شماره ۱۰۵۷

سندرم SJOGREN’S و خشکی چشم

دکتر رضا لاجوردی - چشم

با اینکه این سندرم یکی‌از شایعترین اختلالات روماتولوژی و دومین بیماری سیستمیک شایع است که سبب خشکی‌چشم می‌شود، ولی کمتر مورد توجه قرار‌می‌گیرد.

علت کم‌توجهی این است که تست‌های آزمایشگاهی بکاررفته مورد اطمینان نیستند.

نتایج تست‌های RF (روماتوئید فاکتور) و ANA (آنتی نوکلئر آنتی بادی) اختصاصی نیستند.

تست(Sjogren-Specific Antibody(SS-A و (SS-B) سی درصد جواب منفی کاذب نشان‌می‌دهند. تکنیک جدید برای‌ تشخیـص ‌ایــن سنــدرم، SJO نامیده شد. یک بیومارکر مخصوص و دارای دو ردیف می‌باشد که در هر ردیف ۵ محل برای قرار‌دادن قطره‌ی خون در‌نظر گرفته‌شده و Gel PACK که توسط Microwave گرم کرده و روی انگشت بیمار قرار‌ می‌دهند تا گرم شود و سپس خون گرفته شده و آن‌را در هوای آزاد به‌مدت ۳۰ دقیقه خشک نموده و به آزمایشگاه ارسال‌می‌کنند.

این سندرم می‌تواند یک بیماری سیستمیک جدی باشد و کشف زودرس آن اهمیت دارد.

از ۱۸۳‌بیمار که دچار این سندرم بودند، یک سوم آنها دچار عوارض چشمی و حدود نیمی از آنها دچار عوارض تهدید‌کننده‌ی بینایی مثل اولسرقرنیه، پارگی Corneal Melting و سیکاتریس مُلتَحِمِه، Uveitis ،optic Neuritis وRetinal Vasculitis بودند.

در سال۱۸۹۹ چشم پزشک سوئدی Henrik Sjogren که متوجه نقصان ترشح غدد ‌اشکی و بزاقی در یک بیمار شد و برای این مورد اصطلاح کِراتُوکونژِنِکئیویتِ SICCA را به‌کار برد. خشکی‌چشم پیش‌درآمد این سندرم می‌باشد و شیوع این سندرم در بیمارانی‌که دچار خشکی‌چشم می‌شوند حدود ۱۱‌درصد است.

۴۰‌درصد‌‌ از بیماران چشم‌پزشکی ممکن‌است دچار خشکی‌چشم باشند و حدوداً ۱۰درصد از آنها دچار بیماری سیستمیک هستند.

بررسی عوامل‌خطرساز خشکی‌چشم مانند +۲ تا‌ +۳ رنگ‌پذیری قرنیه و یا ملتحمه با فِلورسِئین یا Lissamine Green می‌باشد. در‌این‌صورت باید سابقه‌ی فامیلی و جراحی‌ها و نشانه‌های دیگر ازجمله در دستگاه گوارش مثل خشکی‌دهان، اشکالات دندان، اشکال مرطوب‌کردن غذا و اِشکال بلع و سابقه‌ی پانکراتیت و در دستگاه تنفسی؛‌سرفه، بُرونشیتِ مکرر، پِنُومونی و تنگی‌نفس و در گوش و حلق‌و‌بینی شکایاتی مثل خشکی‌بینی، خونروی‌بینی، سینوزیت مزمن، سابقه‌ی جراحی سینوزیت و در درماتولوژی؛ خشکی‌پوست و واسکولیت، فنومن RAYNAUD’S، خشکی واژَن و در نورولوژی؛ بی‌حسی و گزگز انتهاها و در روانپزشکی؛ افسردگی، اشکال در حافظه و تمرکزConcentration را در‌نظر‌گرفت و با متخصصان داخلی و روماتولوژی همکاری لازم را به‌عمل آورد.

 

تعداد بازدید : 1660

ثبت نظر

ارسال