شماره ۱۰۵۶

بیوسنسور جدید برای هدف‌گیری سالمونلا

شیوا همراز - کارشناس تغذیه

بیوسنسور جدید برای هدف‌گیری سالمونلا

مجموعه‌ای از تخته‌ شیرجه‌های کوچک می‌توانند شاهکار المپیک‌گونه‌ای مانند شناسایی بسیاری از سویه‌های سالمونلا را با یک‌بار آزمایش، به وجود آورند.

بیوسنسور جدید ارائه‌شده توسط دانشمندان در دانشگاه رایس با همکاری محققان تایلندی و ایرلندی، ممکن‌است موجب تشخیص بسیار سریع‌تر و آسان‌تر پاتوژن‌های موجود در صنایع غذایی گیاهی کارخانه‌ای شود.

به‌نظر‌می‌رسد این بیوسنسور، فرایند آزمون‌هایی را که امروزه کارخانه‌ها برای گرفتن استاندارد صنایع غذایی می‌گذرانند، راحت‌تر می‌کند. آزمون‌های استاندارد کند هستند. زیرا کشت کلونی باکتری سالمونلا، می‌تواند چندین روز طول بکشد و همچنین پرزحمت هستند. چراکه نیاز به آماده‌سازی نمونه برای آزمایش مبتنی بر DNA دارند.

نتایج محیط کشت برنج درعرض چند دقیقه به صورت یک پلت‌فرم تمیز و قابل استفاده‌ی مجدد، آماده‌ می‌شود. به‌گفته‌ی محققان، این فن‌آوری می‌تواند به‌راحتی برای تشخیص هر نوع باکتری و برای تشخیص سویه‌های مختلف همان باکتری، به طور سفارشی ساخته‌شود.

«تخته‌شیرجه‌ها‌ مجموعه‌ای از ریزپایه‌ها (microcantilerer) هستند که هر کدام می‌توانند با پپتیدهای مختلف که تمایل اتصال اختصاصی با گونه‌ای از باکتری سالمونلا دارند، اتصال برقرار‌کنند. هنگامی که پپتید، باکتری را به دام می‌اندازد، به دلیل‌عدم تطابق فشار سطحی در قسمت بالا و پایین، به‌طور جزئی خم می‌شود. لیزر کم‌توان (fine laser) تنظیم شده برای این کار، جنبش صورت گرفته را شناسایی نموده و هشدار می‌دهد.

به‌گفته‌ی محققان با در‌نظر‌گرفتن اینکه حتی تعداد بسیار کم پاتوژن باعث بیماری مسمومیت غذایی می‌شود، سیستم حساسیت لازم برای تشخیص حتی یک تک پاتوژن را  نیز دارد.

ایده‌ی این کار از تحقیقات روی استفاده از ریزپایه‌ها توسط مهندس بیومولکولی برنج، خانم «سیبانی‌لیزا‌بیزوال» و دستیارش جینگویی وانگ، در آزمایشگاه گرفته شده است.
بیزوال گفت: «ما مشغول به کار در زمینه‌ی باکتری‌های بیماری‌زا می‌باشیم و در نظر داریم برای تشخیص از ریزپایه‌ها استفاده کنیم و خصوصاً می‌خواهیم این پپتیدهای جدید را امتحان کنیم».

کارونوتایسیری و تیم او در دانشگاه کوئین بلفاست، ویروس‌های باکتریوفاژ مرتبط با سالمونلا را باروش بیوپنینگ(biopanning) و نمایش فاژی(phage diplay)، تکنیکی برای بررسی میانکنش‌های بین پروتئین‌ها، پپتیدها و پاتوژن‌ها جداسازی کرده‌اند. سپس او پپتید را از فاژها جدا نمود که می‌تواند به‌عنوان اهداف خاصی برای یک باکتری خاص به‌خدمت گرفته‌شود.

او اضافه می‌نماید:

«ما زمان زیادی‌صرف تلاش برای مشخص‌کردن بهترین پپتید کرده‌ایم. به نظر می‌رسد که شما پلت فرم لازم برای انجام دادن و سنجش آنرا دارید».

آزمایشگاه برنج، عملکرد پپتیدها را با آنتی‌بادی‌های‌تجاری دردسترس برای تشخیص سالمونلا مقایسه نمود و مشاهده کرد که پپتیدها نه‌تنها حساس‌تر بودند بلکه می‌توانند برای شناسایی انواع بسیاری از سالمونلا با یک‌بار انجام آزمایش، در ریزتخته‌های پایه(Gantilever array) مورد استفاده قرار‌گیرند.

بیزوال گفت:«پپتیدها بسیار قدرتمند هستند. به همین دلیل بسیاری  از محققان آنها را بر آنتی ‌بادی‌ها ترجیح می‌دهند.

پپتیدها می‌توانند شرایط نامساعد‌تری را تحمل‌کنند و بسیار با ثبات‌تر هستند. آنتی‌بادی‌ها، پروتئین‌های بزرگی بوده و به‌سادگی تخریب می‌شوند.

ما بسیار هیجان‌زده هستیم تا ببینیم سرانجام این کار به کجا می‌رسد».

تعداد بازدید : 1560

ثبت نظر

ارسال