شماره ۱۰۶۸

عملکرد افشره اسفناج روی احساس سیری

پزشکی امروز

عملکرد افشره اسفناج روی احساس سیری

مصرف افشره‌ی تیلاکوئید  (Thylakoid) موجود در اسفناج، می‌تواند گرسنگی و هوس خوردن‌ را کاهش‌دهد. تیلاکوئید با آزادسازی هورمون‌های سیری، موجب کاهش سرعت هضم چربی می‌گردد. طی ‌پژوهش‌های صورت‌گرفته‌، اثر مصرف دوز واحد از افشره‌ی غلیظ‌شده‌ی تیلاکوئید‌های اسفناج را روی سیری، جذب غذا، چربی و قنـد، در‌مقایــسه با دارونما بررسی کردند. در‌این پژوهش (double-blind randomized) شصت تن (۳۰مرد و ۳۰زن) که دارای اضافه‌وزن یا چاقی بودند، مورد ارزیابی قرار‌گرفتند. این افراد افشره‌ی اسفناج یا دارونما را کاملاً به‌صورت تصادفی و حداقل با یک هفته فاصله مصرف نمودند.

با استفاده از نمونه‌ی خون، میزان گلوکز و لیپید آنها قبل‌از صرف یک صبحانه‌ی معمولی اندازه‌گیری شد و به‌دنبال آن یک دوز عصاره‌، ۴ساعت بعد یک وعده ناهار استاندارد و پس‌از ۴‌ساعت دیگر پیتزا صرف کردند؛ طی فواصل، آزمون‌های مختلف خونی انجام و نتایج جمع‌آوری شد.

نتایج نشان‌داد که افشره‌ی اسفناج حاوی تیلاکوئید در‌طی یک دوره‌ی ۲‌ساعته، در‌مقایسه با دارونما موجب افزایش احساس سیری می‌گردد. هیچ تفاوتی در میزان لیپیدهای پلاسما و جذب انرژی از وعده‌ی غذایی شام وجود نداشت اما مردان گرایش به‌سمت کاهش جذب انرژی را نشان‌دادند. ممکن‌است تأثیر مصرف تیلاکوئید بر میل به غذا، وابسته به جنس باشد.

در خانم‌ها نیز کاهش قابل‌ملاحظه‌ای در میل برای مواد شیرین پس‌از مصرف تک دوز افشره‌ی اسفناج وجود داشت؛ این کاهش در طول این بررسی پایدار بود.

کاهش در گرسنگی و کاهش تمایل به غذاهای شور که محققان در‌این بررسی مشاهده نمودند، ممکن‌است مصرف تیلاکوئید را به‌ویژه برای افراد مبتلا به فشار‌خون بالا همراه با مشکلات اضافه‌وزن، مفید واقع سازد.

 

Ref: J.American college of Nutrition June 2015


تعداد بازدید : 1477

ثبت نظر

ارسال