شماره ۱۰۷۰

ویاگرای زنان

دکتر منوچهرمجد - زنان

ویاگرای زنان

بعداز مباحث طولانی، سرانجام سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اولین داروی تقویت‌کننده‌ی میل‌جنسی در زنان premeno pausalرا تأیید‌نموده است‌. زنانی‌که دچار دیسترس به‌علت کاهش میل‌جنسی هستند، با داروی مورد تأیید درمان می‌شوند. مدیر مرکز ارزیابی و تحقیقات سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) چنین اظهـار‌نظرنموده‌است:

(Flibanserin (Addyi که ویاگرای زنان یا ویاگرای صورتی نامیده می‌شود و توسط داروســازی SPROUT به بازار خواهد آمـد، درمان غیر‌هورمونی مورد‌ تأیید می‌باشد. (5Hydroxytryptophan (H1 آگونیست‌گیرنده‌ی ‌(5HT(2A برای موارد تمایلات‌جنسی کم(HSDD)دردوره‌ی قبل از یائسگی، مورد‌تأیید می‌باشد.

طبق تحقیقات سازمان غذا و داروی آمریکا،۱۰‌میلیون خانم مبتلا به بیماری تمایلات‌جنسی کم (HSDD) هستند. دارو به‌میزان ۱۰۰میلی‌گرم، یک‌بار در روز و در‌موقع خواب داده می‌شود و مصرف همزمان الکل کنتراندیکه می‌باشد؛ به‌علت عوارض شایع مانند خواب‌آلودگی و گیجی‌ و همینطور طبق هشدار برچسب دارو، شامل عوارضی مثل فشارخون و سنکوپ‌ است. به همین جهت توصیه به مصرف دارو در شب و قبل از خواب شده تا احتمال بروز این عوارض به حداقل برسد. FDA شرکت‌های دارویی سازنده را به لزوم بررسی‌های بعداز فروش دربیماران برای فهم بهتر تداخل بین مصرف الکل و Flibanserin به‌طور همزمان، با بازدارنده‌های متوسط تا قوی CYP3A4 مانند داروهای ضد‌قارچ مورد استفاده برای خانم‌ها  که ذکر این هشدار در مورد کنتر‌اندیکه بودن دارو الزامی است. به‌لحاظ تداخل شدید این دارو با الکل و همچنین کنتر‌اندیکه بودن مصرف آن در بیماران کبدی، محققان اظهارمی‌دارند که درمان به وسیله‌ی Addyi باید فقط با توصیه‌ی کارکنان بهداشتی (تجویز با نسخه) و داروخانه‌های مورد‌تأیید باشد. مطابق نظر شرکت سازنده، هر تجویز‌کننده صلاحیت دارد تا Flibanserin تجویز نموده و در برنامه‌ی ارزیابی راهبردی (استراتژیک) قرار‌دهد.FDA اظهارمی‌دارد: «تجویز‌کننده‌های مورد‌تأیید باید در‌مورد هیپوتانسیون شدید و سنکوپ و اهمیت آنکه در زمان استفاده از Flibanserin، الکل مصرف‌ ننمایند، به بیماران و مصرف‌کنندگان توضیح دهند».  کاهش میل‌جنسی در دوره‌ی قبل‌از یائسگی و پس ‌از آن، موضوع مهمی برای بانوان است. مدیر مرکز برنامه‌ریزی سلامت جنسی زنان در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه استانفورد اظهارداشته است که بروز این وضعیت، به‌علت عدم‌تعادل در نوروترانسمیترها است و نیاز به دارویی است که مطمئن و مؤثر باشد و بتواند این تعادل را برقرار نماید. مدارک نشان‌می‌دهد که پاسخ دهندگان ۶ تا ۸ مورد رخداد مقاربت در ماه داشته‌اند و مدیر مرکز برنامه‌ریزی دانشگاه اظهار‌می‌دارد که پزشکان باید آموزش بیشتری نسبت به تشخیص بیماری کاهش تمایل‌جنسی Hypoactive sexual desire disorder=HSDD زنان داشته باشند. Flibanserin اساساً به‌عنوان یک داروی ضد‌افسردگی (SSRI) می‌باشد ولی راه طولانی را جهت تأیید به‌عنوان داروی ضدافسردگی در‌پیش دارد. برچسب دارویFlibanserin هشدار می‌دهد که چنانچه فرد درمدت 8هفته درمان منظم با دارو پاسخی نداشته باشد، دارو را نباید ادامه دهد. در آمریکا Flibanserin از اکتبر سال جاری (۲۰۱۵) فقط با نسخه‌ی پزشک و داروسازان تأییدشده (Pharmasists Certified) قابل دسترسی می‌باشد.

 

تعداد بازدید : 1982

ثبت نظر

ارسال