شماره ۱۰۵۶

ذخایرHIV سد راه درمان

پزشکی امروز

درمان آنتی‌رترو ویروسی (ART)، درمانی نجات‌بخش برای بیماران آلوده به HIV محسوب می‌شود. گرچه استمرار درمان‌ها برای بیشتر افراد آلوده به HIV ضرورت دارد ولی پیامدهای اقتصادی و سلامتی نیز به‌همراه دارند. هدف اولیه‌ی این تحقیقات، دستیابی به درمانی برای HIV است.

درمان بدن بیمار مبتلا را از ویروس پاک و یا تکثیر ویروس را در بدن سرکوب می‌کند و تا حد بسیار پایینی کاهش می‌دهد بدون اینکه به ART روزانه نیاز باشد.

محققان در بررسی جدید خود توضیح می‌دهند که چگونه ذخایر HIV مقاوم در بدن انسان شکل می‌گیرند و چرا مشکلاتی سخت را در مسیر دستیابی به درمان ایجاد می‌کنند. در ضمن هدف، ریشه‌کنی یا کنترل ویروس، بدون نیاز به ART روزانه است؛ روش‌هایی  مثل مقاوم‌سازی سلولهای CD4+T cells بهHIV و تقویت ایمنی میزبان دربرابر عفونت. مطابق با گفته‌ی این محققان، درکی بهتر از ذخایر ویروسی مقاوم و تأثیر مداخلات درمانی روی این ذخایر برای ایجاد رویکردهای درمانی موفق ضروری است که هدف‌شان کنترل بلندمدت عفونتHIV محسوب می‌شود. هرچند پیشرفت‌های علمی جدید و افزایش سرمایه‌گزاری به‌منظور ایجاد و بهبود رویکرد درمانی در جهت درمانHIV به یافته‌های ارزشمندی درباره‌ی درمان بیماری‌های مرتبط باHIV منجر شده‌اند، دستیابی به درمانی برای HIV همچنان بسیار دشوار است. اما، پیشرفت‌های اخیر امیدوارکننده هستند و برای دستیابی به درمانی برای‌HIV تلاشهای مستمر  به‌منظور درک بهتری از تشکیل، ترکیب، حفظ و تجدید ذخایر HIV ضرورت خواهد داشت.

Ref: Niasx 20 May 2015

 

تعداد بازدید : 1411

ثبت نظر

ارسال