شماره ۱۱۰۰

پلاسماسل میلوما با Immunoglobulin G4 مثبت

دکتر داود منادی‌زاده - هماتولوژیست

پلاسماسل میلوما با Immunoglobulin G4 مثبت

یک خانم ۶۴ ساله‌ی سفیدپوست به‌علت تشدید درد گردن بدون سردرد، سرگیجه و اختلال‌دید به مرکز پزشکی ما مراجعه کرد. بررسی با MRI ضایعه‌ی استئولی‌تیک در مهره‌ی ششم گردنی با Compression fracture توأم با لنفادنوپاتی دور قسمت میانی مری را نشان‌داد.

بیمار تحت رزکسیون Vesection مهره و ترمیم آن‌قرارگرفت.

نتیجه‌‌ی پاتولوژی وجود Plasmacytoma را محرز نمود. Immunofixation سرم برای Immunoglobulin G (IgG)k مثبت بود. عیار IgG4 مساوی 4.88g/dl بود و اثری از کم‌خونی و نارسایی کلیه وجود نداشت.

در آسپیراسیون و بیوپسی مغزاستخوان، ۲۸/۵درصد پلاسماسل وجود داشت (تصویر‌A‌ و‌B).

 

Immunohisto chemical  نشان‌دهنده‌ی Membrane staining of CD 138 (تصویرC)و همین‌طور Cytoplasmic staining برای‌IgG4 (تصویرD) در سلول‌های میلومی که کاپا برعکس لامبدا (تصویرE) بود. بیماری وابسته بهIgG4 (IgG-4 Related) باضایعه‌ی مزمن‌Fibro-inflammatory مشخص‌است که اورگان‌های مختلف را فرا گرفته و ممکن است با نئوپلاسمای دیگر اشتباه گردد.

در‌عین‌حال نئوپلاسم پلاسماسل  که مونوکلونال آنتی‌بادی IgG4 را تولید می‌کند، به‌ندرت گزارش شده است. تجمع و نئوپلاسم‌تغییریافته‌ی پلاسماسلهایی که‌ IgG-4 ترشح می‌کند، به‌نظر‌می‌رسد در‌این بیماری برای ایجاد نشانه‌های بالینی کافی نمی‌باشند و این موضوع گواه براین‌مورد است که افزایش ‌IgG4 سرم به‌تنهایی برای بیماری وابسته به‌IgG4 نمی‌تواند عامل تشخیصی باشد (Not diagnostic for IgG4-RP).

Ref: Blood, 5 November 2015. Volume 126. Number 19

تعداد بازدید : 2749

ثبت نظر

ارسال