شماره ۱۰۵۷

پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی با بوتاکس

پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی با بوتاکس

اولین پژوهشگری که ایمنی و کارایی تزریق سم بوتولونیوم (بوتاکس) را به درون لایه‌ی چربی اپیکارد طی عمل بای‌پس شریان کرونر (CABG) بررسی کرد به این نتیجه رسید که این رویکرد نه‌تنها وقوع فیبریلاسیون دهلیزی پس‌از جراحی را کاهش می‌دهد بلکه منجر به کاهش قابل‌توجه فیبریلاسیون دهلیزی پس‌از یک‌سال نیزمی‌شود.

فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین عارضه‌ی آریتمی پس‌از جراحی قلب است که برای ۳۰ تا۴۰‌ درصد از بیمارانی‌که تحت ‌CABG قرارمی‌گیرند رخ‌می‌دهد.

عمل CABG شایع‌ترین جراحی قلب باز در آمریکا است که جریان‌خون قلب را بهبود بخشیده و بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب را درمان می‌کند. بیمارانی که پس‌از جراحی قلب دچار AF می‌شوند، درمعرض خطر بالاتر سکته‌ی مغزی‌ و نارسایی احتقانی قلب هستند.

در این بررسی،۶۰ بیمار با سابقه‌ی فیبریلاسیون دهلیزی حمله‌ای (پاروکسیسمال) که تحت‌CABG قرار ‌گرفته بودند به‌صورت تصادفی طی جراحی، مورد تزریق بوتاکس یا سالین به‌عنوان دارونما قرارگرفتند. بیماران به‌مدت یک‌سال با استفاده از لوپ ثبت‌کننده‌ی قابل جایگذاری (کاشتن) ‌(implantable loop recorder)، از‌نظر حفظ ریتم سینوسی پیگیری شدند. تمامی بیماران از هر‌دو‌گروه مورد تزریق موفق بوتاکس و سالین در لایه‌ی چربی اپیکارد، بدون هرگونه عوارض و با کمترین افزایش زمان جراحی قرارگرفتند.

فیبریلاسیون دهلیزی زودهنگام پس‌از جراحی در‌ ۳۰‌روز پس‌از عمل در ۲‌بیمار (۷‌درصد) از گروه بوتاکس، در‌مقایسه با ۹بیمار (۳۰درصد) از گروه دارونما مشاهده‌شد.

بین ۳۰‌روز ‌تا ۱۲ ‌ماه پس‌از جراحی، ۷‌مورد از ۳۰‌ بیمار گروه دارونما (۲۷‌درصد) دچار فیبریلاسیون راجعه شدند حال‌آن‌که هیچ‌یک از بیماران (۰درصد) گروه بوتاکس دچار فیبریلاسیون دهلیزی راجعه نشدند. به‌علاوه، هیچ عارضه‌ای طی یک‌سال پیگیری در آنها مشاهده نشد.

دکتر اوژنی پوکوشالوف از مؤسسه‌ی تحقیقاتی پاتولوژی جریان‌خون‌، معتقد است ‌«امروزه هیچ درمانی برای کاهش فیبریلاسیون دهلیزی پس‌از جراحی قلب باز وجود ندارد و بنابراین نتایج این بررسی بسیار امیدبخش است و به رفع نیازی که تا به‌حال در کاردیولوژی به آن پاسخ داده نشده بود، کمک‌می‌کند. تزریق بوتاکس در لایه‌ی چربی اپیکارد این پتانسیل را دارد که به مراقبت استاندارد در بیماران جراحی قلب باز تبدیل شود و امکان جدیدی برای کاهش فیبریلاسیون دهلیزی و عوارض مرتبط با آن فراهم کند».

محققان این پژوهش، پیشنهاد بررسی گسترده در چند مرکز را برای بررسی ایمنی و کارایی تزریق بوتاکس در پدهای چربی اپیکارد برای جلوگیری از فیبریلاسیون دهلیزی مطرح می‌کنند تا مزایای بالینی این روش بیش‌از‌پیش اثبات شود.


تعداد بازدید : 854

ثبت نظر

ارسال