شماره ۱۰۸۴

پیش‌بینی عود سرطان‌پستان با آزمایش‌خون جدید

پزشکی امروز

پیش‌بینی عود سرطان‌پستان با آزمایش‌خون جدید

یکی‌از مشکلات طب امروزی دانستن آن است که چه هنگام بیماری یک بیمار مبتلا به سرطان عود خواهد کرد. بررسی های جدید نشان‌داده که ماه‌ها پیش‌از مشهود‌شدن تومورها روی اسکن‌های بیمارستان، آزمایش خون جهت «ردیابی جهش ژن‌ها (Mutation Tracking)» می‌تواند باعث افزایش دریافت نشانه‌های دقیق بازگشت سرطان گردد.

آزمایشی که به شناسایی اطلاعات ژنتیکی خون می‌پردازد و باعث جدا کردن مقادیر حساس‌DNA می‌گردد که می‌توان از آن برای تصمیم‌گیری در‌مورد درمان سرطان استفاده نمود.

محققان نشان‌داده‌اند تقریباً ۸ماه پیش از ظاهر‌شدن نشانه‌های مشهود بالینی، چگونه آزمایش خون خطر عود سرطان‌پستان زنان را پیش‌بینی کرده است.

کلید شناسایی بازگشت سلول‌های سرطانی، بررسی DNA تومور در گردش خون (Circulating DNA) است. اینها یاخته‌های‌سرطانی باقیمانده هستند که ممکن‌است باعث ایجاد تومورهای جدید حتی پس‌از درمان گردند.

محققان با نظارت بر بیماران ازطریق آزمایش‌های خون گرفته‌شده از آنها پس‌از جراحی و سپس هر ۶‌ماه یکبار موفق به پیش‌بینی دقیق احتمال عود سرطان در بیماران گشتند. با ارزیابی گروهی از خانم‌هایی که با موفقیت درمان سرطان‌پستان مرحله‌ی اولیه را پشت‌سر گذاشته بودند، دریافتند که خطر عود سرطان در آنهایی که آزمایش ‌DNA تومور در خونشان مثبت بود۱۲‌برابر بیشتر از آنهایی بود که آزمایش‌شان منفی بود. به‌علاوه، آزمایش‌خون توانست عود سرطان را به‌طور متوسط ۷/۹ماه پیش‌از ظاهر‌شدن هرگونه نشانه‌های مشهود بالینی شناسایی کند.

محققان به‌دنبال روش‌هایی برای شناسایی‌DNA هستند که توسط سلول‌های سرطانی به جریان‌خون راه‌یافته‌اند و  از این DNA به‌عنوان راهی برای نظارت احتمال بازگشت سرطان می‌توان استفاده کرد (اینکه این تغییرات چگونه صورت می‌گیرند؟، چگونه در بدن تکامل می‌یابد) و سپس می‌توان از این یافته‌ها برای نظارت بر سرطان و تشخیص زمان بازگشت آن بدون اسکن یا بیوپسی بهره جست‌.

استفاده از یافته‌های فوق در تمام زیرگروه‌‌های سرطان‌پستان:

از آنجا‌که محققان به‌دنبال جهش‌های معمول در انواع مختلف سرطان‌پستان بوده‌اند، آنها متوجه شده‌اند که می‌توان از این آزمایش در تمام زیرگروه‌های این بیماری نیز استفاده نمود.

این آزمایش به روشی که باعث تغییر و انتخاب درمان‌هایی می‌شود که از ضعف توموری خاص بهره می‌جویند منجر گشته و محققان را یک گام جلوتر از سرطان قرار می‌دهد.  پتانسیل این آزمایش جدید جدا‌نمودن آن دسته از جهش‌هایی است که باعث ایجاد سرطان گردیده و می‌توان آن را از سایر بی‌نظمی‌های ژنتیکی که وجود دارند، جدا نمود. هم‌چنین بررسی می‌کند که چگونه می‌توان این جهش خاص را در فردی خاص مورد هدف قرار‌داد که آنها همان ژن‌های معیوبی هستند که با بازگشت آنها سرطان عود می‌کند.

Ref: ICR & Royal NHS Foundation UK, Sept.2015

تعداد بازدید : 1112

ثبت نظر

ارسال