شماره ۱۰۷۲

لیفت صورت، گردن و دکولته توسط هایفو(۳) (بخش پایانی)

دکتر محمدرضا شفیعی - پوست، زیبائی و لیزر

۷ـ رادیوفرکوئنسی:

مکانیسم رادیوفرکوئنسی در جوانسازی پوست صورت، گردن و اندام برای اصلی است که در‌طی تحقیقات متعددی که در حوزه‌ی جوانسازی و پیشگیری از پیر‌شدن طی سالیان متمادی انجام‌گرفته است، ثابت‌شد که اگر حرارت در لایه‌های پوست افزایش یابد و این گرما در ناحیه‌ی درم بین40تا‌55 درجه‌ی سانتی‌گراد برسد، این افزایش دما باعث افزایش مشهود سنتز در لایه‌ی درم می‌شود و این افزایش سنتز، قوام و کشیدگی پوست را باعث می‌گردد. که این اقدام هوشمندانه‌ی ایجاد حرارت در لایه‌ی درم پوست، توسط دستگاهی به‌‌نام رادیوفرکوئنسی انجام می‌پذیرد.

اگر این حرارت توسط رادیوفرکوئنسی باز‌هم افزایش یابد و دمای پوست به ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد، فیبرهای موجود در لایه‌ی درم منقبض‌شده و باعث تولید کلاژن و الاستین می‌گردند.

این حرارت که توسط امواج رادیویی دستگاه رادیو‌فرکوئنسی در ناحیه‌ی درم بدون هیچگونه عارضه‌ای ایجاد می‌گردد، باعث‌شده که فیبروبلاست‌ها تحریک گشته و جوانسازی پوست صورت، گردن و غبغب را از‌طریق تولید کلاژن و الاستین امکان‌پذیر سازد.

امواج رادیو‌فرکوئنسی، به‌علت اینکه امواجشان بر هدف یا Cible  خاصی وارد نمی‌شود، حرارت متمرکزی را در یک نقطه ایجاد ننموده و به‌خاطر این ویژگی درمقایسه با لیزر، کمترین عارضه یا سوختگی را برای پوست صورت و گردن ایجاد‌می‌نمایند.

۸ـ درمان شلی و افتادگی پوست‌گردن توسط هایفو (HIFU):

تمامی موارد جوانسازی پوست که در بالا به آن اشاره‌شد، توانایی نفوذ به داخل لایه‌های پوست‌، حداکثر تا لایه‌ی درم عمقی را دارا می‌باشند.

به‌عنوان‌مثال، دامنه‌ی نفوذ لیزر تا حداکثر لایه‌ی درم بوده، IPL‌ها نیز بیش‌از لایه‌ی درم قدرت نفوذ بیشتری نداشته و بافت اپیدرم و درم را می‌توانند هدف قراردهند.

امواج رادیویی رادیوفرکوئنسی نیز در همین محدوده‌ی قدرت نفوذ داشته و باعث جوانسازی پوست می‌گردند.

در‌صورتی‌که امواج اولتراسونیک  هایفو، به‌لحاظ نفوذشان به عمیـــق‌ترین لایه‌های پوست، یعنی لایـه و سیستـم عضـلانی، تأثیری متفاوت با دیگر موارد یاد‌شده در فوق را دارا می‌باشند.

اساس و مبنای عملکرد هایفو یا  (High intensivity Focused Ulterasound(HIFU، بر‌پایه‌ی ورود امواج اولتراسون به لایه‌های پوست می‌باشد.

همانگونه که قبلاً نیز به ویژ‌گی‌های آن اشاره‌شد، طول‌موج‌های بلند اولتراسون در طیف و محدوده‌ی اشعه‌ی ماوراءصوت می‌باشد که به لحاظ بلند‌بودن طول‌موج آن، دارای حداقل انرژی بوده و به‌راحتی و بدون ایجاد هیچ آسیب و مخاطره‌ای برای سلول و بافت موجود زنده از بدن خارج می‌گردد.

از خاصیت‌های یاد‌شده در ساخت دستگاه‌های اولتراسون، سی.تی.اسکن، سونوگرافی و‌... به‌خوبی بهره برده و اقدامات تشخیصی و درمانی که با شیوه‌های قبلی امکان‌پذیر نبود، به‌خوبی صورت می‌پذیرد.

این امواج اولتراسون از سال2010 تحولی بنیادی را در حوزه‌ی جوانسازی و کشیدن یا لیفتینگ بدون جراحی پوست‌ صورت، گردن، غبغب (به‌نام اولتراسون) و برای کاهش بافت چربی و درمان چاقی و سلولیت (به‌نام کاویتیشن) ایجاد‌کردند.

این تحول نوین، چه تفاوت‌هایی با دیگر سیستم‌های زیبایی داشت که هایفو (HIFU) را به تنها وسیله‌ی انجام «‌لیفتینگ پوست، بدون انجام جراحی» مطرح ساخته است؟
در عمیق‌ترین لایه‌ی پوست و بعد‌از لایه‌ی عضلانی، سیستمی درهم تنیده و به‌غایت محکم و چسبیده به استخوان وجود دارد. قوام تمامی لایه‌های پوست روی این لایـه یا سیستم استوار ‌شـــده‌است که به ایــن لایــه، (SMAS (Superficial Mulcular Aponeurotic System گفته می‌شود.

این واژه‌ی‌SMAS را خوب به‌خاطر بسپارید؛ به‌این‌دلیل که تمامی تأثیرات‌‌HIFU، روی این سیستم بوده و انجام لیفت بدون جراحی از‌طریق تغییراتی است که توسطHIFU، روی سیستم SMAS انجام می‌پذیرد.

روی این سیستم عضلانی و به‌غایت محکم و در‌هم تنیده، تمامی لایه‌های پوست و دیگر بافت‌ها همچون بافت‌های عروقی، اعصاب، مخاط و‌... قرار‌گرفته‌اند و موقعیت‌SMAS در بدن را به شالوده و پی بتونی که پایه‌های یک ساختمان روی این شالوده استوار‌گشته است تشبیه می‌کنند.

با ورود به میانسالی، این سیستم عضلانی بغایت محکم و در‌هم تنیده‌ی SMAS، ضعیف و آتروفی‌شده و استحکام خود را به‌تدریج از‌دست‌می‌دهد و به‌طبع آن، سایر لایه‌ها و بافت‌های صورت نیز ضعیف، آتروفی و شل‌شده و بدین‌سان سالمندی با ظاهر‌‌شدن چین‌و‌چروک‌ها و لاغر‌شدن عضلات صورت آغاز می‌گردد.

هایفو یـا همان High Intensivity Focused Ulterasound، تنها سیستمی می‌باشد که قادر است باتوجه به ویژگی‌های طول‌موج بلند و قدرت کم انرژی‌اش، به‌راحتی از تمامی لایه‌های پوست، بدون ایجاد هیچ آسیبی برای آنها عبور نموده و خود را به لایه‌ی هدف یا همان Superficial Muscular Aponeurosis System که سالمندی را باعث شده‌است، برساند.

این طول‌موج، به‌همراه خود حرارت و انرژی معینی را به SMAS واردنموده و در‌طی مراحل زیر، باعث جوانسازی (Rajeunissement) و کشیــد‌گی و لیــفت پـوست (No Surgical Lifting) می‌شود:

الف ـ جوانسازی (Rajeunissement) پوست:

اگر تشعشعات ناشی‌از اولتراسون بتوانند در عمق ۳ میلی‌متری پوست، یعنی در لایه‌ی درم رتیکولر، حرارتی معادل 60 درجه‌ی سانتی‌گراد را ایجاد نمایند، این درجه از حرارت  باعث بازیابی حیات یا نئوسنتز در تبدیل کلاژن‌ها و الاستین‌های کهنه و بی‌کیفیت و فاقد اثرات جوانسازی، به عناصری فعال در جوان‌نمودن پوست می‌گردد.

روند این بازیابی حیات کلاژن‌ها و الاستین‌ها (Collagen Remodelling)، باعث کم عمق‌شدن چین‌و‌چروک‌های صورت و ایجاد طراوت و جوانی در پوست می‌گردد.

ب‌ـ لیفتینگ صورت، گردن و غبغب:

مکانیسم انجام لیفتینگ مناطق یادشده توسط HIFU، بر‌این اساس می‌باشد:

معمولاً لایه‌ی عضلانی SMAS، همانگونه که اشاره گشت به‌مثابه‌ی فونداسیون و پایه‌ای که تمامی لایه‌های پوست روی آن قرار‌گرفته، در عمق ۴/۵‌میلی‌متری پوست استقرار یافته است.

امواج اولتراسونی که برای هدف قرار‌دادن SMAS تولید و به داخل پوست هدایت می‌شوند، در‌این عمق و در داخل لایه‌ی SMAS، نقاط دایره‌ای متحدالمرکزی را به‌وجود می‌آورند که در مرکز این دایره حرارتی معادل‌۷۰ درجه‌ی سانتی‌گراد را ایجاد می‌نمایند.

در‌این درجه حرارت، فعل و انفعالات پیچیده‌ای در ارگان‌های SMAS، از‌جمله فیبریل‌های عضلانی اتفاق می‌افتدکه درنهایت باعث ایجاد انقباض، سفتی و افزایش حجم عضلات صورت، گردن و دکولته‌ می‌گردد که حاصل آن بر‌طرف‌شدن افتادگی، شلی و لاغری عضلات و جوانسازی چهره می‌باشد.

پایداری این لیفتینگ بدون جراحی و غیرتهاجمی، نسبتاً طولانی بوده و قوام آن تا دو‌سال می‌باشد.

 

تعداد بازدید : 1099

ثبت نظر

ارسال