شماره ۱۲۲۱

در مسیر درمان‌میگرن چه‌می‌گذرد؟

پزشکی امروز

در مسیر درمان‌میگرن چه‌می‌گذرد؟

«من میگرن دارم، حداقل یک‌بار درماه این سردردِکشنده به سراغم آمده و مشکلات حسی و تهوع و استفراغ‌های دوره‌ای گریبانگیرم می‌شوند. این حمله‌ها تا دوهفته و بیشتر به‌طول‌می‌انجامد و تمام جنبه‌های زندگی مرا تحت‌تأثیر قرارمی‌دهد». شاید در این چند خط نتوان‌حال افرادی‌که دچار این حملات می‌شوند را وصف‌نمود، اما بدون‌شک خبر اینکه سازمان غذا‌و‌داروی آمریکا(FDA) طی سال ۲۰۱۸ در‌تلاش جهت تایید دارویی برای پیشگیری از‌این حملات جان‌فرسا است، خبری بسیار امیدوارکننده برای این گروه از بیماران و البته همراهان آنها می‌باشد.

دوشنبه 17 دی 1397 ساعت 22:47
دکتر فریدون ضرغام - روانپزشک

جالب است بدانید که «میگرن» قریب به ۱۵‌درصد‌از جمعیت دنیا را درگیر نموده است. این تعداد بیش‌از مجموع افرادی است که دچار دیابت، صرع و آسم می‌باشند و از تمام این موضوعات ناامید‌کننده‌تر میزان پیشرفت و حرکت درمسیر درمان این بیماری است که بسیارکُند پیش‌رفته و طی ۳۰ سال اخیر فقط به «تریپتان‌ها» بسنده شده‌‌است.

تریپتان‌ها ابتدا با هدف درمان به بازار آمدند اما هیچگاه به‌عنوان درمان قطعی مؤثر نبوده و فقط در کاهش نشانه‌ها، کمک حال بیمار بودند. درحملات میگرن، رگ‌های‌خونی منبسط‌ شده و به انتهای عصب(Nerve endings) فشار‌آورده و سبب ایجاد درد می‌گردند.تریپتان‌ها با انقباض‌رگ‌ها به تسکین‌درد کمک‌می‌نمایند. پاسخ تسکین درد در برخی‌از بیماران کامل و در برخی دیگر ناکافی می‌باشد. تریپتان‌ها در پیشگیری‌از حملات میگرنی اثربخش نبوده و تنها بر کاهش نشانه‌ها مؤثر هستند.

داروهایی نظیر‌«توپیرامات» و «والپروات» که جهت کاهش حملات‌صرع تجویز‌می‌گردند نیز برای پیشگیری‌از میگرن استفاده‌می‌شوند ولی روی تمامی بیماران تأثیر‌نداشته و همراه با عوارض متعددی بوده که برخی‌از این عوارض بسیار ناتوان‌کننده می‌باشند.

اما مهارکنندۀ پپتیدهای وابسته به ژن‌کالسی‌تونین (*CGRP) گروه تازه‌ای از داروها بودند که امید زیادی به آنها می‌رفت تا در درمان این نشانه‌ها مؤثر واقع گردند. می‌دانید که CGRP‌ها واسطه‌های عصبی‌(Neurotransmitter) هستند که توسط نورون‌های ‌مغز تولید‌می‌شوند. میزان CGRP‌ها همزمان باحمله‌های میگرن افزایش می‌یابد و پس‌از مصرف تریپتان‌ها، میزان آنها اندکی کاهش‌یافته و سبب تسکین نشانه‌های میگرن می‌گردد. از‌سوی‌دیگر پژوهش‌ها نشانگر این موضوع است که افرادی‌که دچار میگرن هستند، بیش‌از سایرین به‌میزان CGRP‌ها حساس می‌باشند و افزایش مقدار CGRP موجب حملۀ سردردهای همانند میگرن ظرف چندساعت در‌آنها می‌گردد. همین موضوع سبب انجام پژوهش‌ها پیرامون توقف فواید CGRP‌ها درجهت یافتن الگویی جدید برای درمان میگرن گردید.

آنتی‌بادی‌های مونوکلونال که گونه‌ای جدید از داروها با مولکول‌های بزرگ هستند، CGRP‌ها یا گیرنده‌های آنان را هدف قرارداده و نخستین گام پژوهشگران در درمان پیشگیری‌از حملات‌میگرن بود که دهه‌ها به‌طول‌انجامید. تایید‌ ‌Erenumab با‌نام تجاری‌Aimovig، ازجمله دست‌آوردهایی است که درسال۲۰۱۸ به‌دست‌آمد. کارآزمایی‌های گسترده‌ای خبر‌از اثر پیشگیری‌کننده این دارو از پیوند‌CGRP‌ها با گیرنده‌های خود و کاهش حملات‌ میگرن درحدود ۶۰ درصد‌از مبتلایان را می‌دهد. اما خبر بهتر همراه نداشتن هیچگونه عوارض جانبی با این دارو بود. Erenumab با تزریق زیرجلدی، یک‌بار در ماه تجویز‌می‌گردد.

بسیاری‌از شرکت‌های داروسازی در تلاش و رقابت جهت به‌دست‌آوردن تأیید FDA برای این دارو بودند. قیمت آن درآمریکا ۵۷۵ دلار برای یک‌دوز درماه می‌باشد. بنابراین، متأسفانه داروی ارزان قیمتی نیست، اما تأثیرات مثبتی دارد و مهم‌تر آنکه مانند دیگر داروهای مشابه عوارض‌جانبی جدی به‌همراه نداشته و رقابت چند شرکت‌بزرگ داروسازی در عرضه این دارو به بازار در‌طی چندماه آینده، نوید کاهش‌قیمت آن‌را در بازار می‌دهد.

سرانجام Aimovig برای نخستین‌بار در جولای۲۰۱۸ توسط شرکت نوارتیس(Novartis) خبر تایید این دارو توسط کمیسیون اروپا (EC) را اعلان‌نمود و درآمریکا و استرالیا نیز موردتایید واقع گشت. Aimovig به‌شکل قلم در بازار عرضه می‌گردد و به‌راحتی توسط شخص با سیستم تزریق خودکار قابل‌استفاده می‌باشد.

CGRP* :Calcitonin Gene-Related Peptide

Ref: NEJM Aug.2018

تعداد بازدید : 2448

ثبت نظر

ارسال