شماره ۱۰۸۴

نقش پروتئین ALK1 در متاستاز سرطان‌پستان

پزشکی امروز

نقش پروتئین ALK1 در متاستاز سرطان‌پستان

هرچند پیش‌آگهی برای سرطان‌پستان در‌صورت شناسایی آن در مراحل اولیه نسبتاً خوب است ولی بیماری متاستاتیک علت ۹۰‌درصد از تمام مرگ‌و‌میرهای ناشی‌از سرطان است. بنابراین یادگیری بیشتر در‌مورد فرآیند متاستاز و یافتن درمان‌های جدید برای مهار گسترش بیماری، در مرکز توجه بالینی محققان قرار‌دارد.

یک سلول‌سرطانی باید به‌منظور گسترش یک تومور، از آن جدا‌شود، از دیواره‌ی عروق بگذرد، به جریان‌خون وارد‌شده و جهت ورود به محل متاستاتیک از عروق خارج و در بافت جدید مستقر گردد.

واقعیت تنظیم فرآیند فرار به داخل بدن (Escape Into) از راه عروق، نشان‌می‌دهد که امکان مصرف دارو برای جلوگیری از این فرآیند وجود دارد.

محققان برای پی‌بردن به نقش ALK1 در متاستاز سرطان‌پستان و آزمایش یک مهار‌کننده‌ی ALK1 از مدل‌های متعدد سرطان‌پستان در‌موش و نمونه‌ی تومورها از ۷۶۸ بیمار مبتلا به سرطان پستان در یک ارزیابی مبتنی‌بر جمعیت، کنترل موردی تو‌در‌تو (Population-Based,Nested-Case-Control) و تظاهر ژن سرطان‌پستان، از اطلس ژنوم سرطان استفاده کردند.

پس‌از استفاده از مدل‌های متعدد سرطان‌پستان در موش، پی‌بردند که وجود مهار‌کننده‌ی ALK1(Dalantercept) مانع از انتشار متاستاتیک می‌شود و درمان ترکیبی Dalantercept به‌همراه شیمی‌درمانی با Docetaxel در جلوگیری از گسترش تومور اولیه‌ی پستان به ریه‌ها مؤثر بوده است.

در بررسی دیگری که در بالا اشاره‌شد‌، مشاهده گردید که حضور‌ALK1 به‌طور چشم‌گیری با بروز متاستاز همراه بوده و پس از تجزیه‌و‌تحلیل‌های گوناگون، متوجه شدند که ‌حضورALK1 با حضور مارکرهای آندوتلیال شناخته‌شده مرتبط است و میزان بالاتر حضور‌ALK1 یک عامل پیش‌آگهی مستقل برای بقای ضعیف در بیماران مبتلا به سرطان‌پستان بوده است.

محققان در‌حال بررسی نقش پروتئین‌ALK1 ظاهر‌شده (Expressed) توسط سلول‌های آندوتلیال در پیشبرد و سرعت بخشیدن به انتشار متاستاتیک از تومورهای اصلی پستان هستند و حضور سطوح بالای‌ALK1 در عروق تومور پستان، یک نشانگر زیستی پیش‌آگهی (Prognostic Biomarker) برای بیماری متاستاتیک است.

به‌علاوه نتیجه‌ی اولیه‌ی این ارزیابی، آزمایش بالینی داروهای مسدودکننده‌‌یALK1 در سرطان‌پستان را با هدف پیشگیری از انتشار متاستاتیک تشویق می‌نماید و محققان در‌حـال انجام بررسی‌های درمانی با Dalantercept در مدل‌های سـرطان‌پستان هستند تا رژیم‌درمـانی دقیق در مـراحل مختلف بیماری را با مؤثرترین پاسخ به درمان، مشخص‌‌نمایند.

تعداد بازدید : 1030

ثبت نظر

ارسال