شماره ۱۰۷۳

میزان مجاز مصرف جیوه در بارداری

پزشکی امروز

نگرانی‌ها درباره‌ی اثرات منفی جیوه در رشدجنین، منجر به هشدار جدی جهت مصرف بیش‌ازحد ماهی(too much) در دوران بارداری‌شده بود اما تحقیقات جدید لزوم تجدیدنظر در الگوهای قبلی را مطرح نموده‌اند. بررسی‌های اخیر صورت‌گرفته روی کودکان دهه‌ی۹۰‌، نشان‌می‌دهد که مصرف ماهی فقط باعث تولید ۷‌درصد میزان جیوه در بدن انسان می‌شود و خوردن ماهی در طول دوران بارداری اثر مثبتی روی IQ و بینایی کودک در‌حال‌رشد داشته است (در معاینات سال‌های بعد آنان مشخص گردیده‌است) که علت دقیق آن هنوز مشخص نیست.ما باید بدانیم که ماهی حاوی مواد‌مغذی بسیاری مانند ید و اسیدهای چرب امگا3 است. در ارزیابی‌هایی‌که روی مواد غذایی و نوشیدنی مصرف‌شده توسط خانم‌ها در دوران بارداری (۴۴۸۴ خانم باردار) صورت‌گرفت، محققان دریافتند که این عنوان‌ها (Thems) کمتر‌از ۱۷‌درصد کل میزان جیوه در بدن را به خود اختصاص‌داده‌اند.

یافته‌های امیدبخش دیگر اینکه مطابق گزارش های آماری خانم‌هایی که بالاترین میزان جیوه در خون را دارا بودند، سن بالایی داشتند و در دانشگاه حضور داشته و در شغل‌های حرفه‌ای یا مدیریتی بودند و یا خانه‌ی مستقل خود را داشتند و اولین کودک خود را باردار بودند. به‌طورکلی و با این‌حال، کمتر از ۱درصد از زنان میزان جیوه‌ای بالاتر از میزان توصیه‌شده توسط  USNRC داشتند. در‌نتیجه توصیه به خانم‌های باردار جهت محدود‌کردن مصرف غذاهای دریایی با کاهش میزان جیوه موردی ندارد.

مصرف ماهی مقدار اندکی (فقط ۷‌درصد) در میزان جیوه‌ی خون سهم داشته  و مصرف  ماهی در طول دوران بارداری، خواص درمانی بسیاری برای مادر و کودک دارد و توصیه می‌گردد که بسیاری‌از زنان باید خوردن ماهی بیشتری را در دوران بارداری در‌نظر بگیرند.توجه گردد که رعایت یک رژیم‌غذایی متعادل مخلوط (شامل ماهی با دیگر مواد‌غذایی مفید مانند  میوه و سبزیجات‌) برای مادرهای باردار با اهمیت است و بر نقش سازنده‌ی رژیم‌غذایی متعادل باید تأکید نمود.

Ref: university of Bristol

 

تعداد بازدید : 1989

ثبت نظر

ارسال