شماره ۱۰۴۷

درمان بیماران از ‌قلم‌ افتاده و ریشه‌کنی سل

پزشکی امروز

هر‌ساله ‌میان 9میلیون نفر بیمار تخمین زده شده‌ی مبتلا به سل (TB) در حدود 3میلیون نفر از قلم می‌افتند. به این معنی که سل در آنها تشخیص داده نمی‌شود، درمان نمی‌شوند و یا حتی توسط برنامه‌های ملی  مبارزه با سل ردیابی نمی‌شوند.

متنی در‌مورد مشاهدات روز جهانی سل درسال‌2015 با‌عنوان «مشارکت برای ریشه‌کن‌کردن سل» موجب ایجاد طرح «دسترسی، مراقبت و درمان برای همه» گردید.محققان از برنامه‌ی ملی (TB) درخواست تجهیز مجدد امکانات را نمودند تا هدف بلند پروازانه‌ی ریشه‌کنی سل تا سال2035 محقق‌گردد.

برای پرداختن به چالش ریشه‌کنی سل، مجریان‌طرح علاقه‌مند به اجرای آزمون جدید تشخیصی مولکولی در کنار استراتژی «آزمون و درمان» بودند که شامل تست حساسیت دارو برای هدایت انتخاب نوع درمان، کارآمد‌کردن فرایندهای نظارتی و اداری برای تسهیل تأیید داروهای جدید، رژیم‌درمانی کوتاه‌تر، اجرای خلاقیت‌های سلامت الکترونیک برای بهبود پایبندی به درمان و آزمایش مدل‌های ارایه‌ی خدمات نوآورانه در بخش خصوصی و غیررسمی هماهنگ با برنامه‌های بخش دولتی بود.

محققان اظهار‌داشتند که «هیچ یک از استراتژی‌های فوق را نمی‌توان در مقیاس وسیع، بدون وجود بودجه‌ی کافی توسط اهداکنندگان، بخش خصوصی و مهم‌تر از همه دولت‌ها اجرا نمود. کنترل بیماری سل در درازمدت منافع انسانی، اقتصادی و سلامتی قابل‌توجهی را برای هر کشوری به‌ارمغان خواهد آورد».

 Ref: PLOS Medicine 26 March 2015

 

تعداد بازدید : 641

ثبت نظر

ارسال