شماره ۱۰۷۲

پاسخ به یک مورد گزارش جالب

دکتر سید مصطفی طباطبائی - ‮‬رادیولوژیست

با عرض سلام و احترام، ظاهراً همکار عزیز جناب آقای دکتر احمدپورقاضی، اولین دفعه‌ای بوده است که جسم‌خارجی (دندان مصنوعی) را داخل روده‌های بیمار دیده‌اند. درحالی‌که هم اینجانب و هم سایر همکاران به دفعات اینطور موارد را دیده‌ایم که خوشبختانه دفع شده‌اند و حتماً بیمار ایشان هم دفع خواهد‌کرد.

یک اصل مسلم وجود دارد که هرگاه جسم خارجی از کاردیا (محل اتصال مری به معده) عبور‌کند، درصورتی‌که بیمار تنگی مادرزادی یا اکتسابی در مسیر معده و روده‌ها تا رکتوم نداشته باشد، حتماً دفع خواهد شد. مواردی از آن‌را که اینجانب دیده‌ام در زیر عنوان می‌کنم:

1ـ خانم جوانی را برای رادیوگرافی ساده‌ی شکم به بخش رادیولوژی ارجاع دادند. در رادیوگرافی تهیه شده تعداد زیادی سنجاق ته‌گرد (بیشتر از ۵۰ عدد) در رادیوگرافی دیده شد که بیمار به‌ قصد خودکشی و با جا‌دادن آنها در کپسول بلعیده بود و خوشبختانه تماماً دفع گردید.

2ـ پسر بچه‌ی ۱۷ تا ۱۹‌ساله‌ای را برای رادیوگرافی ساده‌ی شکم معرفی کرده بودند که داخل شکم او تعداد زیادی جسم‌خارجی کوچک دیده شد و بعد‌از تحقیق معلوم گردید که حدود یک کیلوگرم گیلاس را با هسته بلعیده بود که تماماً دفع شد.

3ـ در یکی‌از سفرهای حج که به‌همراه گروه پزشکی رفته بودم، در رادیوگرافی ساده‌ی شکم یک مسافر در مدینه‌ی طیبه، یک سکه دیده شد که بعداز تحقیق معلوم‌شد قبل‌از مسافرت پنج عدد سکه‌ی بهارآزادی را بلعیده بود و یکی از آنها هنوز دفع نشده بود و روز بعد دفع گردید.

4ـ تنها یک مورد که هسته‌ی هلو بلعیده بود، به‌علت تنگی پیلور و بولب در اثر اولسر مزمن بولب دفع نشده بود که چون متمکّن بود، به خارج از کشور رفت و گویا با آندوسکوپی خارج‌کرده بودند.


تعداد بازدید : 1697

ثبت نظر

ارسال