شماره ۱۰۹۹

کودکان و دودسیگار دست‌دوم

دکتر فرهاد فیلی - کودکان

مصرف‌سیگار علاوه‌بر آسیبی که به بدن شخص مصرف‌کننده می‌رساند‌، موجب بروز عوارض جدی در اطرافیان آنها نیز می‌گردد. طبق بررسی‌های صورت‌گرفته‌، درصد چربی بدن (Body Fat)در کودکانی‌که درمعرض دود‌سیگار قرار دارند، به‌شکل قابل‌ملاحظه‌ای بالاتر از دیگر همسالان سنگین وزن آنها بوده که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و بیماری‌های دیگر را تشدید‌می‌کند.

همچنین پژوهش‌های پیشین، ارتباط بین اضافه‌وزن و کاهش عملکرد شناختی را نشان‌داد و مشخص‌کرد که استنشاق دود‌سیگار دیگران بدون ارتباط با چاقی یا موقعیت اجتماعی ‌اقتصادی، روی قابلیت‌های شناختی نیز تأثیرمی‌گذارد. محققان براین ‌باورند که قرار‌گرفتن در‌معرض دود‌سیگار با افزایش چربی دور کمر و ضعف شناختی (Poorer Cognition) در کودکان همراه‌ است.

محققان با تحقیق روی ۲۲۰ کودک پسر و دختر ‌۷ تا۱۱ساله‌ی دارای اضافه‌وزن یا مبتلا به چاقی مفرط، به معضل استنشاق دودسیگار پرداخته و دریافتند که قرار‌گرفتن درمعرض دودسیگار با‌همه‌‌ی معیارهای چاقی، شامل شکم بزرگ و چربی کلی بدن در کودکان ارتباط دارد. همه‌ی مشکلات ناشی‌از چاقی در‌صورت استنشاق دود‌سیگار دست‌دوم تشدید‌می‌شود و کودکانی که در‌معرض دودسیگار دیگران قرارگرفته ‌بودند، در تست‌های شناختی امتیاز ضعیف‌تری به‌دست‌آوردند‌.

ضعیف‌تر‌بودن توجه‌، نمره‌های پایین کلاسی و تست‌های استاندارد از‌جمله کمبودهایی است که می‌توان به‌عنوان عوارضی‌که یک کودک ناسالم را در‌آینده به یک بزرگسال ناسالم تبدیل‌می‌کند که نمی‌تواند به تمام قابلیت‌های خود دست پیدا‌کند‌، به آن اشاره‌کرد‌.مداخلات از پیش طراحی‌شده‌ای برای این کودکان و خانواده‌هایشان که تحت‌تأثیر موارد منفی سلامتی هستند لازم است که تغذیه، فعالیت‌های جسمانی و مصرف تنباکو را در کودکان و خانواده‌هایشان مورد بررسی قراردهد تا از این پیامدهای ناخوشایند جلوگیری کند. کودکان درباره‌ی قرار‌گرفتن درمعرض دود‌سیگار هیچ حق انتخابی ندارند و والدینی که دخانیات مصرف می‌کنند، رفتارهای سلامتی ضعیفی از خود نشان‌می‌دهند که خود و فرزندانشان را در‌تمام طول عمر در‌معرض خطرات جسمی و ذهنی قرار‌خواهد داد. برای اطمینان از دقت بالای داده‌ها، محققان گزارش‌هایی را از والدین کودکان در‌معرض دودسیگار و همچنین نمونه‌های Cotinine در خون (مهمترین متابولیت نیکوتین) را جمع‌آوری کردند که اغلب به‌عنوان تست مشخص‌کننده‌ی کشیدن سیگار یا قرارگیری در‌معرض دود سیگار دست‌دوم به‌کار می‌رود. محققان همچنین میزان فعالیت جسمانی را که روی چاقی، خواب و خطر دیابت تأثیرگذار است بررسی‌کردند. شگفت‌آور این بود که دریافتند کودکانی که در معرض دود‌سیگار دست‌ دوم قرار ‌می‌گیرند، دچار وخامت مشکلات تنفسی مانند خرخرکردن یا قطع  تنفس در هنگام‌خواب (Sleep apnea) نمی‌شوند. ضمناً به‌نظر‌رسید حداقل در سنین پایین زندگی بین پیش دیابت، مقاومت در‌برابر انسولین و تجمع چربی در اطراف ارگان‌های داخلی در شکم و قرارگیری در‌معرض دودسیگار، ارتباطی وجود ندارد. چربی اطراف احشای درون شکمی یکی‌از عوامل خطر برای بیماری عروقی و دیابت و در‌نهایت مشکلات قلبی وسکته‌ی مغزی محسوب می‌شود.

به‌هر‌حال دور‌کمر بزرگتر در کودکانی‌که در‌معرض دود‌سیگار هستند نیز یک عامل خطر برای این مشکلات سلامت مرتبط با چاقی می‌باشد. یافته‌ها نشان‌می‌دهند که در‌این سن، قرار‌گرفتن درمعرض دود‌سیگار تأثیر بیشتری روی چربی بدن دارد تا اختلالات متابولیکی مانند دیابت که چربی عامل آن است. ۲۸‌درصد از کودکان مورد ارزیابی، در زمان پژوهش پیش دیابتی بودند اما وقوع آن فقط اندکی بالاتر از کودکانی است که قبلاً در‌معرض دود‌سیگار قرار‌نداشته‌اند.

پژوهش‌های پیشین که اغلب تنها بر گزارش‌های والدین از قرارگیری در‌معرض دود‌سیگار تکیه داشت، یافته‌های غیرقاطعی درباره‌ی ارتباط بین استنشاق دودسیگار دست‌دوم و چاقی فراهم کرده‌است و بین گزارش‌های والدین و نمونه‌های خون در پژوهش آنان، حدود ۲۵‌درصد تفاوت وجود دارد. بزرگترین تفاوت در‌ جایی بود که والدین گزارش‌کرده بودند در خانه‌هایشان هیچ فرد سیگاری نیست اما نمونه‌ی خون کودکان، قرارگیری در‌معرض دود را نشان‌می‌داد. اما ۱۸‌کودک نیز بودند که والدینشان وجود فرد سیگاری را در منزل گزارش‌کرده بودند اما در نمونه‌های خون آنان هیچ مدرکی دال‌بر آن وجود نداشت.

پژوهش روی بزرگسالان، ارتباط بین قرارگیری در‌معرض دود‌سیگار و دیابت نوع‌۲ را نشان‌داد. پژوهش‌هایی که سطح کوتینین را اندازه‌گیری کرده بودند، ارتباط بین قرارگیری در‌معرض دود‌سیگار و مشکلات شناختی و خواب را نشان‌دادند.

اگر شما در‌معرض استنشاق دودسیگار قرار‌بگیرید، تقریباً به‌همان اندازه‌ای که خودتان سیگار بکشید برایتان مضر خواهد بود. تأثیر فوری آن شامل کاهش کلسترول محافظ، (لیپوپروتئین پرتراکم یا‌HDL) و افـزایـش در لیپــوپـروتئیـن‌هـای کم‌تراکمِ بیماری‌زا یا‌LDL خواهد بود. محققان درباره‌ی برگشت‌پذیر بودن این تأثیرات و زمان برگشت  آن، نظر قاطعی را ابراز نداشته‌اند.

بر‌اساس اطلاعات بخش سلامت و خدمات انسانی آمریکا، هر‌ساله درحدود ۴۸۰هزار مرگ زودهنگام در آمریکا در ارتباط با مصرف تنباکو رخ‌می‌دهد که ۴۲۰۰۰ ‌تَن از آنان افراد غیرسیگاری هستند که در‌معرض دود‌سیگار دست‌دوم قرارگرفته‌بودند.


تعداد بازدید : 1802

ثبت نظر

ارسال