شماره ۹۵۹

سلاح سری گریپ‌فروت

سلاح سری گریپ‌فروت

دکترفروغ موسوی - داروساز

نانو ناقلان nanovector مشتق ازگریپ فروت، در رساندن دارو به بدن همچون سلاحی سری عمل می‌کنند.
 پژوهشگران دانشگاه لوئیزویل آشکار ساخته‌اند که چگونه می‌توان با استفاده از لیپیدهای طبیعی مشتق ازگریپ فروت، نانو ذره nanoparticle ساخت و کشف کرده‌اند چگونه از این نانوذرات به عنوان وسیله‌ی ناقل رساندن دارو استفاده کنند. جزئیات این بررسی درشماره 23 مه‌ی 2013 نشریه‌ی Nature Commu nications انتشار یافته است.
 لیپیدهای مشتق ازگریپ فروت GNV به صورتی کارآمد انواع عوامـل درمــانی ازجمله RNA(DIR-GNVS),DNA، پروتئین‌ها و داروهای ضدسرطان (GNVs-Drugs) را انتقال می‌دهند و دراین بررسی، این امر به اثبات رسیده است.
ازمدتها پیش منافع گریپ فروت برسلامتی شناخته شده بوده است اما اکنون این میوه‌‌ی مناطق تحت حاره سبب انقلابی درنحوه‌ی رساندن درمان های طبی ازجمله داروهای ضد سرطان به یاخته‌های اختصاصی تومور خواهد شد.
این نانوذرات که نانو ناقلان مشتق ازگریپ فروت grapefruit- derived nanovector (باکوته نوشت GNV)نامیده شده‌اند از گیاهی خوراکی حاصل شده‌اند و اعتقاد براین است که نسبت به داروهای موجود برای بیمارسمیت کمتری دارند و در محیط نیز مواد دفعی خطرناک زیستی کمتری ایجاد می‌کنند و تولید‌شان درمقیاس وسیع ارزان‌تر از نانو ذرات مواد صناعی است.
پژوهشگران ثابت کرده‌اند که با GNV می‌توان عوامل درمانی مختلفی را انتقال داد مثل داروهای ضد سرطان DNA/RNA و پروتئین‌هایی مانند آنتی‌بادی‌ها. به نظر می‌رسد درمان حیوانات با GNV نسبت  به درمان با داروهایی که در لیپیدهای صناعی کپسول شده‌ند آثار ناگوار کمتری ایجاد می‌کند،
این GNV‌ ها را می‌توان برحسب یاخته‌های اختصاصی هدف تعدیل کرد، می‌توان ازاین عوامل مانند موشکی برای انتقال انواع عوامل درمانی به منظور تخریب یاخته‌های بیمارشده استفاده کرد. افزون بر این، می‌توان این کار را به بهایی نازل‌تر انجام داد.
 درفاز 1 کارآزمایی بالینی درمان بیماران مبتلا به سرطان کولون، پتانسیل درمانی نانو ذرات مشتق از گریپ‌فروت اعتبار یافته است. تاکنون، پژوهشگران در بیمارانی که از کورکومین Curcumin ضدالتهاب درکپسول حاصل از نانو ذرات گریپ‌فروت به صورت خوراکی استفاده کرده‌اند، توکسیسیته مشاهده نکرده‌اند.
دانشمندان برنامه‌ریزی کرده‌اند تا به آزمودن این تکنولوژی در درمان التهاب مرتبط با بیماری‌های اتوایمون مثل آرتریت روماتوئید بپردازند.

تعداد بازدید : 1649

ثبت نظر

ارسال