شماره ۱۰۵۶

سندرم SJOGREN’S

دکتر رضا لاجوردی - چشم

این سندرم یک بیماری سیستمیک اُتوایمون است که ۴میلیون فرد را در آمریکا دچار‌کرده است و نه‌تنها غدد بزاقی و اشکی، بلکه ارگان‌های دیگر مثل کبد و ریه را نیز گرفتار می‌کند.

علاوه ‌بر‌این ‌حدود ۵‌تا ‌۱۰درصد  از این بیماران دچار Lymphomaمی‌شوند.  

سندرم SJ دو نوع است و هر‌دو، غدد‌اشکی و بزاقی را گرفتار می‌کنند.

نوع اولیه‌ی بیماری خشکی‌چشم همراه با خشکی‌دهان به‌علت گرفتاری غدد بزاقی بوده و با بیوپسی و بیومارکر در خون مشخص می‌شود.

نوع ثانویه که علاوه‌بر غدد ‌اشکی و بزاقی، همراه بیماریهای اتوایمون دیگر مثل لوپوس و آرتریت روماتوئید (بیماریهای بافت همبند) می‌باشد.

سندروم SJ یک بیماری آزاردهنده‌ی‌غیرمشخص(Non Specific) است و بیماران حس می‌کنند که سالم نیستند و به پزشکان مختلف مراجعه‌نموده و پزشکان فکر‌می‌کنند که اینها یا  افسرده هستند و یا تظاهر به‌بیماری می‌کنند و در نتیجه بیش‌از ۴‌سال ممکن‌است طول بکشد تا به تشخیص درست‌برسند.

بیش‌از ۹۰ ‌درصد این بیماران به‌عنوان اولین علامت خشکی‌چشم، قبل‌از اینکه به روماتولوژیست مراجعه‌کنند به چشم پزشک مراجعه می‌کنند. در ظرف ۱۲‌سال گذشته آنچه را که برای تشخیص بکار برده می‌شد تغییر کرده است.

انجمن روماتولوژی آمریکا تست‌هایی را توصیه‌کرده که عبارتند‌ از SS-A،SS-B) Sjogren- Specific Antibody B,A) و فاکتور (R.F) روماتوئید آنتی‌نوکلئر آنتی‌بادی (ANA) توأم با بیوپسی و رنگ‌آمیزی سطح چشم با فلورسئین و لیسامین. ولی خیلی از بیماران در مراحل اولیه‌ی بیماری جواب مثبت نخواهند داشت و فقط تا ۴۰‌درصد این تست‌ها اختصاص به این بیماری دارند.

تست جدید (Panel test (NIOX، ‌توسط شرکت(Sophia Antipolis)(France) ارائه‌شده که علاوه‌بر تست‌های ذکر‌شده‌شامل؛ (SP-1) Sali Vary Gland Protein-1) و (CA-6)Carbonic Anhydrase-6)وPSP)Parotid Secretory Protein) نیز می‌باشد و90‌درصد به تشخیص کمک‌ کرده و ضمنـاً ۵۰درصد زودتر به تشخیص بیماری می‌رسد.

این تست در مطب قابل انجام است و شبیه تست گلوکز، یک نمونه‌ی کوچک خون روی چندین برگه‌ی تست قرار‌داده و به آزمایشگاه فرستاده و بعد‌از یک‌هفته جواب حاضر می‌شود. تست را در بیمارانی‌که نشانه‌های مزمن و مداوم خشکی‌چشم دارند می‌توان انجام‌داد و به‌عنوان خط اول جبهه‌ی مبارزه با بیماری، همکاران روماتولوژیست خود را می‌توان آگاه‌نموده و همانند ماموگرام که تشخیص زودرس منجر به نجات بیمار می‌شود، با انجام این تست نیز کمک بزرگی به بیماران خود‌می‌نماییم.

امید است منوکلونال آنتی‌بادی وB-Cell Targeted Therapy که در درمان آرتریت روماتوئید به‌کار می‌رود و T-Cell Targeted Therapy و فاکتور تُومُرِنِکرُوزیس INH1B1TOR of Cytokines، راه را برای درمان بیماری هموار‌نمایند.

لنفوم یکی‌از عوارض نادر این بیماری است که در ۴‌تا‌۵‌درصد از موارد دیده شده‌است.


تعداد بازدید : 1508

ثبت نظر

ارسال