شماره ۱۰۵۹

پیشگیری از بیماری های قلب و عروق: با سیب یا استاتین ؟

پیشگیری از بیماری های قلب و عروق: با سیب یا استاتین ؟

خوردن سیب مزایای سلامتی دیگری از‌جمله  کاهش خطر ابتلا به سرطان ، فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی را درپی دارد.

چهارشنبه 28 مرداد 1394
دکترهوشنگ سلطان‌زاده - داروساز

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که مصرف یک سیب در روز شاید به‌اندازۀ مصرف روزانۀ داروی استاتین در پیشگیری از مرگ و‌میر ناشی از بیماری‌های قلب و عروقی در افراد بالای ۵۰ سال مفید باشد.

 

پیشگیری از بیماری های قلب و عروق: با سیب یا استاتین ؟ :

 

محققان دانشگاه آکسفورد در بریتانیا می‌گویند که به‌منظور جلوگیری از بیماری های قلبی، قدم‌اول تغییر در روش زندگی است.اما تحقیقات قبلی نیز نشان می‌دهند که استفاده از داروهای استاتین، به‌رغم خطر نهفته‌ای که برای بیماران قلبی‌عروقی دارد، می‌تواند موجب کاهش خطر حوادث عروقی مانند حملۀ قلبی و سکتۀ مغزی نیز گردد. در اوایــل سال جــاری، «Medical News Today» بررسی را منتشر‌نمود که نشانگر مزایای استفاده از استاتین  برای پیشگیری از خطرات مرتبط با کلسترول بالااست. متخصصان در انگلستان نیز با توجه به شواهد خواستار استفادۀ گسترده‌تر از استاتین‌ها، بخصوص در افراد بالای ۵۰ سال هستند.

 

مقایسه استاتین ها با سیب :

 

مصرف یک سیب در روز می‌تواند تعداد سالیانۀ مرگ و‌میر ناشی از بیماری های قلب و عروقی در انگلستان را تا ۸۵۰۰ تن کاهش دهد. درحالی که مصرف روزانۀ استاتین می‌تواند تعداد مرگ و میر را تا ۶۴۰۰تن کاهش دهد. با در نظر گرفتن این عوامل‌، محققان تصمیم به بررسی این امر گرفتند که چگونه استفادۀ زیاد از استاتین‌ها، بر میزان مرگ و میر عروقی در جمعیت ۵۰ سال به‌بالای بریتانیا تأثیر می‌گذارد وهمچنین آن ها تأثیر استاتین‌ها را با اثرات مصرف سیب مقایسه نمودند.

آن ها از یک مدل ریاضی برای تخمین کاهش تعداد مرگ‌و میر سالیانۀ ناشی از بیماری‌های عروقی در نتیجۀ تجویز استاتین به‌کل جمعیت بالای ۵۰ سال بریتانیا (اگر از قبل استاتین مصرف نمی‌کردند) و یا خوردن یک سیب در روز استفاده‌کردند. محققان تخمین‌خود را بر اساس ۷۰درصد راستگویی افراد به‌سؤال‌ها بنا نهاده و میزان کالری دریافتی جمعیت را ثابت فرض‌نمودند.

تخمین آن ها این بود که حدود ۵/۲میلیون انسان در بریتانیا واجد شرایط درمان با استاتین ها هستند و اینکه ۱۷/۶ میلیون‌ انسانی که در‌حال حاضر هیچ دارویی مصرف نمی‌کنند، به‌هرحال اگر قرار باشد به‌عنوان درمان اولیه برای افراد بالای ۵۰سال به آن ها توصیه‌ای شود، درمان با استاتین در مرحله‌ی نخست قرار‌خواهد‌گرفت.

هر‌دو روش فوق موجب «کاهش مرگ‌و‌میر عروقی» می‌شوند. از طریق محاسبات آن ها دریافتند که اگر ۱۷/۶ میلیون انسان در بریتانیا هرروز استاتین مصرف‌کنند ، تعداد مرگ‌و‌میر عروقی به ۹۴۰۰ تن کاهش می‌یابد. اگر جمعیت کل بیش‌از ۵۰سال بریتانیا (22میلیون‌تَن) یک سیب در روز میل‌کنند، تعداد سالیانۀ مرگ‌و‌میر عروقی به ۸۵۰۰تن کاهش می‌یابد.

اما محققان با در نظر گرفتن عوارض جانبی مصرف روزانۀ استاتین بیان کردند که تجویز استاتین برای تمامی افراد بیش از ۵۰سال، ممکن است منجر به بیش از ۱،۰۰۰ مورد بیماری عضلانی (میوپاتی) بیشتر و بیش از ۱۰،۰۰۰ مورد دیابت بیشتر گردد.

استفاده از مدل ریاضی برای افراد بالای ۳۰ سال بریتانیا درصورت مصرف استاتین یا یک سیب در روز، ۳درصد کاهش بیشتر در تعداد سالیانۀ مرگ‌و‌میر عروقی نشان‌داد.

 

تاثیر تغییرات کوچک در رژیم‌غذایی :

 

محققان اعلام می‌دارند یافته‌های آن‌ها بیانگر این مسائل هستند که تغییرات کوچک در رژیم غذایی در کنار افزایش استفاده از استاتین‌ها می‌تواند به طور چشمگیری منجر‌به کاهش مرگ‌و‌میر عروقی در سطح جامعۀ بریتانیا گردد.

دکتر آدام بریگز از گروه پژوهشی ارتقاء سلامت بنیاد قلب بریتانیا(BHF) در دانشگاه آکسفورد و یکی‌از محققان این بررسی می‌گوید:

« مردم هم‌عصر با ملکه ویکتوریا در‌مورد توصیۀ بهداشت‌عمومی ساده و درخشان خود محقّ بودند که خـوردن یک‌ سیـب در روز شـما را از دکتر بی‌نیاز می‌کنـد (An apple A Day Keeps The Doctor Away)».

این مسأله نشان‌می‌دهد که چگونه ممکن‌است تغییرات کوچک در رژیم‌غذایی تأثیر‌گذار باشد و این که هم دارو و هم داشتن زندگی سالم می‌توانند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری قلبی و سکتۀ مغزی داشته باشند. او اضافه می‌کند « با وجود این‌که هیچکس نباید تجویز استاتین‌ها را با خوردن سیب جایگزین کند، همه می‌توانیم به سادگی از خوردن میوۀ بیشتر بهره‌مند شویم».

بر‌اساس گزارش‌های منتشر‌شده در اوایل سال‌جاری در MNT، خوردن سیب مزایای سلامتی دیگری از‌جمله  کاهش خطر ابتلا به سرطان ، فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی را درپی دارد.

اما مورین تالبوت پرستار ارشد بخش قلب درBHF می‌گوید که اگرچه در پرفایده بودن میوه برای ما شکی‌نیست، اما نباید جانشین داروهای‌حیاتی قلب مانند استاتین‌ها گردد.

«این بررسی تصریح می‌کند که استاتین‌ها موجب نجات زندگی می‌شوند. استاتین‌ها یکی از سالم‌ترین داروهای در دسترس بوده و مزایای آن ها بسیار بیشتر از خطرات و عوارض جانبی آن‌ها می‌باشد». وی اضافه می‌کند:« اگر شما در مورد دارو مطمئن نیستید، با دکتر خود مشورت‌کنید چراکه همیشه انواع مختلف دارو و یا دوز‌های متفاوتی وجود‌دارند که شما می‌توانید آن ها را امتحان نمایید.»


تعداد بازدید : 1348

ثبت نظر

ارسال