین بودائیسم به سایر نورها ترجیح دارد! خشونت‌های اخیر، کشتار بی‌رحمانه و وحشیانه‌ی مسلمانان بی‌دفاع در  میانمار توسط بودائیان که مایه‌ی شرم بشریت و بخصوص کسانی است که داعیه‌ی صلح، تمدن، حقوق‌بشر و رهبری جامعه‌ی جهانی را در‌غرب دارند، می‌تواند دلیلی بر آثار روحی ـ روانی رنگ زرد باشد. رنگ زرد بر ذهن انسان اثر سوء می‌گذارد و به فرد بدبینی می‌بخشد؛ البته اگر تصورات شیطانی بعضی‌ها را نیز جهت تصفیه‌های قومی به آن اضافه نمایند، آن می‌شود که توسط بودائیان و حامیان فردی آنها در میانمار شد. برخی‌از منابع طب‌مکمل جهت کمک به درمان برخی‌از بیماری‌ها، نورهایی را مطرح نموده‌اند. بیماری‌ها، نورهای پیشنهادی برای کمک به‌درمان آنها عبارتند‌از:

۱)درمان کم‌خونی با در‌معرض نور قرمز قرار‌گرفتن

۲) بی‌اشتهایی با استفاده از نور آبی

۳)آرتریت با تاباندن نور نارنجی

۴) سنگ‌های کلیه با نوشیدن آب از بطری نارنجی؟!

۵) اسپاسم با استفاده از نورسبز

۶) پروستات با استفاده از نور نیلی

۷) عفونت کلیه با در‌معرض نورآبی قرار‌گرفتن

۸) سرطان با استفاده از نور کبود

۹)بیماری‌های روحی با استفاده از نور لاجوردی

۱۰) بیماری‌هایی که ریشه‌ی متافیزیک دارند با استفاده از نور نقره‌ای

۱۱) درمان تومورها با استفاده از نور افلاطونی (کبود روشن)

۱۲) ضعف و بی‌بنیگی با استفاده از نور سفید

۱۳) بیش‌فعالی با استفاده از نور سیاه؟!

۱۴) بزهکاری با استفاده از نور قهوه‌ای

۱۵) گوشه‌گیری و انزواطلبی با استفاده از نور زرد

به اعتقاد نگارندگان، واکنش‌های انسانی به نورهای رنگی از نوع واکنش‌های عاطفی است. ولی به‌هرحال با وجود پیشرفت‌های حیرت‌انگیز علمی و پژوهشی و تحقیقاتی درخصوص اهمیت و ماهیت استفاده، بخصوص استفاده‌ی بی‌رویه از نورها، اطلاعات موجود ناچیز است. در‌حاشیه‌ی بحث فوق لازم به‌توضیح است که درگذشته، در مناطقی از جهان افرادی با لامپUV اقدام به درمان کچلی سراطفال منطقه‌ی خود نموده و چون نتایج درمانی نیز رضایت‌بخش بوده‌اند، مورد اقبال عامه قرارگرفتند و حال پس‌از گذشت ۷دهه، بیمارانی‌که در‌آن‌زمان در سن خردسالی بوده‌اند و حال پا به‌سن گذاشته‌اند، با توموری در سر و گردن به مراکز درمانی مراجعه می‌نمایند!

تعداد بازدید : 1518

ثبت نظر

ارسال