شماره ۱۰۵۶

مهارکننده Smoothen برای سرطان سلول‌های بازال پیشرفته

پزشکی امروز

هر‌چند بیشتر سرطان‌های‌پوست از نوع سرطان‌های سلول بازال (BCC) با جراحی، پرتو یا دارو به‌راحتی درمان می‌شوند، برای موارد متاستاتیک یا مواردی که به‌صورت موضعی خیلی پیشرفته هستند گزینه‌ها‌ی معدودی وجود دارند. به‌تازگی، vismodegib به‌عنوان دارویی برای درمان BCC متاستاتیک و پیشرفته که به‌صورت موضعی حالت تهاجمی دارد، کاملاً تأیید شده‌است. این ماده یک مهارکننده‌ی Smoothen کوچک ـ مولکول Smo پروتئینی است که در مسیر انتقال سیگنال Hedgehog فعال‌می‌شود. بیش‌از ۹۵درصد از BCCها در مسیر انتقال سیگنال Hedgehog اختلال دارند. امروزه کارآیی و ایمنی‌sonidegib (مهارکننده‌ی ثانویه‌یSmo) برای BCC متاستاتیک و مواردی که به‌صورت موضعی خیلی پیشرفته هستند، ارزیابی شده‌است.

در کارآزمایی فاز‌۲ که حالت تصادفی، چند‌مرکزی و دوسو‌کور دارد، ۷۹‌بیمار روزانه دوزی برابر با ۲۰۰‌میلی‌گرم sonidegib و ۱۵۱‌بیمار روزانه دوزی برابر با ۸۰۰ میلی‌گرم دریافت کردند. پیگیری میانه به‌مدت ۱۳/۹ماه انجام شد. BCC متاستاتیک و نوعی که به‌صورت موضعی وضعیت پیشرفته‌ای داشت در بیش‌از ۹۰درصد از بیمارانی که دوز ۲۰۰‌میلی‌گرمی دریافت می‌کردند و در بیش‌از ۸۰درصد از بیمارانی‌که دوز ۸۰۰ میلی‌گرمی دریافت می‌کردند، کنترل‌شد. طبق تعریف ارائه‌شده توسط محققان، واکنش نسبی یا کامل در دوسوم از بیماران مبتلا به بیماری موضعی پیشرفته یا تقریباً در یک‌چهارم از بیماران متاستاتیک حاصل‌شد. هرچند وقتی ارزیابی دقیقتری انجام‌شد، پاسخ‌ها قدری کمتر برآورد شدند. دوز ۲۰۰‌میلی‌گرم بهتر تحمل می‌شود. تأثیرات نامطلوب شبیه به تأثیرات سایر مهارکننده‌ها‌ی Smo بودند. خصوصاً گرفتگی‌های عضلانی، اختلال در چشایی، ریزش‌مو، حالت تهوع، کاهش‌وزن، خستگی و بی‌حالی و افزایش کراتین‌کیناز در سرم خون. بیان (GLI1 (Expression مارکری برای فعالیت مسیر انتقال سیگنال Hedgehog محسوب می‌شود.

در بیمارانی که sonidegib تأثیر موفقیت‌آمیزی دارد فعالیت‌GLI1 بیش‌از ۹۰درصد کاهش می‌یابد. در یک نمونه که به درمان پاسخ‌نداد و این میزان عدم‌پاسخ‌دهی در وی قابل اندازه‌گیری بود، بیان GLI1 افزایش یافت.

Lancet oncol 2015 June

تعداد بازدید : 921

ثبت نظر

ارسال