شماره ۱۰۶۰

آلرژی به تخم‌مرغ

شیوا همراز - کارشناس تغذیه

آلرژی به تخم‌مرغ

تخم‌مرغ خام پاستوریزه، حاوی همان آلرژن‌های اصلی تخم‌مرغ ‌خام ‌تازه است و بنابراین همچنان مطمئن‌ترین گزینه برای تست آلرژی است.

پژوهشگران دانشگاه ادلاید در استرالیای‌جنوبی، خواص تخم‌مرغ خام پاستوریزه و غیر‌پاستوریزه را به‌منظور پی‌بردن بهتر این موضوع که کودکان مبتلا‌ به آلرژی قادر به تحمل تخم‌مرغ پاستوریزه هستند یا خیر، مقایسه کردند.

تخم‌مرغ خام پاستوریزه که در آن تخم‌مرغ فقط به اندازه‌ای گرم می‌شود که باکتری‌ها از‌بین بروند، به‌دلیل خطر ابتلا به سالمونلا و یا آنفولانزای‌مرغی از‌طریق تخم‌مرغ خام ‌تازه، در تست ‌آلرژی کودکان استفاده می‌شود.

پژوهشگران نگران این بودند که این دو نوع تخم‌مرغ را نتوان با‌دقت مقایسه کرد زیرا فرآیند پاستوریزه‌کردن و خشک‌کردن، احتمالاً ساختار پروتئین تخم‌مرغ را تغییر می‌داد.

هرنوع گرمایش، این پتانسیل را دارد که خواص آلرژی‌زای پروتئین تخم‌مرغ را تحت‌تأثیر قرار‌دهد و به‌همین‌دلیل محققان به یافتن تفاوت‌های میان این دونوع تخم‌مرغ خام نیاز دارند.

درتست‌های آزمایشگاهی مشخص‌شد که در‌واقع تخم‌مرغ خام پاستوریزه حاوی تمام آلرژن‌های اصلی بوده و مشابه تخم‌مرغ خام غیرپاستوریزه است. نحوه‌ی هضم آن نیز یکسان به‌نظر‌می‌رسد.

آلرژی به تخم‌مرغ شایع‌ترین آلرژی غذایی در استرالیا است که ۹‌درصد از کودکان را تحت‌تأثیر قرار‌می‌دهد.

همه‌ی پروتئین‌های تخم‌مرغ پتانسیل ایجاد واکنش آلرژیک را دارند. عمده‌ترین نوع تخم‌مرغ که کودکان مبتلا به آلرژی اغلب می‌توانند تحمل کنند، در دمای بسیار بالا حرارت می‌بیند. مانند فرایند پخت با استفاده از حرارت خشک (baking).

چالش غذاهای ‌دهانی، تحت‌نظارت دقیق پزشکی برای تشخیص و مدیریت آلرژی به تخم‌مرغ در کودکان حائز اهمیت هستند. این کشف بدان معنی است که پودر تخم‌مرغ خام کامل پاستوریزه، هم‌اکنون به‌عنوان جانشینی مناسب برای تخم‌مرغ خام به‌اثبات رسیده است و می‌توان همچنان از آن در امور بالینی استفاده کرد.

این‌یافته بدان معنی است که بررسی‌های مربوط به آلرژی‌ها و تحمل تخم‌مرغ در کودکان بسیار دقیق هستند و در انواع شیوه‌های مصرفی آلرژن‌های اصلی در تخم‌مرغ وجود دارند. بنابراین از نقطه‌نظر یک کودک مبتلا به آلرژی، هیچ یک از انواع تخم‌مرغ بی‌خطر نیستند.

 

تعداد بازدید : 1690

ثبت نظر

ارسال