شماره ۱۰۵۶

برنزه کردن با اشعه فرابنفش و سرطان پوست

دکتر حمیدرضا عابدیان - پوست

برنزه کردن با اشعه فرابنفش و سرطان پوست

زمان اعلام این پیام که برنزه‌کردن با اشعه‌ی فرابنفش (UV) از علل سرطان پوست است، فرا رسیده؛ البته برخی مخالفان ارتباط این دو را بسیار بعید می‌دانند.

محققان اظهار‌ می‌دارند که: زمانی‌که درسال‌1964، جراح‌ آمریکایی در‌نهایت اعلام‌کرد سیگار‌کشیدن باعث سرطان ریه می‌شود، در آگاهی عمومی و سیاست‌گذاری‌ها تغییری رخ داد و به‌دنبال آن میزان سرطان ریه و سیگار کشیدن کاهش یافت.

دکتر رابرت پی‌دلاوال می‌گوید:«حال باید پزشکان، مطلب مشابهی در مورد برنزه کردن با UV بگویند.»

در ماه ژوییه سال‌2014، دکتر بوریس لوشنیاک در فراخوانی برای اقدام جلوگیری‌از سرطان‌پوست اعلام کرد که برنزه‌شدن در داخل اتاقک‌ها «به‌شدت با افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست در ارتباط است».

دکتر دلاوال نیز در مقاله‌ی خود توضیح می‌دهد که چگونه یک نشانه‌ی قوی برای تغییر «به‌شدت با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌پوست در ارتباط است» وجود دارد.

استدلال آنها این است که در برنزه‌کردن پوست با UV (اشعه‌‌ی‌فرابنفش) معیارهای لازم برای در‌نظر‌ گرفته‌شدن به‌عنوان علت سرطان‌پـوست، همانند سیگارکشیدن به‌عنوان علت سرطان ریه، وجود دارد.

محققان می‌گویند: که تغییر در لحن کلمات و رساندن این پیام به عموم مردم طوری که به‌وضوح بگوید «برنزه‌کردن با UV باعث ابتلا به سرطان پوست می‌شود»، زندگی انسان‌ها را نجات خواهد داد.

هنگامی که در‌مورد علل به‌وجود آورنده بیماری بحث و جدل ایجاد می‌گردد، کارشناسان از یک سیستم ۹ امتیازی استفاده می‌کنند که در سال‌1965 توسط اپیدمیولوژیست بریتانیایی، سِرآستین برادفورد هیل که پیشگام درکارآزمایی بالینی تصادفی(Randomized Clinical Trial) بوده به‌همراه ریچارد دول، ارتباط بین سیگار و سرطان ریه را ثابت‌کردند، ابداع شده‌است.

برنزه‌کردن توسط UV، همانند سیگار‌کشیدن، ۸ مورد از معیارهای «برادفورد هیل» را دارد.

دکتر دلاوال و همکارانش توضیح می‌دهند که هم سیگارکشیدن و هم برنزه‌کردن با UV ۸ معیار از ۹ معیار «برادفورد هیل» را دارند و این امر به طور حتم، آنها را به‌عنوان علل سرطان معرفی می‌کند:

1. قدرت(Strength): محققان  استدلال می‌کنند همانطورکه ارتباط بین سیگار و سرطان ریه قوی می‌باشد (افراد سیگاری 35‌درصد احتمال خطر بیشتری در ابتلا به سرطان ریه نسبت به افراد غیر‌سیگاری دارند)، از‌نظر اپیدمیولوژی، شواهد بسیاری وجود دارد که افرادی‌که از UV برای برنزه‌کردن استفاده می‌کنند، 16‌درصد در‌معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان‌پوست قرار‌دارند که این نیز ارتباطی قوی است.

2. ثبات(Consistency): دکتر دلاوال و همکارانش می‌گویند بله؛ ارتباط بین برنزه‌کردن با UV و سرطان‌پوست در تمام مطالعات وجود دارد و به گروه یا ملیت خاصی محدود نمی‌شود.

3. ویژگی‌ها(Specifity): محققان می‌گویند بله؛ رابطه‌ی یک‌به‌یک بین قرار‌گرفتن در‌معرض اشعه‌ی ماورا ‌بنفش و سرطان‌پوست وجود دارد و این رابطه مدتها است که ثابت شده‌است.

4. زودگذر بودن(Temporality): این معیار یکی‌از معیارهای آشکار در تایید ارتباط برنزه‌کردن با UV و سرطان‌پوست است. پاسخ آری است؛ نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از تخت‌های برنزه‌شدن عامل مقدماتی خطر ابتلا به سرطان پوست است.

5ـ شیـب زیستـی (Biolosical gradient): با سیگارکشیدن پاسخ آری است. شما هرچه بیشتر سیگار بکشید، خطر ابتلا به سرطان ریه بالاتر است. نویسندگان می‌گویند که همین رابطه در‌مورد برنزه‌شدن با UV وجود دارد؛ هر‌جلسه استفاده از تخت برنزه‌شدن بیشتر در هر‌سال، خطر ابتلا به ملانوم را ۱/۸درصد‌ افزایش‌‌می‌دهد.

6.‌باورپذیری(Plausibility): بله، توضیح زیستی روشنی وجود دارد؛ اشعه‌ی UV موجود در تخت‌های برنزه‌شدن باعث تغییرات در DNA سلول‌های درون عمق پوست می‌گردد و این تغییر ممکن‌است باعث سرطانی‌شدن سلول گردد.

7. همگرایی(Coherence): بله، داده‌های بررسی‌های آزمایشگاهی با یافته‌های حاصل از بررسی‌های جمعیتی توافق دارد؛ داده‌ها به نتایج مشابهی منجر می‌شوند.

8. تجربه آزمایش(Experiment): در این معیار برخی مشکلات وجود دارد. چراکه درخواست از افراد برای سیگار‌کشیدن به‌منظور آزمایش اثر آن در سرطان ریه غیر‌اخلاقی است. همانطور درخواست از مردم برای استفاده از تختهای برنزه‌کننده برای آزمایش اثر آنها در سرطان پوست نیز غیراخلاقی است. تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که افراد استفاده‌کننده از این تخت‌ها را در یک کارآزمایی بالینی تصادفی دنبال کرد. دکتر دلاوال می‌گوید:«استفاده از این تخت‌ها‌ مزیت بسیاری برای صنعت برنزه‌سازی دارد که می‌گوید پشت ادعاهای سرطان‌زا بودن برنزه‌کردن پوست دلیل علمی وجود ندارد».

9. قیاس(Analogy): برادفورد هیل می‌گوید که در برخی شرایط « قضاوت با قیاس میتواند منصفانه باشد»  او با استناد به اثرات تالیدوماید و سرخجه می‌گوید: ما «به‌طور قطع آماده‌ی پذیرش شواهد ناچیز اما مشابهی با داروی دیگر و یا بیماری ویروسی دیگر در دوران بارداری خواهیم بود». دکتر دلاوال و همکارانش این امر را با اشاره به افرادی که به‌راحتی دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند و خطر ابتلا به سرطان بالاتری دارند، استدلال می‌کنند. در کل این حالت شبیه به برنزه‌شدن است؛ هرچه بیشتر دچار آفتاب سوختگی شوید، خطر سرطان پوست بالاتر است.

قرار‌گرفتن در‌معرض اشعه‌ی ماورای‌بنفش را کاهش دهید تا احتمال ابتلا به سرطان پوست را کم کنید.

نکته‌ی دیگری که محققان اشاره می‌کنند این است که در‌مورد بیشتر سرطان‌ها شانس ابتلا، به اندازه‌ی جهش‌های ژنتیکی است. اما نکته در مورد ارتباط سیگارکشیدن با سرطان ریه و برنزه‌کردن با سرطان‌پوست این است که قابل پیشگیری هستند. دکتر دلاوال می‌گوید: «مصرف سیگار را کاهش دهید تا سرطان ریه را کاهش دهید؛ کمتر درمعرض اشعه‌ی ماورای‌بنفش قرار بگیرید تا کمتر مبتلا به سرطان پوست شوید» او همچنین اشاره می‌کند که اگر شما بگویید برنزه‌نمودن در داخل اتاقک موجب سرطان می‌شود، مردم با احتمال بیشتری پیام شما را درک می‌کنند تا اینکه صحبت از چیز پیچیده‌ای مانند «همبستگی»‌کنید.سپس نتیجه‌گیری می‌کند که:

«تخت برنزه‌کردن باعث سرطان پوست می‌شود. زمان آن فرا رسیده است که به‌طور آشکارتر، ‌این رابطه‌ی بین علت‌ومعلول اعلام شود».

در همین‌حال اخبار پزشکی امروز(MNT) به تازگی گزارش داد که مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا «‌آمار جدیدی منتشر کرده است که نشان‌می‌دهد امروزه سرطان مرگبار پوست در‌میان سالمندان بریتانیا نسبت به دهه‌ی پیش رایج‌تر شده است. یکی‌از دلایل پیشنهاد‌شده برای این امر، رونق شدید ‌بسته‌های تشویقی تعطیلات  همراه با اشتیاق برای برنزه شدن است که در دهه‌ی1960‌ آغاز شده است».


تعداد بازدید : 928

ثبت نظر

ارسال