شماره ۱۰۵۶

سنجش مستمر قندخون

دکتر عبدالعلی شمس برهان - علوم آزمایشگاهی

سنجش مستمر قندخون

محاسن ملاحظه هم‌زمان کاهش شدید قندخون و مقادیر HbA1c: بیماران مبتلا به دیابت‌ وابسته به انسولین، با استفاده از ابزار سنجش پـرسرعت ‌(real-time CGM)  نسبــت‌به خودکنترلی قندخون،  (Blood glucose self-monitoring (BGSM به‌‌‌تنهایی و بدون رخداد مکرر هایپوگلایسمی شدید‌ یا حاد با ترکیبی از BGSM و پایـــش مستــمر قنـــد میـــان‌بافتی، (continuous interstitial glucose monitoring (CGM بهتر می‌توانند مقدار HbA1c را کنترل‌کنند.

امید به کنترل بهتر گلایسمی:

بیمارانی که از انسولین‌درمانی دقیق استفاده می‌کنند معمولاً باید روزانه چهار تا شش‌بار جهت تنظیم دوز انسولین، میزان قند‌خون را اندازه بگیرند. گرچه این روش برای کنترل ایده‌آل میزان قند‌خون همیشه قابل‌اطمینان نیست ولی امید است که دستگاه RTCGM، کنترل دقیق گلایسمی را بهبود بخشد. این ابزار علاوه‌بر نمایش غلظت قندکنونی، سیر (Trend) میزان قند را نیز نشان‌‌‌ می‌دهد تا بیمار بتواند اقدامی جهت پرهیز از هایپو یا هایپرگلایسمی انجام‌دهد. همچنین امید می‌‌رود که کنترل بهتر گلایسمی از عوارض بلند‌مدت ناشی‌از آسیب عروق شریانی کوچک  جلوگیری یا آن را به تعویق‌بیاندازد.  

برخی ابزار real-time CGM را با یک پمپ انسولین ترکیب می‌کنند. یکی از مزایای اضافی ترکیــب این دو ابـزار، عملکرد تعلیق خودکار قنـد پاییـن (Automated low-glucose suspend (LGS می‌باشد. این پمپ هنگامی‌که میزان قند به زیر آستانه‌ی معینی افت می‌کند برای جلوگیری از هایپوگلایسمی، آزادسازی انسولین را معلق می‌کند.

بیشتر این بررسی‌ها روی دیابت نوع۱ انجام شده‌است.

IQWiG تعداد‌15 بررسی بالینی کنترل‌شده تصادفی را با حداقل زمان 24‌هفته جهت تأیید اندیکاسیون‌ها یا بررسی محاسن یا معایب بیشتر CGM، درمقایسه با روش‌های دیگر سنجش قندخون انجام داده است و از 1952تَن شرکت‌کننده در این بررسی، اغلب دارای دیابت نوع۱ بودند.

نتایج مرتبط با بیماران عبارت بود از : مرگ به‌هر‌دلیلی، مرگ قلب و عروق، بیماری قلب، نابینایی، نارسایی کلیه، قطع عضو، کمای هایپراسمولار یا کتواسیدوتیک، هایپوگلایسمی و مقادیر HbA1c (با اندازه‌گیری همزمان)، نشانه‌های هایپرگلایسمی مزمن، عوارض سوءدیگر و کیفیت وابسته به سلامت زندگی. در کودکان و نوجوانان و همین‌طور زنان باردار، نتایج مرتبط با بیماری بیشتری مانند تکوین ناهنجاری‌ها یا سقط نیز موردبررسی قرار‌گرفت.

کنترل بهتر مقادیر HbA1c بدون افزایش خطر بروز هایپوگلایسمی شدید:

ملاحظه‌ی همزمان هایپوگلایسمی شدید و مقادیر HbA1c نشان‌داد؛ مقدار HbA1c ممکن‌است بدون افزایش رخداد هایپوگلایسمی شدید در‌مقایسه با گروه شاهد بهبود یابد. بسته به گروه سنی (بالاتر یا پایین‌تر از 18سال) و شدت هایپوگلایسمی، اطمینان از نتایج بین تأیید و تذکر بود.

اشاراتی به آسیب ناشی‌از CGM طی واکنش های پوستی، هم درافراد بالغ و هم در کودکان و نوجوانان وجود داشت. در نتایج این بررسی‌های بالینی اندک، هیچ تصویر سازگاری که اشاره‌ای به محاسن یا معایب ترکیب روش‌های RTCGM و BGSM در مقایسه با BGSM  به تنهایی، بر کیفیت وابسته به سلامت زندگی داشته باشد وجود‌نداشت.

انواع Real-time CGM :

در مقایسه‌ی انواع مختلف real-time CGM، بخصوص real-time CGM مستمر در‌مقابل نوع متناوب، اشاره‌ای به منافع یا معایب بیشتر برای هر کدام از نتایج مورد بررسی وجود ندارد که مجدداً تا‌حدی به‌خاطر فقدان اختلاف آماری معنی‌دار و بخشی به‌خاطر فقدان داده‌ها می‌باشد.

همین شیوه برای پاسخ به‌این پرسش که آیا real-time CGM در ترکیب با BGSM و عملکرد LGS دارای منافع یا معایب بیشتری نسبت به BGSM به‌تنهایی است، به‌کار‌ گرفته‌می‌شود. تنها بررسی مرتبط در‌مورد این مقایسه، هیچگونه اختلاف آماری معنی‌داری بین گزینه‌های درمانی فوق برای هرکدام از نتایج مرتبط را نشان‌نداد.

 

تعداد بازدید : 1718

ثبت نظر

ارسال