جراحی یا پرتودرمانی در درمان سرطان گلو؟

Lawson Health Research Institute

جراحی یا پرتودرمانی در درمان سرطان گلو؟

TORSیک روش جراحی در درمان سرطان گلو است که از یک دوربین سه بعدی کوچک و ابزارهای روباتیک بسیارکوچک جهت برداشتن تومورها استفاده می­کنند.در سال 2011، LHSC نخستین مرکز در کانادا بود که خدمات TROS را ارائه می­داد.

شنبه 1 تیر 1398 ساعت 11:16
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

در سال 2012، دانشمندان موسسۀ تحقیقات سلامت Lawson نخستین آزمایش بالینی جهان را آغاز نمودند که به مقایسۀ  آزمایش جراحی روباتیک و روش پرتو درمانی در درمان سرطان اروفارینژیال (سرطان در پشت گلو) می پردازد.

اما امروز این گروه با نتایج بحث برانگیزی روبرو شده اند و یافته­های حاصل از این بررسی هفت ساله خود را گزارش می­دهند که باورهایی را که جراحی منجربه ایجاد نتایج بهتری در بلع می گردد، به چالش کشانده و پرتوتابی را سبب ایجاد کیفیتی بهتر در زندگی بیماران می دانند.

گزارش یک پرونده سرطان گلو :

بتی استراندر پرستار اتاق جراحی در انتاریو که تشخیص سرطان گلو سبب تغییر زندگی­ وی همانند بسیاری از بیماران سرطانی گردید.هنگانی که بتی به وجود تودۀ کوچکی در سمت راست گردنش پی برد 59 سال داشت. پس از انجام آزمایش­ها و مراقبت ­های پزشکی، سرطان گلو در وی تشخیص داده شد .

بتی عنوان می کند در آن لحظه به یاد می­آورد اینگونه می ­پنداشت که سالم است، تغذیۀ سالم دارد و ورزش می­کند؛ و چنین اتفاقی ممکن نیست برای او رخ دهد. بسیار ترسناک بود و از نخستین پرسشهایی که بتی با آن روبرو بود وجود هرگونه روش درمانی دردسترس بود. بتی یکی از 68 شرکت کننده­ای بود که به کارآزمایی ORATOR پیوست.

این مطالعه شش مرکز را در سراسر کانادا و استرالیا دربرگرفت، از جمله برنامه­ی سرطان منطقه­ای لندن در مرکز علوم بهداشت لندن (LHSC). شرکت کنندگان بطور تصادفی برای دریافت پرتو درمانی ، که اغلب با شیمی درمانی نیز ترکیب می­شد، یا جراحی روباتیک ترنس اورال (TORS) انتخاب شدند.

TORSیک روش جراحی در درمان سرطان گلو است که از یک دوربین سه بعدی کوچک و ابزارهای روباتیک بسیارکوچک جهت برداشتن تومورها استفاده می­کنند.در سال 2011، LHSC نخستین مرکز در کانادا بود که خدمات TORSرا ارائه می­داد.

مطالعات اولیه بیانگر این بودند که TORSممکن است خطر مشکلات بلع را که مرتبط با پرتوتابی است کاهش داده و همین امر مقبولیت این روش را به سرعت افزایش داد. اما هیچ آزمایش تصادفی جهت مقایسه نتایج بلع بیماران وجود نداشت. به عنوان نخستین مرکز در کانادا که خدمات TORS را ارائه می­داد، تصمیم برآن شد تا پژوهشگران از طریق آزمایش ORATOR این مشکل را حل نمایند.

این گروه تحقیقاتی در میزان بقا هیچ تفاوتی را میان این دو گروه نیافتند، اما بطور شگفت­ انگیز شرکت­کنندگان گروهی که در معرض پرتودهی قرار گرفتند نتایج بلع بهتری را تجربه کردند.کاهش ملایم در عملکرد بلع در 40 درصد از شرکت­کنندگانِ جراحی مشاهده شد که این مقدار در مقایسه با شرکت کنندگان پرتوتابی 26 درصد بود.

پس از درمان، تمامی شرکت­کنندگان قادر به اجرای یک رژیم غذایی کامل بودند اما 16 درصد از شرکت­کنندگان گروه جراحی اظهار نمودند که نیازمند آماده­سازی اختصاصی وعده غذایی­شان هستند.

یکی از پژوهشگران ارشد این بررسی این گونه اظهار می کند که یافته ­های ما این تصور را به چالش می­کشاند که TORS می­تواند باعث بهبود نتایج بلع ­شود. در حالیکه سابق بر این پرتوتابی با نتایج بلع ضعیف همراه بوده­ است، در حال حاضر روش­های درمانی بطور قابل توجهی پیشرفت کرده­اند و اکنون بسیار دقیق­تر از پیش هستند، که همین امرممکن است باعث ایجاد نتایج بهتر در بیمار شوند. همچنین بیمارانی که در گروه جراحی قرار داشتند در معرض خطر خون­ریزی در طول جراحی بودند.

مقایسۀ نتیجۀ روش جراحی و پرتو درمانی:

یک سال بعد از درمان، بیمارانی که در گروه جراحی قرار داشتند ، تجربۀ درد آنها در مقایسه با گروه پروتو درمانی بیشتر بود (22 درصد در برابر هشت درصد در گروه پرتودهی)، استفاده از مُسکن­ها 45 درصد در برابر 15 درصد، بروز مشکلات دندانی (12 درصد در برابر یک درصد)، و در نهایت با بروز خللی در شانه های خود روبرو می گشتند. این گروه تحقیقاتی دریافتند که بیمارانی که در گروه پرتوتابی قرار داشتند بیشتر یبوست کوتاه مدت و کاهش موقت در شمار سلول­های خونی را تجربه کردند. همچنین زمانی که آنها شیمی درمانی را دریافت می­کنند در معرض افزایش خطر وزوز گوش و کاهش شنوایی در فرکانس بالا قرار می­­گیرند، که ممکن است برخی از افراد به سمعک نیاز داشته باشند.

هر یک از درمان­ها عوارض جانبی بالقوۀ خودشان را به همراه دارند اما یافته­ های محققان بیانگر این هستند که TORS هیچ برتری نسبت به پرتوتابی مدرن ندارد. محققان امیدوار هستند که این تحقیق بتواند توسط بیماران و انکولوژیست­ها مورد استفاده قرار گیرد تا به اطلاع­­رسانی در رابطه با تصمیمات درمانی کمک کند.

از سال 1990 موارد ابتلا به سرطان گلو بیش از دو برابر افزایش یافته­ است.درحالی که سرطان گلو در بیماران بالغی که سابقه استعمال دخانیات یا مشروبات الکلی را دارند شایع­تر است، پزشکان افزایش چشمگیری را در مواردی مشاهده کرده­اند که ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است.خوشبختانه در بیمارانی که سرطان گلو در آنها مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی است نرخ بقا بالاتر است، که محققان را بر آن داشته است که کیفیت زندگی را بعد از درمان مورد مطالعه قرار دهند.

پژوهشگران این کارآزمایی اخیرا آزمایش ORATOR 2 را آغاز نموده اند که در آن TORSرا بیشتر با پرتوتابی و شیمی درمانی مورد مقایسه قرار می­دهند.هدف این آزمایش کاهش شدت پرتوتابی و شیمی درمانی برای بهبود کیفیت زندگی­است در حالی که نرخ بقا نیز حفظ می­شود.

این گروه قصد دارد 140 شرکت­کننده را بکارگیرد.

 

تعداد بازدید : 2208

ثبت نظر

ارسال