شماره ۱۰۸۳

حساسیت آنتی‌بیوتیکی نیسریا گونوره

پزشکی امروز

هرچند داده‌های نظارت ملی نشان‌می‌دهند که افزایش مقاومت به سفالوسپورین در نایسریا.گونوره به اوج (Has Peaked) رسیده است، این بهبود افزایش حساسیت ممکن‌است کوتاه‌مدت باشد.

افزایش مقاومت به آنتی‌بیوتیک در نایسریا گونوره منجر به نظارت CDC بر مقاومت ‌این پاتوژن شده‌است. یافته‌ی کاهش حساسیت به سفالوسپورین باعث شد تا CDC در‌سال ۲۰۱۰ درمان ترکیبی با سفیکسیم یا سفتریاکسون دوز بالا را همراه با عامل ضدمیکروبی دوم توصیه‌کند و در‌سال‌2012 توصیه‌کرد که از سفتریاکسون به‌علاوه‌ی یک عامل ضدمیکروبی دوم به‌عنوان تنها درمان توصیه‌شده استفاده شود. در‌حال‌حاضر CDC اطلاعات خود را در‌مورد حساسیت گونوکوک به سفالوسپورین، بر‌اساس داده‌های حاصل از پروژه‌ی نظارت قرنطینه‌ای گونوکوکی(Gonococcal Isolated Surviellarice Project :GISP)، به‌روز کرده‌است.

مراکز شرکت‌کننده در ۳۴شهر آمریکا ۵۱۱۴۴ مورد عفونت گونوکوکی ایزوله را بین سال‌های 2006 و 2014 آزمایش‌کردند. طی این دوره، نسبت بیمارانی که با سفتریاکسون درون عضلانی درمان شدند از ۸/۷ درصد به ۹۶/۶درصد افزایش یافته بود. نسبت موارد مقاوم به سفیکسیم از ۰/۱‌درصد درسال‌2006 به ۱/۴‌درصد در‌سال‌2011 افزایش‌یافت، سپس به ۰/۴درصد در‌سال‌2013 و ۰/۸‌درصد در‌سال ‌2014 کاهش‌یافت. چنین مقاومتی درمردانی‌که با مردان نزدیکی داشتند بیشتر از آنهایی بود که با زنان نزدیکی داشتند. نسبت موارد جداشده مقاوم به سفتریاکسون بین ۰/۱‌درصد و ۰/۴‌درصد نوسان داشت.

تعداد بازدید : 1043

ثبت نظر

ارسال