شماره ۱۱۰۰

علم شناخت بیماری‌ها از روی عنبیه

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

مقدمه علم ایریدولوژی:

ایریدولوژی‌(Iridology) اولین‌بار در قرن نوزدهم به‌وسیله‌ی پزشکی مجارستانی به‌نام دکتر Ignatz von Peczely به‌کار گرفته‌شد، هر‌چند فرم‌های اولیه‌ی تشخیص بیماری‌ها با بررسی چشم در قرن پنجم قبل‌از میلاد توسط پزشک شهیر یونان  (بقراط‌حکیم) تفسیر‌گردیده و به‌کار می‌رفته است. اما در‌سال‌۱۹۵۰ میلادی پزشکی آمریکایی به نام دکتر برنارد جنسن، نقشه‌ی کاملی از عکس‌العمل‌های اعضای داخلی بدن را روی عنبیه ترسیم نمود که تا‌به‌امروز کاربرد دارد. عنبیه مشتمل‌بر هزاران پایانه‌ی عصبی می‌باشد که هر‌یک از پایانه‌ها با بخشی‌از بدن در ارتباط می‌باشد.

ایریدولوژی یا علم  شناخت بیماری‌ها از روی عنبیه‌ی چشم، مشاهده‌ی نشانه‌های بیماری ازطریق عنبیه می‌باشد؛ خصوصا اینکه دو عنبیه چشم مانند یکدیگر نیستند. عنبیه بخشی‌از چشم است که در زیر قرنیه قرار‌دارد و مشخص‌کننده‌ی رنگ‌چشم فرد است اما اگر از نمای نزدیک بررسی شود و به‌طور دقیق به آن بنگریم (از‌نظر پزشک) ما را در شناسایی روش زندگی گذشته بیمار آگاه ساخته و باعث تشخیص بیماری او می‌گردد که در مراحل بعد می‌توان به درمان صحیح بیمار پرداخت. با این شناخت و تغییرات عنبیه نیز می‌توان دریافت که در آینده‌ی بیمار چگونه تغییراتی ایجاد می‌گردد. مثلاً اینکه آیا بیمار در آینده مبتلا به دیابت خواهد‌شد یا فشارخون و دیگر بیماری‌ها که با تغییر روش‌زندگی و نحوه‌ی تغذیه بتوان شروع بیماری را به تأخیر انداخته و یا جلوی آن‌را گرفت؛ چون بعضی از بیماری‌ها ارثی می‌باشد و باید به درمان قبل‌از بروز آن پرداخت.

رنگ هرچشم دارای خصوصیت خاصی در شیوه و بیماری‌های فرد در زندگی فعلی و آینده او می‌باشد و تغذیه‌ی‌ مناسب سبب خواهد‌شد تا فرد کمتر و یا دیرتر به بیماری ارثی دچار‌گردد؛ دراین‌مدت فرد قادر خواهد‌شد تا شیوه‌ی‌زندگی و دیگر آثار آن را بهبود بخشد و با این امر قادر خواهد بود تا خطرات ناشی‌از بیماری را در‌آینده کمتر کند. مثلاً برای افراد با چشمان آبی تغذیه‌ی مناسب: مصرف روغن ‌زیتون، روغن‌کتان و گنجاندن آن در برنامه‌ی غذایی روزانه است و باید از مصرف انواع گوشت‌گاو و یا گوساله و گوسفند خودداری نمایند و یا این موارد را در مصرف غذایی روزانه، خیلی کمتر استفاده نمایند و برای درمان این افراد گزنه و قاصدک بهترین داروهای طبیعی برای پاک‌سازی بدن آنها می‌باشد. احتمال ابتلای این افراد به سرماخوردگی کمتر می‌باشد چون در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند ولی ابتلا به بیماری‌های التهابی روده و مفصل آنها بسیار بیشتر از رنگ چشم‌های دیگر است و این افراد باید اقدام به پاکسازی و تخلیه‌ی لنفاوی ـ خونی خود نمایند تا کمتر در‌معرض این‌گونه بیماری‌ها قرار‌گیرند. با گیاهان نامبرده می‌توان این کار را به‌خوبی انجام‌داد.

همچنین مصرف زنجبیل، جنسینگ و سیر از دیگر موادطبیعی است که در تقویت و افزایش قوای بدنی آنها کمک بسیار خوبی را فراهم می‌آورد و انجام ورزش‌های یوگا و تاچی و تمرینات آرام ورزشی. البته به‌همین نحو افراد  با چشم سبزرنگ و یا چند رنگ (یعنی در محیط خارج از منزل چشم‌ها سبز و یا روشن می‌شوند و در منزل رنگ آنها قهوه‌ای است) باید از ویژگی‌های خاصی از‌نظر تغذیه و روش‌های زندگی برخوردار گردند و همان‌طور افرادی که دارای رنگ چشم قهوه‌ای و یا سیاه هستند نیز هر‌کدام ویژگی خاصی در نحوه‌ی زندگی روزانه‌ی خود دارند.

از رنگ چشم می‌توان به بیماری‌های گوارشی مانند بیماری‌های کبدی (زردی:یرقان) پی‌برد که این عارضه‌ها اختلال در دستگاه‌گوارش را در‌پی‌دارند و گاهی نیز باعث مرگ بیمار‌می‌شوند (البته چنانچه به‌موقع درمان نشود). البته در افراد با چشم آبی و یا سبز، برای حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بهتر‌است که در تغذیه‌ی روزانه‌ی خود از میوه‌هایی مانند تمشک و یا پوست لیمو و یا نارنج نیز استفاده نمایند چون به‌این‌ترتیب گازهای روده‌ای و معده‌ای نیز کاهش‌می‌یابند.

اگر چشمتان قهوه‌ای است از سیر استفاده کنید و از مصرف غذاهای چرب و چربی‌های اشباع‌شده پرهیز نمایید و وعده‌های غذایی خود را به حداقل برسانید. از‌طرفی فلفل در وعده‌ی غذایی این گروه تأثیر زیادی دارد. این افراد باید از غذاها و روغن‌های حاوی کلسترول پرهیز نمایند و یا مصرف آنها را به حداقل برسانند و همینطور این افراد استعداد ابتلا به بیماری‌های زیر را دارا می‌باشند: دیابت، چربی‌خون و غالباً در دید خود لکه‌هایی قیررنگ را مشاهده ‌می‌نمایند و زنانی‌که در‌این‌گروه قرار‌دارند غالباً در میانه‌ی سیکل ماهیانه‌ی خود دچار لکه‌‌بینی‌می‌شوند.

در طب رایج نیز پزشک برای تشخیص بیماری‌ها به بررسی وضعیت اسکلر (بخش سفید چشم) عنبیه (بخش سیاه چشم) و شبکیه (بخش انتهایی و محل‌گیرنده‌های بینایی) می‌پردازد و هرگونه تغییر رنگی در‌این مناطق، نشانه‌ی بیماری در بدن فرد بیمار می‌باشد. به‌عنوان‌مثال اختلالات کبدی مانند هپاتیت، باعث تغییر رنگ در سفیدی چشم می‌شود و ابتلا به فشارخون و دیابت، تغییرات خاصی را در ناحیه‌ی شبکیه‌ی چشم پدیدار می‌نماید که همگی برای درمانگر قابل بررسی و پیگیری می‌باشند.

تعداد بازدید : 2202

ثبت نظر

ارسال