شماره ۱۰۸۳

توانایی سیستم‌های آراف در جوانسازی پوست

دکتر مهرناز قائنی - عمومی

امروزه کلیه‌ی سیستم‌های زیبایی و جوان‌سازی پوست توجه خود را روی روش‌های غیرجراحی و غیرتهاجمی معطوف داشته‌اند و اصطلاح Non Surgical Skin Rejuvenation  شعار اصلی بسیاری از شرکت‌های سازنده‌ی سیستم‌های جوان‌سازی پوست صورت و بدن شده است .

طیف وسیعی از تکنیک‌های غیرجراحی، برای جوان‌سازی پوست و بهترشدن ظاهر چروک‌های پوستی، اسکار و آکنه استفاده می‌شود . این تکنولوژی‌ها براساس انرژی پایه به لیزرهای غیر تهاجمی  (Non ablative) نظیرIPL و تکنیک‌های رادیوفرکانس که عموماً غیرتهاجمی بوده و سطح اپیدرم بدون آسیب باقی می‌ماند و از طرفی دوره‌ی بهبودی بسیار کوتاه است، تقسیم می‌شوند و از طرف دیگر لیزرهای تهاجمی(Ablative)نظیر لیزر Co2 و اِربیوم یاگ (Erbium YAG) جزو استانداردهای‌طلایی با تهاجم بسیار اندک است. به هر حال این روش‌ها دوره‌ی نقاهت طولانی‌تری دارد. ضمن اینکه برای پوست‌های تیره و آسیایی ریسک عوارض جانبی را بالا می‌برد . برای کم‌کردن ریسک عوارض جانبی و کاهش دوره‌ی نقاهت، لیزرهای فرکشنال تولید شدند که در واقع به‌جای تخریب تمام سطح اپیدرم، قسمت‌هایی از پوست را سالم باقی می‌گذارند تا پروسه‌ی ترمیم و بهبودی سریع‌تر صورت پذیرد و عوارض کاهش‌یابد.

تکنولوژی‌های مختلف رادیو فرکانس با قابلیت‌های متفاوت جایگزین خوبی برای سایر تکنولوژی‌ها بودند زیرا ریسک عوارض کم و دوره‌ی نقاهت کوتاه، آنها را از سایر روش‌های پیشین متمایز می‌کرد. در این میان رادیو فرکانس‌های فرکشنال تاجی با مکانیسم سه‌گانه، به‌عنوان بهترین انتخاب در زمینه‌ی جوان‌سازی پوست رونمایی شدند.

سال‌هاست که در حوزه‌ی پزشکی به‌ویژه فیزیوتراپی، از امواج رادیو فرکانس برای‌ترموتراپی عمقی با نام دیاترمی استفاده می‌شود . امواج رادیو فرکانس با طول موج و انرژی مشخص در اپیدرم، درم و هیپودرم  و بافت چربی سبب ایجاد دیاترمی (گرمای درون زاد) در بافت می‌گردد. این گرمای درونی سبب افزایش جریان خون بافتی و فعالیت سلولی( Biostimulation) و همچنین تحریک متابولیسم چربی می‌شود و در نتیجه سبب افزایش کلاژن‌سازی فیبروبلاست‌ها، جوان‌سازی، لیفت، کاهش سایز و لاغری موضعی می‌گردد . سیستم‌های فرکشنال تری‌دی (سه‌بعدی) تاجی دارای سه مکانیسم می‌باشد:

•کاهش چین و چروک‌های عمقی و سطحی

• اثر فیلرینگ حاصل از گرانولیشن در عمق بافت

•‌ لیفتینگ بدون جراحی ماهیچه‌ها و پوست برای اولین بار.

نوع عملکرد به‌وسیله‌ی سه تکنیک متفاوت با عملکردهای مختلف در لایه‌های پوستی قابل انجام است:

۱-تکنیک فرکشنال تاجی:

در تکنیک فرکشنال تاجی برخلاف روش‌های قبلی، آنتن‌های آراف سوزنی وجود ندارد و از روی پوست انرژی را در عمق پوست متمرکز می‌کند و هیچ آسیبی به لایه‌ی اپی‌درم وارد نمی‌کند. هر شات فرکشنال تاجی 20 نقطه‌ی کواگولاسیون(Coagulation)در عمق و با لجینگ مختصر در سطح پوست ایجاد می‌کند. اثر بالجینگ بعداز مدت کوتاهی محو می‌گردد ولی پس از کوآگولاسیون عمقی در ناحیه‌ی درم، بافت فرسوده‌ی کواگولاسیون شده توسط ماکروفاژها حذف شده و به‌جای آن سلول‌های بنیادی شروع می‌کنند به ساخت بافت پوستی جدید و تکثیر سلول‌های فیبرو بلاست که مسئول اصلی ساخت رشته‌های پروتئینی پوست‌یعنی‌کلاژن و الاستین هستند. فیبروبلاست جوان دوباره کلاژن‌سازی نموده و سبب قوام و سفتی پوست و به‌دنبال آن بازشدن و پرشدن چین و چروک‌ها و لیفت طبیعی پوست می‌گردد .

۲-تکنیک تی‌سی بای‌پولار:

پروب‌بای پولار با طراحی بی‌نظیر و منحصر به فرد خود، اثر ترمیک و  انقباضی(Contractive)  رادیوفرکانس را در بافت پوست و عضله متمرکز می‌کند و امکان مانورهای درمانی متفاوت و بی‌نظیر در نواحی ویژه‌ی آناتومیک صورت و گردن را به درمانگر می‌دهد که از مزیت‌های سیستم فرکشنال‌تری‌دی(سه بعدی) است و در هیچ سیستم مشابه دیگری وجود ندارد و خود باعث لیفت بی‌نظیر در عضلات و پوست صورت، گردن و حتی دکولته می‌گردد.

۳- تکنیک مگاسوند Megasound:

این تکنیک نیز از مزیت‌های دیگر و منحصر به‌فرد فرکشنال تری‌دی می‌باشد که با امواج اولتراسونیک یک مگاهرتز جهت مزوتراپی بدون تزریق (No Needle Mesothrapy)، لیپولیز در حجم کم در ناحیه‌ی غبغب، صورت ، بازو و نواحی دکولته و فرم‌دهی چهره و کاهش بافت فیبروز در اسکارهای جراحی، سوختگی و اسکار آکنه و درمان سلولیت باز و مؤثر است.

برخلاف سیستم‌های سوزنی این تکنولوژی هیچ آسیبی به اپیدرم وارد نمی‌کند، بدون درد و خونروی بوده و نیاز به مراقبت بعد از درمان و دوره‌ی نقاهت خاصی ندارد و برخلاف لیزرها  قابل انجام برای همه‌ی انواع تایپ‌های پوستی براساس ‌جدول فیتزپاتریک (Fitz patrick)می‌باشد. درمان به مراتب عمقی‌تر از روش‌های لیزر و سوزنی و در عمق مؤثرتری نسبت به آنها صورت می‌گیرد و قطعاً عوارض هیپرپیگمانتاسیون ناشی از لیزر را نخواهد داشت و محدودیتی جهت درمان از نظر فصول سال وجود ندارد.

توانایی‌های درمانی کاربرد این تکنولوژی ترکیبی بسیار زیاد است. بطوری‌که می‌توان از آن برای لیفت بدون جراحی صورت، غبغب، گردن، سینه و دکولته، رفع چین و چروک‌های پوستی و درمان افتادگی و شلی‌پوست، افزایش تونوسیته‌ی عضلانی و رفع‌افتادگی‌های عضلانی، ترمیم  و از بین‌بردن ترک‌های پوستی(استرچ مارک)، درمان اسکارها از جمله اسکار آکنه و درمان لک‌های پوستی، درمان چاقی موضعی، ایجاد تقارن در صورت، مزوتراپی غیرتهاجمی و آبرسانی عمقی به ناحیه‌ی درم، درمان ریزش مو و مکمل درمان‌های زیبایی دیگر استفاده‌ی بهینه برد.

هم اکنون در بسیاری از کلینیک‌های پوست و زیبایی ایران این تکنولوژی مانند سایر مراکز دنیا قابل دسترس می‌باشد و نتایج کار با آن از رضایتمندی بالایی حکایت دارد که هم پزشک و هم بیمار از آن رضایت کامل دارند. کاربرد آسان تکنولوژی برای پزشک یا اپراتور و بدون درد و عارضه بودن و دوره‌ی نقاهت کوتاه برای مراجعین، آن را به یکی از پرطرفدارترین تکنولوژی‌های جوان‌سازی پوست و لیفت صورت و بدن بدون جراحی تبدیل کرده است.

براساس یک پژوهش بالینی روی ۱۵بیمار که با به‌کاربردن این تکنیک در مرکز آموزش و پژوهش‌های پوست و جذام دانشگاه تهران انجام شده است، رضایت‌مندی مراجعین بسیار بالا و نتایج چشمگیری در ارزیابی مشاهده شده است.

 

تعداد بازدید : 1569

ثبت نظر

ارسال