شماره ۱۰۹۱

کنتراپتیوهای تأخیری برگشت‌پذیر

دکتر رعنا باقری‌فرد - زنان

عوامل پیشگیری‌از ‌بارداری با اثر طولانی برگشت‌پذیر(LARCs)، که شامل دستگاه‌های داخل رحمی (IUDs) و ایمپلنت‌های هورمونی زیر‌پوستی هستند، به‌دلیل اثر‌بخشی بالای آنها در جلوگیری ‌از بارداری‌های ناخواسته محبوبیت زیادی پیداکرده‌اند.

استفاده از ‌IUD در آمریکا در زنان دهه‌ی‌۱۹۷۰ قبل‌از اینکه نگرانی‌ها در‌مورد ایمن‌بودن آن منجر به کاهش استفاده از آنها گردد، شایع‌تر بود؛

با‌این‌حال پس‌از تأیید ایمپلنت ۵‌‌ساله‌ی پیشگیری از بارداری در‌سال‌۱۹۹۰ و آی‌یو‌دی‌هایی که دوباره طراحی‌شده بودند، علاقه‌مندی برای استفاده از LARCs برای پیشگیری‌از بارداری ناخواسته، رو‌به‌رشد بوده است. با استفاده از داده‌های مربوط به سال‌های۱۹۸۲، ۱۹۸۸، ۱۹۹۵، ۲۰۰۲، ۲۰۰۶ الی۲۰۱۰، ۲۰۱۱ الی‌۲۰۱۳ و داده‌های نظرسنجی ملی رشد خانواده (NSFG:National Survey of fomily Growth) این مقاله به بررسی روند کنونی استفاده از ‌LARCs در‌میان زنان ۱۵‌تا‌۴۴ساله و توصیف الگوهای ‌مصرفی ماننـد سن، نـژاد اسپانیایی‌تبار‌ بودن و فرزندآوری (Parity) می‌پردازد.

• استفاده از عوامل ضد‌بارداری برگشت‌پذیر با اثر ‌طولانی (LARCs)، بین سالهای ۱۹۸۲ و ۱۹۸۸ کاهش‌ یافته؛ در‌سال۲۰۰۲ ثابت باقی‌مانده و پس‌از آن در‌میان زنان ۱۵‌تا‌۴۴‌ساله افزایشی نزدیک به پنج برابر در دهه‌ی گذشته داشته است. به‌طوری‌که از ۱/۵‌درصد در‌سال‌2002 به ۷/۲درصد درسال۲۰۱۱تا ۲۰۱۳ رسیده است.

• در‌میان زنان ۲۵‌تا‌۳۴ساله، درصد زنانی که از LARCs استفاده می‌کنند در بالاترین آمار خود باقی‌مانده است که این میزان دربین سالهای ۲۰۱۱تا ۲۰۱۳ در زنان بین ۲۵‌تا‌۳۴‌ساله ۱۱/۱‌درصد بوده و در‌مقایسه با زنان ۱۵‌تا۲۴ساله (۵/۰‌ درصد) و زنان ۳۵ تا ۴۴ ساله (۵/۳ درصد) دو برابر بوده است.

• پس‌از کاهش بین سالهای ۱۹۸۲‌تا‌۱۹۸۸ و پایدار باقی‌ماندن بین سال‌های‌1988‌تا‌1995، الگوهای استفاده از LARCs درمیان زنان اسپانیایی، سفید‌پوست غیراسپانیایی و سیاه‌پوست غیراسپانیایی دچار واگرایی و اختلاف شدند.

• در زنانی‌که حداقل یک‌بار بچه‌دار شده بودند میزان استفاده از LARCs در‌مقایسه با زنانی‌که تابه‌حال بچه‌دار نشده بودند، بالاتر بود و این تفاوت در طول زمان افزایش یافته است.

• آی‌یو‌دی، بیشترین سهم استفاده از LARCs را از سال2002 دارد. مقایسه‌ی سال‌های 2006تا2010 با سال‌های 2011تا2013 نشان‌می‌دهد که استفاده از IUD، هشتادو سه درصد افزایش داشته (از‌ ۳/۵‌درصد به ۶/۴‌درصد)، درحالی‌که استفاده از ایمپلنت ۳برابر شده‌است. (از ۰/۳‌درصد به ۰/۸درصد).

در سال ۱۹۸۲ و از سال ۲۰۰۲ به بعد در زنان ۲۵‌تا‌۳۴ ساله، میزان استفاده‌ی روش پیشگیری‌ از بارداری با اثر طولانی قابل‌برگشت درمقایسه با زنان ۱۵تا‌۲۴ساله و ۳۳تا ۴۴ساله بالاتر بوده است.

• کاربرد LARCs در میان زنان ۲۵‌تا‌۳۴‌ساله درمقایسه با زنان ۱۵‌تا۲۴ ساله در تمام سال‌ها به‌جز سال‌های۱۹۸۸و ۱۹۹۵ بالاتر بود. اگرچه استفاده‌از ‌LARCs به‌طور ‌نسبی در‌میان زنان ۲۵‌تا۳۴‌ساله نسبت به زنان در سن 35‌تا‌44 بالاتر بود اما تفاوت بین آنها همیشه از لحاظ آماری معنی‌دار نبود ‌(مطابق نمودار).

الگوهای کاربرد روش پیشگیری از بارداری با اثر طولانی برگشت‌پذیر در بیش‌از ۳۰ سال گذشته بر‌اساس نژاد، متفاوت بوده است.

• از سال ‌۱۹۸۸‌تا‌‌سال ۱۹۹۵ روند کاهش کاربرد LARCs در زنان سفید‌پوست اسپانیایی‌تبار و غیراسپانیایی‌تبار و زنان سیاه‌پوست غیر‌اسپانیایی مشابه بوده و برای هرنژاد و گروه دارای نژاد اسپانیایی از سال ‌ ۱۹۸۸‌تا ۱۹۹۵ ثابت‌مانده است. با‌این‌حال بعد‌از سال ‌۱۹۹۵ الگوهای کاربرد دچار واگرایی شده‌اند.

خلاصه:

با وجود کاهش از اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ ‌تا ۲۰۰۲، استفاده از روش پیشگیری از بارداری با اثر طولانی قابل‌برگشت، در دهه‌ی گذشته افزایش یافته است. زنان ۲۵تا‌۳۴ساله و زنانی که دارای یک فرزند هستند، همچنان به استفاده‌از LARCs در بالاترین میزان به‌عنوان روش پیشگیری‌از بارداری فعلی خود ادامه می‌دهند. علاوه‌بر‌این، بیشترین درصد افزایش استفاده از LARCs، اخیراً میان زنان جوان (۱۵ ‌تا‌ ۲۴ ‌ساله) و زنانی که تا‌به‌حال فرزندی نداشته‌اند رخ‌داده است. اگرچه افزایش شدید کاربرد درمیان زنان سیاه‌پوست غیر‌اسپانیایی‌تبار بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ رخ داده، میزان افزایش طی دوره‌ی زمانی سال ۲۰۱۱ ‌تا ۲۰۱۳ کاهش یافته است.

در‌میان تمام زنان، روش پیشگیری‌از بارداری با اثر طولانی قابل‌برگشت، در‌مقایسه با سایر روش‌های پیشگیری از بارداری ازجمله قرص ضدبارداری خوراکی و چسب‌های پوستی هورمونی کارایی بیشتری در پیشگیری از بارداری ناخواسته نشان داده است. علاوه‌بر‌این، تحقیقات اخیر نشان‌داده‌است در‌صورتی‌که برای زنان در‌مورد این گزینه اطلاع‌رسانی گردد، روش‌های طولانی اثر را به‌عنوان روش پیشگیری از بارداری خود انتخاب خواهند کرد. با‌این‌حال سایر پژوهش‌ها نشان‌می‌دهند که هنوز هم موانعی بر سر راه تجویز و کاربرد، ‌LARCs وجود دارد.

تعاریف:

وضعیت پیشگیری از بارداری: کارآمدترین روش، بیشترین تأثیر را در خطر بارداری ناخواسته دارد. به‌عنوان‌مثال زنانی که از هر‌دو روش LARCs و کاندوم مردانه استفاده کرده بودند، براساس روش LARCs طبقه‌بندی شدند. به‌دلیل اینکه LARCs در جلوگیری از بارداری مؤثرتر است. در‌طی دوره‌ی سال‌های ۲۰۱۱ ‌تا ۲۰۱۳ ، ۱۰/۷‌درصد زنانی‌ که از روش‌های پیشگیری‌از بارداری استفاده می‌نمودند، از بیش‌از یک روش پیشگیری‌از بارداری استفاده کرده‌بودند.

منبع داده‌ها و روش‌ها:

این گزارش براساس داده‌های حاصل از فایل پاسخ‌های زنان درسال ۱۹۸۲، ۱۹۸۸، ۱۹۹۵، ۲۰۰۲، ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ و NSFG است. در این آنالیز، داده‌های قابل‌مقایسه بین سال‌های مختلف با استفاده از متغیرهای کلیدی ذکر‌شده در‌این‌مقاله به‌کار برده‌شد. نظرسنجی سال ‌۱۹۸۲ به‌عنوان نقطه‌ی شروع انتخاب گردید. به‌دلیل اینکه داده‌های NSFG قبل‌از سال۱۹۸۲ فقط مربوط به زنان متأهل و یا قبلاً ازدواج کرده بود؛ بنابراین داده‌های مربوط به این سال قابل‌مقایسه با داده‌های‌NSFG درسال‌۱۹۸۲ نبود و فراتر از اهداف این تجزیه و تحلیل قرارداشت.

در‌مقایسه با سایر اطلاعات، NSFG اطلاعات دقیقی در‌مورد استفاده‌ی روش‌های پیشگیری‌از بارداری برای زنان در سن باروری آمریکا فراهم می‌کند. برنامه‌ی NSFG به‌طور مشترک توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری و مرکز ملی آمار سلامت و چندین سازمان دیگر مربوط به وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا برنامه‌ریزی شده است. همه‌ی ارزیابی‌های موجود در‌این گزارش برای نشان‌دادن جمعیت زنان خانه‌دار در سن باروری آمریکا در نقطه‌ی میانی هر‌دوره‌ی زمانی از بررسی، تنظیم شدند.

اطلاعات ارائه‌شده در‌این گزارش به‌صورت همبستگی‌های دو متغیره بوده و ممکن‌است توسط عوامل دیگری توضیح داده شده باشند که در گزارش نیامده است.

منابع: در دفتر نشریه موجود است.

 

تعداد بازدید : 876

ثبت نظر

ارسال