شماره ۱۰۸۱

روغن ماهی و میکروب‌های روده

منیرالسادات مهدوی - کارشناس تغذیه

روغن ماهی و میکروب‌های روده

رژیم‌های‌غذایی سرشار از روغن ماهی در‌مقایسه با رژیم‌های حاوی روغن‌حیوانی(خوک)، باکتری‌های کاملاً متفاوتی را در روده‌ی موش تولید ‌می‌کنند. محققان این میکروب‌ها را به بدن موش دیگری منتقل‌کردند تا تأثیر آن‌را در سلامت حیوان مشاهده کنند.

نتایج نشان‌می‌دهد که باکتری‌های ‌روده(میکروبیوتا)، تا‌حدودی عامل اثر مفید روغن‌ماهی و اثرات مضرچربی حیوانی(خوک) می‌باشند.

موشی که میکروب‌های‌روده همراه با رژیم روغن‌ماهی را دریافت کرده بود، در‌مقایسه با موشی که میکروب‌های روده‌ی مرتبط با روغن‌  حیوانی(خوک) را گرفته بود، دربرابر اضافه‌وزن مرتبط با رژیم و پدیده‌ی التهاب در بدن حفاظت شده بود. این یافته نشان‌می‌دهد که میکروب‌های روده یک عامل مستقل تشدید التهاب همراه با چاقی مفرط ناشی‌از رژیم‌غذایی بوده و امید می‌رود که مصرف پروبیوتیک بتواند به مقابله با رژیم‌های چرب کمک‌کند. محققان در صدد تعیین نقش مستقیم میکروب‌های‌روده در تفاوت‌های متابولیک همراه با رژیم‌های حاوی چربی‌های سالم می‌باشند.

محققان در این ارزیابی به‌مدت ۱۱‌هفته موش‌ها را با روغن‌ماهی و روغن‌ حیوانی(خوک) تغذیه و نشانه‌های سلامت متابولیک آنها را تحت‌نظر گرفتند و در‌حالی‌که مصرف چربی حیوانی موجب افزایش رشد باکتری به‌نام بیلوفیلا ‌(Bilophila) گردید که با التهاب‌روده ارتباط دارد، مصرف رژیم روغن‌ماهی سبب فراوانی باکتری به‌نام آکرمانسیاموسینیفیلا  (Akkermansiamuciniphila)می‌گردد که عامل کاهش اضافه‌وزن و بهبود متابولیسم گلوکز در موش شناخته شده‌است.  

تفاوت اساسی ترکیب میکروب‌های‌روده در رژیم چربی حیوانی و روغن‌ماهی (به‌رغم این‌که این دو چربی دارای محتوای انرژی مشابه و مقدار فیبر رژیمی مشابه می‌باشند که منبع اولیه‌ی انرژی برای باکتری‌روده است) ولی تفاوت بالای آن‌ها در وضعیت سلامت‌، قابل‌ملاحظه بود.

در مجموعه ا‌رزیابی‌های بعدی، برای آزمایش این که میکروب‌های رژیم‌غذایی روغن‌ماهی می‌تواند وضعیت سلامت موشی را که تنها با روغن‌ حیوانی (خوک) تغذیه شده بهبود ببخشد و بالعکس، انتقال مدفوع (Fecal Transplant) صورت‌گرفت و نتایج‌، شواهد بیشتری جهت نشان‌دادن توانایی تأثیر میکروب‌های روده در تعیین و بهبود سلامت ناشی‌از رژیم‌غذایی نامناسب فراهم آورد‌.  

باکتری آکرمانسیاموسینیفیلا در بهبود سلامت نمونه‌ی مورد بررسی نقش داشت و به هر‌حال بررسی‌های بیشتری لازم است تا تعیین نماید که آیا باکتری می‌تواند به‌عنوان یک زنجیره‌ی پروبیوتیک استفاده شود یا خیر و چنانچه نتیجه مثبت بود، در‌این‌صورت چگونه باید با رژیم‌غذایی ترکیب شود تا پیامد آن بهبود سلامت باشد.

محققان دریافتند که چگونه چربی‌های اشباع شده‌ی حیوانی می‌توانند ترکیب باکتری‌های‌روده را تحت‌تأثیر قراردهند تا چاقی مفرط و التهاب‌WAT را بیشتر‌نمایند. برخلاف آن موشی که با رژیم حاوی روغن‌ماهی سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع مرکب از ابتلا به این عوارض محفاظت‌می‌شود، انتقال باکتری از موش تغذیه‌شده با روغن‌ماهی می‌تواند التهاب ناشی‌از مصرف چربی حیوانی را کاهش‌دهد.

 

تعداد بازدید : 1573

ثبت نظر

ارسال