شماره ۱۰۵۷

روده در طول زندگی چگونه تغییر می‌کند

دکتر حسن خاجی - فوق تخصص گوارش

روده در طول زندگی چگونه تغییر می‌کند

طی بررسی‌های انجام‌شده در مورد چگونگی تغییرات دستگاه گوارش با افزایش سن و ارتباط سلامت کلی انسان با  این امر مشخص ‌شده‌است که همانند هضم غذا، روده نقش محوری در برنامه‌ریزی سیستم ایمنی بدن ما ایفا می‌کند و مانع مؤثری در مقابل باکتری‌های ناقل بیماری‌ها می‌باشد.

به‌طورخاص، سلول‌های ایمنی که در مخاط روده قرار دارند، یکپارچگی این سد و مانع را حفظ نموده و تعادلی را فراهم می‌آورند تا محیطی سالم برای باکتری‌های مفید را ایجاد ‌کنند و همچنین برای مبارزه با تهاجم میکروب‌های بیماری‌زا، واکنش نشان می‌دهند.

سیستم ایمنی بدن با افزایش سن تضعیف شده و نه تنها انسان را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت می‌کند، بلکه افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر، از جمله سرطان را افزایش می‌دهد. اما تاکنون مشخص نشده است که چگونه تغییرات روی ساختار و عملکرد سیستم ایمنی روده در این امر نقش‌دارد.

در راستای این بحث محققان  دانشگاه Siena ایتالیا، به بررسی نمونه‌های گرفته شده از داوطلبان سالم پرداختند. آنها نمونه‌های گرفته شده از افراد در سنین مختلف را که به بیمارستان‌های دانشگاه مراجعه می‌کردند، تحت معاینات معمول آندوسکوپی قرار گرفته بودند، مقایسه کرده و دریافتند مخاط روده‌ای که رو به کهولت است، مشخصه‌ی یک تنظیم‌کننده‌ی خاص سیستم ایمنی بدن به نام اینترلوکین 6 (IL-6) را به خود می‌گیرد. سلول‌های سیستم ایمنی بدن، IL-6 را برای ایجاد التهاب آزاد می‌کنند که در نتیجه التهاب مزمن با درجه‌ی پایین با افزایش سن مشاهده می‌شود.

این فرایند التهاب همراه با  افزایش سن (inflammaging process) به‌عنوان رویدادی کلیدی در پشت سالمندی دیده می‌شود و نتایج بررسی‌ها، نقش محوری روده را در این فرایند «التهاب وابسته به سن» نشان می‌دهند.

ایجاد روش‌های کنترل التهاب وابسته به سن به عنوان راهی برای پیشگیری از سرطان روده، بیماری التهابی روده، بیماریهای قلبی، دیابت و افسردگی بسیار مهم می‌باشند.

تجربیات نشان دادند که سطوح افزایش یافته‌ی IL-6، بطور مستقیم به ایجاد نشتی در مولکول‌های محلول کوچک از سد دیواره‌ی روده منجر می‌شود. اگرچه هیچ تغییر فیزیکی در ساختار آن دیده نمی‌شود.

همچنین، دانشمندان نشان دادند که سالخوردگی عامل کاهش ایمنی در مقابل میکروب‌ها می‌باشد که ممکن است در افزایش آسیب‌پذیری نسبت به عفونت‌ها نقش داشته باشد.

گام‌های بعدی که بایستی برداشته  شوند، روشن نمودن عللی است که باعث تحریک تغییرات در نفوذپذیری روده، پاسخ ایمنی و IL-6 می‌شود. ما می‌دانیم  مشخصات میکـروب‌هایی که در روده‌ وجود دارند(colonies)، با افزایش سن تغییر کرده و با پوشش دیواره‌ی روده و سلول‌های سیستم ایمنی بدن از جمله سلول‌هایی که IL-6 را آزاد می‌کنند، رابطه‌ی متقابل دارند.شناسایی محرک‌ها به ما کمک می‌کنند تا درک بهتری از عوامل تغییراتی که در این بررسی به آن پرداخته شده داشته باشیم و همچنین موفق به یافتن شیوه‌هایی برای پیشگیری از آنها ‌شویم.

چنانچه باکتری‌های روده در این مورد نقش مهمی داشته باشند، این احتمال وجود دارد که از طریق ایجاد تغییر در فلورمیکروبی روده‌ها توسط پروبیوتیک‌ها، در هنگام سالمندی بتوانیم به عنوان روشی مؤثر برای حفظ سلامت خود سود ببریم.

 

تعداد بازدید : 1002

ثبت نظر

ارسال