شماره ۱۰۶۰

پرکاری تیروئید و خطر شکستگی‌ها

دکتر سیدعلی فاطمی - داخلی

طی بررسی‌های گسترده‌ی انجام شده، به ارتباط میان پرکاری تیروئید ساب‌کلینیال با خطر افزایش یافته‌ی شکستگی مفصل ران و شکستگی‌ها دیگر مانند ستون‌فقرات که در JAMA به چاپ رسیده است، پی‌برده شد. پرکاری تیروئید ساب‌کلینیال زمانی است که مقدار  هورمون محرک تیروئید سرم(TSH) پایین، بدون نشانه‌های بالینی و میزان هورمون تیروئید در آزمایشات خون طبیعی می‌باشد.

پرکاری تیروئید آشکار(overt) خطر مسلمی برای پوکی استخوان و شکستگی استخوان است ولی ارتباط میان اختلال عملکرد ساب‌کلینیال تیروئید و شکستگی‌ها نامشخص بوده و کارآزمایی‌های بالینی وجود ندارند.

داده‌های انفرادی بیماران در این بررسی از ۱۳گروه بررسی جمعی آینده‌نگر در امریکا، اروپا، استرالیا و ژاپن گرفته شد. سطوح عملکرد تیروئید طبیعی بود (Euthyridism) میزان هورمون محرک تیروئید نرمال (TSH:0.45-4.49miu/l)، و در پرکاری تیروئید ساب‌کلینیال (TSH<0.45 miu/l) و در کم‌کاری تیروئید ساب‌کلینیال(TSH≥4.50-19.99 mIU/L) با تیروکسین نرمال بودند.

در میان ۷۰۲۹۸ آزمایش شونده،۴۰۹۲تن(۵.۸درصد)کم‌کاری تیروئید تحت بالینی و ۲۲۱۹تن (۳.۲ درصد) پرکاری تیروئید تحت بالینی داشتند. در تحلیل وقوع شکستگی در میان بیماران این ارزیابی، محققان یافتند که پرکاری تیروئید ساب‌کلینیال با خطر افزایش یافته برای شکستگی مفصل ران، ستون فقرات و سایر شکستگی‌ها ارتباط دارد. بیشترین خطر در افراد باهورمون محرک تیروئید فرونشانده‌شده (SuppressedTSH< 0-10 miu/l) و در افراد با پرکاری تیروئید ساب‌کلینیال آندوژن در مقابل پرکاری اگزوژن که دریافت جایگزین هورمون (Hormone replacement) تیروئید بیش‌ازحد بود، ارتباطی میان کم‌کاری تیروئید و شکستگی یافت نشد.

تحلیل داده‌های مرکب (Pooled data)، ارتباط میان پرکاری تیروئید ساب‌کلینیال را با خطر افزایش یافته‌ی شکستگی نشان داده و بینشی در خصوص زیرگروه‌های(Subgroups) تعریف شده ارائه می‌دهد.

راهبـردهای فعلی توصیه می‌کنند که اگر هورمون محرک تیروئید به‌طور مداوم کمتر ازTSH<0.1 miu/l در افراد ۶۵ساله یا مسن‌تر باشد، درمان پرکاری تیروئید ساب‌کلینیال باید به طور قوی در نظر گرفته شود و همچنین درمان در صورتی که هورمون محرک تیروئید در افرادی که حداقل ۶۵ سال دارند، پایین ولی در حداقل مقدار نرمال miu/l 0.1 است، باید در نظر گرفته شود.

نتایج ما از ترکیب داده‌های تمام بررسی‌های در دسترس نشان می‌دهد که خطر شکستگی افزایش یافته‌ای در پرکاری تیروئید ساب‌‌کلینیکال که میزان هورمون محرک تیروئید‌کمتر از همراه است، با این توصیه‌ها مطابقت دارند. در پایان محققان خاطر نشان می‌نمایند، تعیین اینکه آیا درمان پرکاری تیروئید ساب‌کلینیکال می‌تواند از شکستگی جلوگیری کند یا خیر مستلزم بررسی‌های بیشتری است.


تعداد بازدید : 1524

ثبت نظر

ارسال