شماره ۱۰۴۷

اسیدهای چرب امگا3 دریایی و پیشگیری سرطان کولون

پزشکی امروز

اسیدهای چرب امگا3 دریایی و پیشگیری سرطان کولون

جذب بالای اسیدهای چرب اشباع‌نشده امگا3 (PUFAs) که سرچشمه‌ی دریایی دارند با ابتلای کمتر به سرطان‌روده‌ی بزرگ (CRCs) ناشی‌از ناپایداری‌ریز اقماری ‌(MSI) ارتباط‌دارد. اما با ابتلا به سرطان‌روده بزرگ در مواردی‌که پایداری‌ریز اقماری وجود دارد ‌(MSS)، رابطه‌ای ندارد.

ابتلا به سرطان‌روده‌ی بزرگ و ناپایداری‌ریز اقماری با التهاب مزمن مرتبط هستند. اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی‌ امگا3 فعالیت ضدالتهابی و ضد‌سرطانی دارند، اما شواهد درباره‌ی نقش اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی امگا3 در سرطان‌روده‌ی بزرگ تاکنون متناقض بوده‌ است. دکتر مینگیانگ‌سانگ از دپارتمان تغذیه و آسیب‌شناسی دانشکده بهداشت‌عمومی دانشگاه هاروارد واقع در بوستون ماساچوست و همکارانش به‌منظور تحقیق درباره‌ی ارتباط میان اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی امگا3 که سرچشمه‌ی دریایی دارند با وضعیت ناپایداری ریزاقماری، داده‌های حاصل از 1125‌مورد ابتلا به سرطان‌روده‌ی بزرگ را آنالیز کردند. این داده‌ها از مطالعه‌ی گروهی متخصصان سلامت و مطالعه‌ی سلامت پرستاران به‌دست‌آمده بود. با‌ این ‌وجود در مجموع، جذب اسیدهای، چرب اشباع‌نشده امگا3 مربوط به رژیم‌غذایی با سرطان‌ روده‌ی بزرگ ارتباط نداشت. جذب بالا با خطر کمتر ابتلا به تومورهای بزرگ مربوط به ناپایداری‌ریز اقماری ‌(MSI) همراه است اما با تومورهای ناشی‌از پایداری ریز‌اقماری‌(MSS) ارتباطی ندارد.

محققان فوق نتیجه گرفتند: «یافته‌های ما فرضیه‌هایی در‌مورد فعالیت ضدسرطانی بالقوه‌ی اسیدهای‌چرب اشباع‌نشده‌ی امگا3 ایجاد می‌کند و ممکن‌است اثرات بالینی در‌مورد پتانسیل استفاده از اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی امگا3 در پیشگیری‌از سرطان‌روده‌ی بزرگ داشته باشد».

عمر اسد دکترای دامپزشکی، الن ریچموند کارشناس ارشد پرستاری سالمندان و بارنت‌اس.‌کرامر کارشناس ارشد مدیریت عالی بهداشت‌عمومی از اعضای«موسسه‌ی ملی سرطان» واقع در راکویل مریلند، در مقاله‌ای منابع و نتایج مطالعه‌ی ضمیمه را مورد بحث قراردادند و نکات احتیاطی درباره‌ی تفسیر یافته‌ها مطرح کردند. آنها به ‌احتمال یافته‌های تصادفی در داده‌های محققان و دیگر مطالعه‌هایی که در آن، یک‌سری ارتباط‌های متناقض وجود داشت، اشاره‌کردند. اما دراین‌مورد نیز اندیشیدند که آیا در بررسی‌های فوق، مقادیر اسیدهای چرب اشباع‌نشده امگا3 یا مصرف ماهی، ممکن‌است جانشین غذاهای دریایی شوند که در‌معرض عوامل سرطان‌زای محیطی قرار‌دارند یا خیر. آنها نتیجه گرفتند: «نقش امگا3 در پیشگیری از ابتلا به سرطان‌روده‌ی بزرگ هنوز نامشخص است و به‌رغم دهه‌ها تلاش گیج کننده، این ابهام هنوز باقی‌مانده است.

تعداد بازدید : 830

ثبت نظر

ارسال