شماره ۱۰۴۷

محدودیت رشد جنین با افزایش نسبت فشار سیستولیـک/دیاستولیک: چه زمانی برای زایمان مناسب‌تر است؟

پزشکی امروز

مطالعه‌ای کوچک، نظریه‌ی زایمان ایمن در هفته‌ی 37‌حاملگی را پشتیبانی می‌نماید. اما آیا می‌توان چنین نوعی از حاملگی‌ها را به‌مدت بیشتری به تعویق انداخت؟
مطالعات کنونی پیرامون زمان‌بندی بهینه‌ی زایمان در زنان باردار با جنین دارای رشد محدود و همراه با افزایش فشار عروق ناف سیستولیک /دیاستولیک (S/D) (شاخص مبتنی‌بر اولتراسونوگرافی نشان‌دهنده‌ی افزایش مقاومت جفت) بسیار کم است. دستورالعمل‌های کنونی که تاحد زیادی بر‌اساس نظر کارشناسان است، توصیه به زایمان در هفته‌ی 37حاملگی می‌نمایند، اگر نسبت S/D بالا باشد. اما اگر نسبت نرمال باشد، توصیه به زایمان درهفته‌ی‌38تا39 حاملگی می‌شود. در مطالعه‌ی گذشته‌نگری در یک مؤسسه، روی 512 جنین دارای رشد محدود، محققان نتایج نوزادان دارای نسبت بالای S/D  و متولد شده در هفته‌ی‌37 جنینی، با نوزادانی که نسبت S/D نرمال داشتند و در هفته‌ی‌39 جنینی متولد شده بودند را مورد ارزیابی و مقایسه قرار‌دادند.
وقوع موارد پذیرش در واحد مراقبتهای ویژه نوزادان (NICU) در میان 394 جنین دارای نسبت S/D طبیعی و 118 نوزاد با نسبت S/D بالا (101 و 51مورد پذیرش به‌ترتیب نسبت شاخص تنظیم شده ۱/۳۷، بازه اطمینان ۹۵٪ ۰/۶۹تا ۲/۷۱) تفاوت قابل‌توجهی نداشت. همچنین بروز مرگ‌و‌میر در نوزادان، در مجموع بین گروه‌ها تفاوتی نشان‌نداد (60 و 24؛ AOR، ۰/۹۱، ۹۵٪ بازه اطمینان، ۰/۴۵، ۱/۸۴).

.Obstet & Gynecol 2015 Apr

 

تعداد بازدید : 850

ثبت نظر

ارسال