شماره ۹۷۳

موسیقی و آرامش روح

مهندس اردوان سیف بهزاد

موسیقی سبب تغییر خلق، آرامش اعصاب و انرژی بخشیدن به زندگی می‌شود. درمورد آثار جسمی وعاطفی موسیقی،پژوهش‌های بسیار انجام شده‌است.

نتایج پژوهش‌های انجام شده، بعضی ازمنافع موسیقی را روشن ساخته است که ازآن جمله است:
• بهبود ارتباط
• تقویت حافظه
• کاهش احساس درد
• مقابله با افسردگی
• تدارک فعالیت (مانند حرکات موزون، نرمش)
• کمک به بروز احساس تن‌آرامی
• آرامش و تسکین (خواب‌راحت)
استاد میلاد‌کیــــایی درکتاب «راز آشکارا» به تأثیر دستگاه‌های موسیقی ایرانی دربعضی ازساعات شبـانه روز اشــاره دارد (ص‌214 تا 218).
استاد کیایی می‌نویسد: موضوع وقت مناسب شنیدن هردستگاه درساعت خاصی از شبانه‌روز، سابقه‌یی بسیار طولانی دارد و بعضی آن را به دوره‌ی ساسانیان نسبت می‌دهند.
صبح خیلی زود، شنیدن دستگاه‌ همایون بسیارمطلوب است و روی شنونده‌ تأثیر بسیار عمیقی دارد وشاید به همین دلیل است مرشدهای زورخانه‌ها صبح‌ها به آواز همایون می‌خوانند که روحیه را پاک و مردانه می‌کند.
بعد‌از آن وقتی صبح شروع می‌شود، شنیدن چهارگاه تأثیری عمیــق و جــادویی دارد. با شنیــدن این دستگــاه، انسان فکر می‌کند همه چیز زیبا و دوست‌داشتنی است.
بعد نوبت ماهور فرا می‌رسد که تا نیم‌روز قابل شنیدن است. ظهر باید بیات ترک شنید که آوازی است در دل دستگاه‌شور. این آواز روحانیت و معنویت خاصی درانسان القاء می‌کند و به‌همین جهت است که اذان ظهر در گوشه‌ی روح‌الارواح دستگاه بیات ترک خوانده می‌شود. به‌هرحال هر‌دستگاه و مقام و گوشه‌یی ازموسیقی ایرانی، زمان شنیدن خاصی دارد که تقریباً به‌طور کامل در‌کتاب «رازآشکارا» آمده‌است.
باید راه‌های واردکردن موسیقی را درزندگی کندوکاو کرد. برای ایجاد تصورات انرژی بخش باید به راه‌های استفاده ازموسیقی درجهت ایجاد حرکت اندیشید. کسی که باصدای موسیقی آشنا است و هرروز زمانی را برای شنیدن موسیقی کنار گذاشته است هرگز ازحرکت و فعالیت باز نمی‌ایستد. برای این کار، تنها کافی است بدن را با ریتم موسیقی به حرکت واداشت.
در زمان استفاده از تکنیک‌های تن آرامی نیزمی‌توان ازنواهای مورد علاقه‌ی خود استفاده نموده و مدتی به مراقبه نشست. باید امکان داد موسیقی، انسان را به مکان ‌و زمان دیگری ببرد. باید اجازه داد ذهن به‌سوی افکار مثبت و خاطرات پرواز کند. چشم‌ها را ببندید و در موسیقی به اطراف بنگرید و خنده را از درون و بیرون احساس کنید.

 

 

تعداد بازدید : 1601

ثبت نظر

ارسال