شماره ۱۰۶۷

داروهای جدید برای بهبودی پسوریازیس

پزشکی امروز

داروهای جدید برای بهبودی پسوریازیس

دانشکده‌ی پزشکی منچستر، درمورد یک داروی جدید پسوریازیس کارآزمایی بالینی انجام‌داد که طبق نتایج آن پس‌از ۱۲‌هفته درمان در۴۰ درصد از افراد، پاک‌شدن کامل (Camplete clearance) پلاک‌های پسوریازیس مشاهده و در بیش‌از ۹۰ ‌درصد نیز بهبودی واضحی نشان‌داده شد.

این پژوهش ۲۵۰۰ فرد مبتلا به پسوریازیس را تحت این درمان قرارداد. به نیمی‌از آنها داروی جدید یعنی Ixekizumab، به‌صورت هر‌دو هفته یا هرچهار هفته یک‌بار داده شد و به نیم دیگر دارونما یا دارویی به‌نام Etanercept داده‌شد که به‌طور‌معمول برای پسوریازیس استفاده می‌گردد.

وضعیت گروهی که Ixekizumab مصرف‌کرده بودند بهبود سریع و گسترده‌ای نشان‌داد؛ یعنی این دارو نسبت به گروه دارونما یا Etanercept عملکرد بهتری داشت. حدود نیمی‌از این بیماران بهبود بسیار سریعی را نشان‌دادند و در هفته‌ی چهارم کارآزمایی و تا ۷۱درصد، سطح بالایی از بهبودی را داشتند که تا هفته‌ی ‌۱۲ توسط معیاری (scale) به‌نام شاخص شدت و ناحیـه‌ی پسوریازیـس (Psoriasis Area & Severity Index=PASI) اندازه‌گیری‌شد. اثرات مشهود پسوریازیس می‌تواند تأثیرات بزرگ و ویران‌کننده‌ای بر اعتماد‌به‌نفس (self cofidence) و عزت‌نفـس (self esteem) فرد بگذارد.

چیزی که در‌این ارزیابی مشاهده شد، تنها جنبه‌ی جسمی پاک‌شدن اثر بیماری نبود بلکه افرادی‌که داروی جدید را مصرف‌کردند، بهبود چشمگیری را در کیفیت‌زندگی خود نیز گزارش‌کردند؛ به‌طوری‌که احساس‌می‌نمودند اعتماد‌به‌نفس بیشتری داشته و از خارش کمتری رنج می‌برند که نسبت به گروه دیگر بسیار فراتر بود.

Ixekizumab یک آنتی‌بادی مونوکلونال است (یک آنتی‌بادی کلون شده که اثرات التهابی یک اینترلوکین‌(IL) را خنثی نموده و پروتئینی در پوست که هشدارها را به پوست حمل می‌کند) که به‌نام اینترلوکین‌ IL)‌-‌17A) خوانده می‌شود. این پروتئین به‌طور افزاینده‌ای به‌عنوان یکی‌از علل پیدایش پلاک‌های بارز قرمز و پولکی‌(فلسی) پسوریازیس شناخته‌شده که حدود 2‌درصد از مردم بریتانیا را درگیر کرده ‌است.

درمان‌های جدید در‌حال تغییر چشم اندازهای آینده‌ی افراد مبتلا به پسوریازیس هستند. هدف درمان پسوریازیس، کاهش نشانه‌های مشهود آن است اما داروهای جدید بسیار سریع به ما نشان می‌دهند که یک هدف واقع‌گرایانه (Realistic goal) برای تمامی بیماران، باید دست‌یابی به پوستی صاف و پاک باشد و این ارزیابی محققان را تا حد زیادی در‌این مسیر قرار داده‌است.

تعداد بازدید : 1622

ثبت نظر

ارسال