شماره ۱۰۹۹

آیا می‌توانید سلامت خود را پیش‌بینی کنید؟

دکتر محمد شایسته‌میرزا - داخلی

آیا وضعیت سلامتی‌ شما در شرایط ایده‌آل است؟ نتایج یک پژوهش جدید، نشان‌می‌دهد ما بهترین پیشگوی وضعیت سلامت خود هستیم. اگر پاسخ مثبت باشد، به احتمال زیاد پیشگویی شما درست است‌، زیرا انسان بهترین پیشگوی وضعیت سلامت خود می‌باشد  و برای نمونه بزرگسالان سالمی که سلامت خود را ضعیف ارزیابی می‌کنند، بیشتر‌از کسانی‌که وضعیت سلامت خود را بهتر می‌دانند، دچار سرماخوردگی می‌شوند.

پژوهش‌ها نشان‌داد افراد سالمی‌که وضعیت سلامت خود را ایده‌آل می‌دانند در‌مقایسه با گروهی که سلامت خود را در‌حد ضعیف ارزیابی می‌کنند، کمتر ضعف عملکرد سیستم ایمنی داشته و کمتر مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی هستند و ارزیابی شخص از ضعف سلامت خود، از عوامل پیش‌بینی سلامت ضعیف در دوران سالمندی است و این وابستگی حتی بعد‌از روشن‌شدن اثرات شاخص‌های عینی (Objective Indicator) سلامت مانند معاینات‌فیزیکی، یافته‌های پاراکلینیکی و بستری در بیمارستان همچنان باقی‌می‌ماند.

به‌نظر می‌آید چنین وابستگی شاید به‌این‌دلیل باشد که مردم اگر روش زندگی سالمی داشته باشند و یا از‌نظر عاطفی در شرایط خوبی باشند، خود را سالمتر می‌بینند و چنین افرادی کمتر به بیماری دچار‌می‌شوند. ارزیابی فرد از سلامت خود در میان بزرگسالان جوان و سالم، می‌تواند واکنش ایمنی را پیش‌بینی کند و این نتایج را می‌توان با عوامل اجتماعی عاطفی (Socioemotional) یا روش زندگی (Life Style) توضیح‌داد.

شرح آماری‌:

محققان از ۳۶۰بزرگسال با وضعیت بدنی سالم و با میانگین سنی‌۳۳‌سال خواستند تا وضعیت سلامت خود را با «ضعیف»، «معمولی»‌، ‌«خوب»،‌ «خیلی‌خوب» یا «‌عالی» برآورد کنند. فقط ۲‌درصد از شرکت‌کنندگان وضعیت سلامت خود را معمولی ارزیابی‌کردند و هیچ یک وضعیت سلامت خود را ضعیف ندانستند و علت این مورد، انتخاب بزرگسالان سالم برای پژوهش بوده‌است.

سپس شرکت‌کنندگان درمعرض ویروس سرماخوردگی قرار‌داده شدند و به‌مدت ۵‌روز تحت‌نظر بودند تا ابتلای آنان به بیماری مشخص‌شود.این اقدام به‌منظور بررسی واکنش ایمنی آنان بود و حدود یک‌سوم از شرکت‌کنندگان دچار سرماخوردگی شدند.

بر‌اساس نتایج حاصل شرکت‌کنندگانی‌که‌وضعیت سلامت خود را معمولی، خوب، یا خیلی خوب ارزیابی‌کرده بودند درمقایسه با آنهایی که سلامت خود را عالی دانستند، ۲‌برابر بیشتر دچار سرماخوردگی شدند.

محققان بر‌این باورند که نتایج به‌وسیله‌ی شاخص نشانه‌های پیش‌بیماری‌از اختلال سیستم ایمنی شرح‌داده می‌شود؛ مانند احساس یا باور به‌اینکه مشکلی در‌کار است و بر‌این‌اساس معتقدند که پزشکان باید از بیمار بخواهند تا وضعیت سلامت خود را ارزیابی نماید تا ازاین‌طریق بتوانند به سرنخی دست پیداکنند‌.

موضوعات و مواردی هست که انسان از بدن خود می‌داند و به‌راحتی توسط پزشک قابل‌تشخیص نیستند و این ارزیابی نحوه‌ی واکنش سیستم ایمنی را نسبت به عوامل عفونی منعکس ‌می‌نماید.

 

تعداد بازدید : 667

ثبت نظر

ارسال