شماره ۱۰۴۶

اثرات آنتی‌کولینرژیک در اختلال شناختی سالمندان

دکتر فروغ موسوی - داروساز

نتایج یک بررسی که به دنبال اثرات تجمعی استفاده از داروهای آنتی‌کولینرژیک قوی در ایجاد زوال عقل در افراد مسن (کسانی‌که 65سال سن به بالا دارند) بود، منتشر شد، نشان‌داده که استفاده درازمدت از یک یا چند دارو با اثرات آنتی‌کولینرژیک ممکن‌است با افزایش خطر ابتلا به زوال‌عقل ازجمله بیماری آلزایمر در ارتباط باشد. آنتی کولینرژیک‌ها برای درمان نشانه‌های مثانه بیش‌فعال (OAB) و همچنین افسردگی و آلرژی‌هایی مانند تب یونجه استفاده می‌شود.

(OAB)بیش‌از 7‌میلیون بزرگسال را در انگلستان تحت‌تأثیر قرار‌داده است و می‌تواند اثر قابل‌توجهی در کیفیت زندگی داشته باشد. شایع‌تر از آنژین قلبی و دیابت بوده و علایم آن به طور تقریب ممکن است بر زندگی بسیاری از مردم تسلط یابد؛ آزادی حرکت آنها محدود می‌شود؛ موجب جلوگیری از شرکت آنها در فعالیتهایی که درگذشته انجام می‌دادند می‌شود؛ باعث استرس، خجالت و اضطراب می‌گردد. (OAB) به افسردگی نیز مرتبط است.

به طور معمول متخصصان مراقبت‌های بهداشتی (OAB) را با استفاده از داروهای آنتی کولینرژیک درمان می‌کنند. این دارو گیرنده‌های استیل کولین موسکارینی در مثانه را هدف میگیرد و برای سالها درمان دارویی اصلی برای (OAB) بوده است.

داروهای بسیاری برای OAB در دسترس هستند که از جنبه احتمال عوارض جانبی آنتی کولینرژیک در خارج از مثانه مثل اختلال شناختی در سالمندان، متفاوت هستند.

اثرگذاری درمان OAB در تسکین علائم سالمندان نباید دست کم گرفته شود چراکه موجب از دست دادن استقلال این بیماران و موجب زمین خوردن (به خصوص با توجه به نیاز به توالت در شب) که به نوبه خود باعث شکستگی می‌گردد. بنابراین OAB در بیماران مسن اغلب با پیشرفت افزایش ضعف و وابستگی به دیگران همراه است.

بسیاری از بیماران مبتلا به OAB با موفقیت به درمان با داروهای آنتی کلی نرژیک ادامه خواهند داد اما اگر نگرانیهایی در مورد بار آنتی کولینرژیک بالا وجود داشته باشد (به‌عنوان مثال در بیماران مسن در درمان چند بیماری همزمان)، درمان‌های جایگزین برای OAB در دسترس بوده و باید در نظر گرفته شده و باید به دستورالعمل‌های NICE ارجاع داده شوند.

بتمیگا (mirabegron) آگونیست انتخابی گیرنده ß3 آدرنو است که برای استفاده توسط SMC پذیرفته شده است و توسط NICE به‌عنوان گزینه درمان بیماران مبتلا به علائم OAB که در آنها داروهای ضد موسکارینی منع مصرف دارد یا از لحاظ بالینی بی‌اثر است و یا عوارض جانبی غیر قابل قبول دارد، توصیه می‌شود. به این معنی که بتمیگا متعلق به کلاس متفاوتی در درمان OAB است که موجب افزایش بار آنتی کولینرژیک نمی‌شود. تصمیم در مورد تجویز مناسب‌ترین درمان برای بیماران مبتلا به OAB باید حتما با نظر پزشکان باشد.

 

تعداد بازدید : 2306

ثبت نظر

ارسال