شماره ۱۰۸۴

چند نکته درباره غربالگری سرطان

دکتر علی رضوانی - فوق‌تخصص هماتولوژی

یکشنبه 19 دی 1400

یکی‌از مهمترین عوامل موفقیت در‌ مقابله با بیماری سرطان، واقع‌نگری و پرهیز از عملکرد مقطعی و بدون بررسی است. از‌جمله مواردی‌که همکاران پزشک در مشاوره‌های خود بهتر است لحاظ‌کنند، آ‌گاه‌کردن مردم و مراجعه‌کننده‌های خود از‌نظر کارآیی و میزان صحت و دقت آزمون‌های غربالگری سرطان می‌باشد‌.

این نکته خود مستلزم اشراف همکاران به روش‌های تحلیل آزمون‌های غربالگری و اطلاع از میزان توانمندی و محدودیت‌های این روش‌ها است.

امروزه در کلینیک‌های آنکولوژی مشاهده‌می‌شود که بسیاری‌از مراجعه‌کنندگان با انبوهی از آزمایش‌های بی‌هدف و اغلب به‌علت ترس عمومی که از ابتلا به سرطان به‌وجود آمده، به همکاران آنکولوژیست مراجعه‌می‌کنند و خواستار تفسیر آزمایش‌ها و کسب اطمینان‌خاطر از عدم ابتلا به سرطان می‌باشند. در این امر خیریه سرطان می تواند به شما کمک کند.

تیم‌های درگیر در ‌امر غربالگری سرطان، نیازمند فهم عمیق از مستندات  علمی موجود  می‌باشند و تغییر رویکرد عملی از  برداشت‌ها و تفاسیر ذهنی به تصمیم‌سازی  مبتنی‌بر شواهد‌عینی منتج از کارآزمایی‌های  وسیعی که در‌ چند سال اخیر مورد تحلیل و بازنگری قرار‌گرفته، ضرورت واقع‌نگری آنهاست.

نکته‌ی پایه‌ای که باید به‌خاطر داشت تفکیک روش‌های غربالگری از روش‌های تشخیصی و مدنظر داشتن  این مسأله است که در روش‌های غربالگری، افراد مشمول برنامه‌های مربوطه، به‌طور‌معمول افراد فاقد نشانه و نسبت قابل‌توجهی از آنها سطح مطلوبی از سلامت را دارا می‌باشند.

نحوه‌ی روش درخواست تست‌های غربالگری‌، گروه‌های هدف، تناوب درخواست تست‌های استاندارد‌، نوع سرطانی که به‌طورمشخص در برنامه‌ی غربالگری پیگیری می‌شود، اطلاع از محدودیت و موارد مثبت ‌و منفی کاذب تست‌های غربالگری، نحوه‌ی روش اطلاع‌رسانی و مشارکت فعال گروه‌های هدف در روند تصمیم‌گیری برنامه‌های غربالگری، از مسائل مهمی است که دراین برنامه به تفصیل به آن پرداخته خواهدشد.

 

تعداد بازدید : 1108

ثبت نظر

ارسال