شماره ۱۰۲۶

اسانس دارچین و E.Coli

پزشکی امروز

اسانس دارچین و E.Coli

درجستجوی راهی برای پیشگیری ازبعضی بیماریهای کاملاً وخیم ناشی‌از غذای‌آلوده به باکتری‌های پاتوژنیک، دو نفر از دانشمندان دانشگاه ایالتی واشینگتن امید به یک ادویه‌ی قدیمی بسته‌اند که درآشپزی نیز به‌کار می‌رود: دارچین.
یافته‌های اخیر که در نشریه‌ی آنلاینFood Control انتشار یافته حاکی از‌آن است که اسانس Cinnamomus Cassia به‌عنوان یک داروی طبیعی آنتی‌باکتریال در صنایع‌غذایی مؤثر است. نتایج این بررسی و مجموعه‌ی اطلاعات موجود دراین‌زمینه به بهبود امنیت‌غذایی و کاهش یا حذف موارد مسمومیت غذایی و مرگ‌های مرتبط با آن کمک می‌کند.
در این بررسی، این اسانس سبب مرگ چند سویه از اشریشیاکلی تولید‌کننده‌ی توکسین شیگا shiga شده‌است. طبق نظر مراکز کنترل بیماری و پیشگیری این انواع اشریشیاکلی را «غیرO157 STEC» می‌نامند. دراین بررسی از 6 سویه‌ی بالای جدول CDC استفاده شد. اسانس این نوع دارچین با غلظت پائین، یعنی حدود 10 قطره در یک لیتر آب، این باکتری‌ها راظرف 24 ساعت می‌کشد.
افزایش نگرانی‌های سلامت درمورد افزودنی‌های شیمیایی سبب تشدید تقاضا برای افزودنی‌های طبیعی غذایی شده است. دراین بررسی به کندوکاو درمورد ترکیبات بیواکتیو طبیعی غذایی مشتق از گیاه توجه شده  است تا ایمنی محصولات تازه تأمین شود.
هرسال، طبق آمار موجود CDC حدود 110/000 مورد بیماری توسط سویه‌های غیر O157STEC ایجاد می‌شود. سرویس ایمنی غذا وتجسس وزارت کشاورزی آمریکا برای 6 مورد این سویه‌ها درگوشت گاو چرخ‌کرده‌ی خام سیاست‌«تحمل صفر» قائل‌شده است که نشانه‌ی آن است که هرنوع فرآورده‌ی گوشت‌گاوی که دارای این پاتوژن‌ها باشد قابل‌قبول نیست. اما استفاده ازاین اسانس به‌صورت ورقه و پوشش برای بسته‌بندی محصولات گوشتی و تازه لازم است. البته می‌توان درمرحله شستشوی گوشت، میوه یا سبزی اقدام به افزودن این اسانس کرد.
این نوع دارچین دراندونزی تولید می‌شود و نسبت به دارچین‌های دیگر که محصول سیلان است بوی قوی‌تری دارد. همین گروه علاوه‌بر اسانس این نوع دارچین ازقدرت بالقوه‌ی گل قاعد در مهار باکتری‌های مرتبط با ماستیت گاوی نیز استفاده کرده‌اند.

 

تعداد بازدید : 1480

ثبت نظر

ارسال